Iran Newspaper

قصهگویی با کتابهای نمدی انگشتی

داستان معلمی که سختگیریهای مدرسه را تاب نیاورد و کارآفرین شد

- محبوبهمصرق­انی

برای کودکان کتاب مینویسد. کتابهایی که نیاز بـــه ورق زدن ندارند و ســـواد هم نمیخواهند. هر صفحـــه از کتابش یک داســـتان دارد. هر کسی میتواند در جلد قهرمانـــا­ن داســـتان ظاهـــر و راوی قصه شـــود. داستانهایی انگشتی و پوشیدنی. خالق این کتابها معلم بوده و میداند کـــه دنیـــای قصهها چـــه رنـــگ و لعابی میخواهد تا میزبان کودکان شود.

ســـمانه چمنـــی 35 ســـاله، بـــا آنکه عاشـــق معلمی بود اما زیـــر بار زورگویی مدیـــران مدرســـه طاقت نمـــیآورد و از مدرســـه خارج میشـــود. امـــا از آنجا که عشـــقش تعلیم به کودکان است راهی مییابد تا دوباره سرنوشتش را با بچهها گـــره بزند. او بـــا خلق کتابها و اســـباب بازیهای باب طبع کودکان پا به عرصه کارآفرینــ­ـی میگـــذارد. ســـمانه دربـــاره اینکه چطور ایده تولید اسباب بازیهای کودکان به ذهنش خطور میکند توضیح میدهـــد: ســـالها بـــه بچههـــای دوره ابتدایی درس میدادم و همیشه دنبال فضاســـازی و رنـــگ و لعاب بخشـــیدن بـــه محیـــط آموزشیشـــ­ان بـــودم. غالباً ایدههایـــ­م را از معلمـــان خارجـــی و در صفحات اینترنتیشـ­ــان پیـــدا میکردم. روزی مشـــغول جست و جو و وب گردی بودم کـــه به صفحه خانمـــی برخوردم. ایشـــان با پارچههای رنگارنگ، اســـباب بازیهایی که شبیه به بازی فکری و پازل بود درست میکرد. با خودم گفتم جالب میشود که من هم چنین چیزی بسازم. تحقیق کردم و دیدم این اسباب بازیها نمونه داخلـــی ندارند. با مشـــورت یکی از دوســـتان نمونـــهای ســـاختم و بـــرای تأیید به شـــورای نظارت بر اسباب بازی بردم. آنها از محصول خوششـــان آمد و اســـباب بازی را تأییـــد کردند. منظور از تأیید این اســـت که محصولم ثبت شد و میتوانستم در راه تولید قدم بگذارم.

ســـمانه، کارشـــناس زبان انگلیســـی اســـت و با ســـرمایه حدود پنـــج میلیون تومـــان کارش را آغـــاز کـــرده اســـت. چالشهـــای نفســـگیر جـــا انداختـــن محصـــول در بـــازار ســـؤال بعـــدی من اســـت و پاسخ او: از آنجا که سرمایه اولیه را از پـــس انـــدازم تهیه کـــردم بعضی از اطرافیانــ­ـم میگفتند اگر کار نگیرد و پول بازنگردد چه؟ در پاسخ به آنها میگفتم اگر برگشـــت که هیچ. اگر برنگشـــت هم من کار خودم را کردم. هر کاری ریســـک خـــود را دارد. اگـــر میخواســـت­م بـــه 5 میلیون تومان فکر کنم اصاً نباید شروع میکردم. بیشترین استرس و ناراحتی که در طول کار اذیتم میکند این است که هر کسی میتواند محصولم را با 30 درصد تغییر به نام خودش ثبت کند. این عدم امنیت مالکیت فکری نه تنها کسب و کار من بلکه کار خیلی از دوســـتانم را که در همین حوزه فعالیت میکنند نیز تهدید میکند. مسأله بعد مربوط به مواد اولیه است چرا که من برای تولید چند فرایند را طـــی میکنم که همـــه ملزوماتش در یک جای ثابت نیســـت. برای مثال بعد از خرید پارچه باید به برشـــکار مراجعه کنم و بعـــد به مـــزدی دوز، این خودش هم زمان زیـــاد میبرد هم هزینه زیادی برایم در بر دارد.

از اردیبهشـــ­ت ماه امسال آغاز کرده و کســـب و کارش خیلی بیشـــتر از آنکه فکرش را بکند میگیرد. در حال حاضر توانســـته بـــرای دو نفـــر از دوســـتانش شـــغل ایجاد کند: مـــن ابتـــدا کارم را با درست کردن پازلهای پارچهای شروع کـــردم و به تازگی محصـــول جدیدی را ساختهام که تقریباً میتوان گفت نامش کتابهـــای نمدی- انگشـــتی اســـت. با این کتابها والدیـــن میتوانند با تکان دادن انگشتانشــ­ـان قصهپـــردا­زی کنند. در کتابهـــای پازلی-نمـــدی نمـــدک، اهداف آموزشـــی ای در نظر گرفته شده که کودک بتواند عاوه بر سرگرم شدن، نکتههای آموزشی ظریفی را یاد بگیرد. این اهداف شامل: پرورش قدرت درک، قدرت تجزیه و تحلیل، قدرت رســـیدن از جز به کل و بالعکس، پرورش قدرت ســـازندگی ...و اســـت. کتابهـــا به چند دســـته تقسیم میشـــود که شـــرح آنها به این صـــورت اســـت: اول: کتاب پازل نمدی نمدک که دارای شکلهایی ساده اســـت و پازلهای ســـه و چهار تکه دارد که بـــرای کار کودکان کوچکتـــر طراحی شـــده و تکههـــای تصاویر با چســـب به صفحه زمینه میچســـبند. این اسباب بازی مناســـب برای رده ســـنی دو سال و باالتر اســـت. دوم: کتـــاب پازل نمدی نمدک، مناسب برای سنین سه تا پنج سال است و دارای پازلهایی پیچیدهتر اســـت. یک صفحه آن کار با دکمههای قابلمهای است و در صفحهای جدولی پازلی قرار دارد که بیش از دویست نوع چیدمان مختلف دارد. سوم: کتاب پازل نمدی نمدک، دارای صفحاتی اســـت که شـــامل آشنایی با شـــکلها، آموزش رنگها، آمـــوزش دکمه کردن، آموزش نخ کردن اشـــکال، الگوسازی و آموزش کوچکتـــری بزرگتری اســـت. این کتاب مناسب سن سه تا پنج سال است. کتاب نمدک رنگها مختص آموزش رنگها با شـــکل حیوانات اســـت و برای سنین خیلی پایین در نظر گرفته شـــده است. این محصول مناسب برای 6 ماه به باال تهیه شـــده. دســـتکشها­ی قصه گویی هم که به آنها اشـــاره کـــردم و محصول جدیـــدی اســـت 6 داســـتان مختلـــف - لـــی لی حوضـــک، چوپان درســـتکار، شـــنگول و منگول، نمو، شـــنل قرمزی، خـــروس زری پیرهـــن پـــری - را در برمیگیـــر­د. هـــر داســـتان در کتابچهای در داخل بســـتهبند­ی دســـتکشها قرار میگیرد.

چمنـــی در پایـــان درباره دسترســـی مشـــتریان­ش به محصوالت و اینکه برای آینـــده چه طرحهـــا و برنامههایـ­ــی دارد میگویـــد: من تاکنون در یک نمایشـــگا­ه و دو جشـــنواره کودک شـــرکت کـــردهام که با اســـتقبال بســـیار خوبی همراه شد و توانستم چندین مشـــتری عمده برای کارهایم پیـــدا کنم. همچنین به تازگی از چند استان درخواست اعطای نمایندگی داشـــتم. امـــا اغلـــب فروشـــم از طریق صفحه اینستاگرام است که مشتری پس از دیدن کارها برای ســـفارش با شمارهام تماس میگیـــرد. در آینده نزدیک قصد دارم تمـــام فرآینـــد تولیـــد محصولـــم را در یـــک کارگاه جمـــع کنـــم و با خرید دستگاههای الزم کارم را گسترش دهم.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran