Iran Newspaper

65 درصد لوازمخانگی­کوچک، قاچاق است

رئیس اتحادیه لوازم خانگی:

-

8« هـــزار میلیـــارد تومان در بـــازار لوازم خانگی پـــول جابهجا میشـــود وهر روز هم این رقم باالتـــر میرود.تنوع در این بازار به حدی اســـت که تمام مشـــتریان و حتـــی اهـــل فـــن را هم گیـــج میکند. انتخاب کاال در این بازار مانند پیدا کردن سوزن در انبار کاه است.تصور نکنید این بازار تنها برای شما عالمت سؤال ایجاد کرده اســـت بلکه خیلی از مسئوالن هم انگشـــت به دهان ماندند که چـــرا بازار لوازم خانگـــی به این روزها دچار شـــده اســـت.»اینها بخشـــی از صحبتهـــای رئیس اتحادیه لوازم خانگی است.

به اذعان طحانپور 65 درصد لوازم خانگی کوچک بـــازار قاچاق اســـت. در لوازم خانگی درشـــت این ســـهم بسیار کمتر اســـت اما بواســـطه مناطقی چون بانه، ارس و انزلی قاچاق به شـــهرهای مختلف صورت میگیـــرد. در این میان کارگاههـــ­ای زیر پلهای هم از بـــازار لوازم خانگی جا نماندنـــد. چنین کارگاههایی در تولیداتی که نیاز به دانش و تکنولوژی داشـــته باشـــد ماننـــد تلویزیـــو­ن ورود نکردهاند اما در بخاری گازی، لباسشویی دوقلو، اجاق گاز، کولـــر آبی و آبگرمکن ایستاده به خاطر آنکه تکنولوژی خاصی ندارد براحتـــی ورود کردند و با برندهای مختلف و البته به اسم خارجی یا تحت لیســـانس به فـــروش میرســـانن­د. این کاالها که بیشـــتر در آذربایجان شـــرقی، مشـــهد و اطراف تهران تولید میشـــود باعث شـــده تولیدکنندگ­ان اصلـــی را با چالش متعـــددی روبهرو کنـــد. چرا که کاالهای غیر استاندارد این قبیل کارگاهها به جهت قیمت پایینتر در ســـبد خرید مـــردم قـــرار میگیـــرد. امـــا بـــرای آنکه مـــردم بتوانند در بازار انتخابی درســـت داشـــته باشـــند قرار اســـت بـــا همکاری وزارت صنعت، اتحادیـــه لوازم خانگی و تولیدکنندگ­ان، کارگروهی ایجاد شـــود تا آنها کاالهای کیفـــی داخلی و خارجی را رتبهبنـــد­ی کننـــد و مردم بـــا توجه به گزارشکارشن­اسیخریدکنن­د.

محمد طحانپور با بیان این مطالب به تعطیلی تولید برخی از لوازم خانگی اشـــاره کرد و افزود: در تمام بخشهای تولید لوازم خانگی به اشـــباع رســـیدیم امـــا در توســـعه کیفـــی محصـــوالت فعلی و ارتقای تکنولـــوژ­ی آنها نیازمند سرمایهگذار­یجدیدهستیم.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran