Iran Newspaper

مردم ، محور حفظ محیط زیست

-

قزویــن - کــورس ســلیمانی/ بشــر در کنــار رشــد جمعیت، توســعه شهرنشــینی و فنــاوری، به فکر حفظ محیط زیست است که هماکنون در کشور ما نیزروندتخر­یبمحیطزیست­باعثنگرانی­مردم، مســئوالن و فعاالن این عرصه شده است. با وجود اینسازمانم­حیطزیستبات­مامکاستیها­ییکهدر این حوزه وجود دارد، تمام تاش خود را برای حفظ اینمقولهمه­مبهکاربسته­است.استانقزوین­یکی از مناطقی است که با دارا بودن اقلیمهای متفاوت، از تنوع زیستی باالیی برخوردار است و در چند سال گذشته اقدامهای خوبی برای حفظ محیط زیست استان انجام شده است.

«ســیاوش شمســی پــور» مدیــرکل حفاظــت محیــط زیســت اســتان قزویــن در ایــن خصــوص با اشــاره بــه اینکه شــهرت اســتان به شــهرکهای صنعتی آن اســت، اما این در حالی اســت که تنوع

زیســتی ارزشــمند و بــا اهمیتــی دارد، گفــت: حوزه محیط زیست طبیعی استان قزوین از تنوع گیاهی و جانوری مناســبی برخوردار اســت. تا سال گذشته در قزوین تنها یــک منطقه تحت مدیریت محیط زیست وجود داشت که مساحت آن در کل استان به 1.5 درصد میرسید. این در حالی است که متوسط مناطــق تحــت مدیریت در کشــور حــدود 11درصد اســت. بنابرایــن بــا نــرم کشــوری فاصله بســیاری داشــتیم، اما در آخرین جلسه شورای عالی محیط زیست که در اسفندماه سال59 برگزار شد،6 منطقه ارتقای سطح یافت که 2 منطقه برای قزوین بود که یکی «الموت» و دیگری «طارم» است که از منطقه «تیراندازی و شــکارممنو­ع» بــه منطقه «حفاظت شده» ارتقا یافتند. وی با اشاره به اینکه استان قزوین از کمبود محیطبان رنج میبرد، اظهار داشت: 500 هزار هکتار از مســاحت محیط زیســت اســتان تنها توسط24 محیطبان حراست میشود. به عبارتی به ازای هر محیطبان 10 هزار هکتار وجود دارد، این در حالی است که در استاندارد جهانی برای هر 2 هزار یــا هر 2 هزار و 500 هکتار یک محیطبان باید وجود داشــته باشــد. با وجود این و با تمام این کاســتیها 2ســال پیاپــی اســت کــه فرمانــده یــگان حفاظت محیط زیست قزوین بهعنوان فرمانده یگان نمونه انتخاب میشــود. همچنین قهرمان تاالب از میان محیطبانان قزوین برگزیده شد؛ این در حالی است که استان قزوین تاالب چندانی ندارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیســت استان قزوین با اشــاره به اجرای طرح مدیریت مناطق حفاظت شــده، گفــت: در حــال حاضر در منطقــه حفاظت شده «باشــگل» تعداد دوربینها به 3 عدد رسیده کــه 60 تــا 70 درصد منطقــه را تحت پوشــش قرار میدهد. این دوربینها برای دستگیری متخلفان و اطاعسریعاز­آتشسوزیهام­ناسباست.دریاچه «اوان» نیز مجهز بــه دوربین آناین وًکانکسهای حفاظتــی شــده و افزون بر اینها اخیــرا الیروبی کف دریاچــه، لولــه کشــی و ورود آب بــه دریاچــه باعث بهبود وضعیت دریاچه اوان شده است.

شمســیپور با بیان اینکــه بهرهبرداری پایــدار از محیط زیســت سیاســت اصلی اســت، عنوان کرد: تمــام تــاش ما این اســت که بــرای مــردم محلی ایــن مناطق اشــتغالزا­یی کنیــم و تا زمانــی که خود مــردم در حفاظت مناطق مشــارکت نکنند حفظ آن کار ســختی خواهد بود. مردم اگر بدانند منطقه برای آنان ســودآور اســت، از دخل و تصــرف در آن خودداریوحت­یدرحفاظتاز­آنمیکوشند.ایجاد خانههــای بوم گردی در روســتاهای اطراف مناطق حفاظت شده و امکان فروش محصوالت آنها یکی ازاینراهها­ست.همچنیننحوه­برخوردباحی­وانات

حفاظت شده در منطقه، یکی از برنامه هاست. در حال حاضر نحوه مقابله با خرس را به روســتاییا­ن آمــوزش میدهیــم و فرهنگســاز­ی و کارگاههــا­ی آموزشی در این زمینه آغاز شده است.

مدیــر کل حفاظت محیط زیســت اســتان قزوین تدویــن برنامه عملیاتی برای اداره کل اســتان را یکی از راههــای موفقیــت دانســت و تصریح کــرد: یکایک ادارههای محیط زیســت شــرح وظیفه دارند و عدد و رقم تکالیف آنها بر حوزههای مختلف محیط زیست مشخص شده و هر3 ماه یکبار از عملکرد آنها گزارش گرفته میشــود. در این برنامه عملیاتی به 3موضوع توجه شده؛ یکی منویات رهبر معظم انقاب در قالب سیاســتهای پانزده گانه محیط زیست، دوم رویکرد برنامه ششــم توســعه در حوزه محیط زیست و سوم شــاخصهای عملکردی اســت که از ســوی ســازمان محیط زیست به ادارات کل اباغ میشود.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran