Iran Newspaper

تهدیدهای واهی امریکا برای ایرانیان عادی شده است

شهروندان در گفتوگو با «ایران»، از احساسشان نسبت به سخنرانی ترامپ گفتند

-

یک صراف: مردم امروز آرامش پیدا کردند. نگرانی که از سخنان ترامپ داشتند از بین رفته است. همه دیدند که او هیچ حرف یا ایده تازهای نداشت و برای همین بازار آرامش پیدا کرد

جمعــه شــب، رئیــس جمهــوری امریکا راهبردیتری­ــن اشــتباهش را انجــام داد. اســتفاده از نامــی مجعول بــرای «خلیج فــارس»، بــه کار بردن صفت تروریســت بــرای ملت صلحجوی ایران در حالی که دونالد ترامپ ســعی داشــت تا با اشــاره بــه برخــی رویدادهای داخلی کشــورمان مدعی فاصلهگذاری میان دولت و ملت ایران شــود و ژســت یک حامی را به خود بگیرد؛ ســبب شــد که بالفاصلــه ایرانیان فــارغ از رأی و نظــر سیاسیشــان یکصدا شــوند و در جبهــهای واحــد بایســتند. به اشتراک گذاشــتن تصاویر خلیج نیلگون فارس و نقشــههای تاریخی و اسنادی که نشــان مــیداد قرنها اســت همیــن نام برازنــده بــر تارک ایــن پهنه آبی نشســته اســت؛ بازخوردی بود که بــه عنوان نماد مخالفت مردمــان ایران زمین با مواضع ضد ایرانی و در عین حال مزورانه ترامپ در فضــای مجــازی منتشــر شــد. بــا ایــن حــال درک آنچه در اذهان مــردم درباره سخنرانی ترامپ شــکل گرفت و پاسخی که ســاعتی بعد از سوی رئیس جمهوری کشــورمان بــه ســخنان او داده شــد قابل توجــه اســت. از همیــن رو بــه گفتوگــو در کوچــه و خیابــان با مردمانی که شــاید اغلب در شبکههای اجتماعی هم فعال نبودنــد و تحت تأثیر موجهای رســانهای موافق و مخالف قرار نداشتند، پرداختیم. ■ تقویــت اقتصــاد داخلی ابــزار تقویت سیاستخارجی

مــرد جــوان پشــت فرمــان خــودرو شخصیاش نشســته بود که با سؤال من دربــاره برداشــتش از ســخنرانی ترامــپ و پاســخ روحانــی مواجــه شــد. به بــاور او مواضع ضــد ایرانی ترامپ دربــاره ایران برای مردم کشورمان قابل پیشبینی بود و به همین دلیل تأثیر نامطلوبی از جنس هــراس از تصمیمــات احتمالــی آینــده درباره برجام در پی نداشت.

آقای حسینی که شرکت خدماتیاش بــا دســتانداز مشــکالت حاکــم بر بــازار مواجه اســت، اگر چه اســتفاده از فرصت همراهــی کشــورهای اروپایــی بــا موضع ایرانرامغت­نممیدانستد­ربارهمواجه­ه بــا اقدامات ضــد برجامــی ترامپ گفت: «آنچه این روزها اهمیت بیشــتری دارد، تقویــت اقتصاد داخلــی از مســیر مبارزه بــا رانــت و فســاد و در عیــن حــال تدوین قوانین حمایــت کننده بخش خصوصی اســت. زیرا اقتصاد قوی ابزار خوبی برای حضــور قدرتمنــد در سیاســت خارجــی اســت.» او همچنیــن بــا ارزیابــی مثبــت از پاســخ رئیس جمهــوری کشــورمان به ترامپ افزود: «خوب است که مقامات ما طوری موضعگیری کنند که بتوانند حتی از توان مخالفــان ترامپ در داخل امریکا هم برای مواجه شدن با تصمیمات ضد ایرانی تندروهای امریکایی بهره بگیرند.» ■ نگرانــی از تنــدروی، امیــدواری بــه دیپلماسی

خانــم رضایــی از کارکنــان یــک بنگاه امــالک نیــز اگــر چــه ســخنرانی رئیــس جمهــوری امریــکا را نشــنیده اســت امــا همین که به گوشــش رسیده که ترامپ از نام مجعول خلیج عربی اســتفاده کرده، کافــی بــوده تا او هــم در صفحــه مجازی خــود بــا هشــتگ خلیــج فــارس واکنش نشان دهد.

او در پاسخ به این سؤال که آیا موضع ترامپ درباره برجام نگران کننده اســت یــا خیر، گفت: «من از این حرفها نگران نشدم. فکر میکنم که بعضی کشورهای عربی و اسرائیل ترامپ را با پول خودشان خریدهانــد. از نظــر مــن، او سیاســتمدا­ر پوچــی اســت کــه چــون نمیتوانــد در واقعیــت کاری پیــش ببــرد، زیــاد حــرف میزند.» خانم رضایی ســخنان روحانی را خوشــحال کننده توصیف کــرد و افزود: «بــا ســخنان ایشــان احســاس کــردم که رئیس جمهوری داریم که از حقوق مردم کشــورمان بموقع و بخوبــی دفاع میکند و ادبیــات قابل دفاعــی در ایــن راه به کار میگیرد.»

بالفاصلــه پس از او امــا زن جوانی که بــا وجــود تحصیــالت دانشــگاهی بــه کار بازاریابی شــبکهای مشغول است، درباره ســخنرانیه­ای رؤســای جمهــوری ایران و امریــکا، بــه «ایران»، گفــت: «تا پیش از این ندیده بودم که روحانی تا این حد تند و صریــح صحبت کنــد. این به نظرم هم مثبت بــود و البته نگران کننــده به لحاظ اتخاذ مواضع تند.»

او با بیــان اینکه ترامپ حتمــاً از موج گســترده واکنشهای منفی مــردم ایران نســبت بــه ســخنانش آگاه شــده اســت، افــزود: «بــا توجه بــه حمایت کشــورهای اروپایــی از ایــران، امیــدوارم کــه مســائل پیش آمده همچنان از طریق دیپلماتیک و مســالمتآم­یز حــل و فصــل شــود و وضعیت نامطلوبی که در سالهای پیش از برجام تجربه کردیم، تکرار نشود.»

کمــی آنســوتر چنــد مــرد جــوان و میانسال جلو دکه فروش روزنامه، چشم به نشــریات روی پیشــخوان دوختهاند. با این حال نیمیشــان نســبت به محتوای سخنان ترامپ و روحانی ابراز بی اطالعی میکننــد. اما از آن میان آقای بهروزی که در معرفی خودش به گفتن «شغل آزاد» بســنده کرد، خیلی کوتاه گفــت: «ترامپ دربــاره خلیــج فارس خیلی بــد گفت اما بقیه حرفهایش همــان حرفهایی بود که ســالها اســت امریکاییها علیه ایران مطــرح میکنند و بــرای من به شــخصه نگران کننده یا حائز اهمیت نبود. روحانی هم خیلی شــدید پاســخ ترامــپ را داد و این به نظرم خوب بود.»

فروشــنده خواروبار فروشی محل هم در بیــان ارزیابی خــود از ســخنان ترامپ گفت: «حرفهایش چیز مهمی نداشت. عالوه بر اینکه ما ســی و چند ســال اســت دربــاره اقدامات دولت امریکا علیه ایران نگرانــی نداریم و از ایــن پس هم نگرانی نخواهیم داشــت. ما به این تقابل عادت کردهایم.» ■ پایان التهاب چند روزه بازار

وارد فروشــگاه لــوازم ســاختمانی کــه میشــوم، فروشــنده با مشــتریهای­ی که در کار ســاخت و ســاز مســکن هستند، در حال چانه زدن اســت. با ایــن حال وقتی از آنهــا دربــاره ســخنرانیه­ای جمعــه شــب میپرســم، معامله را رها میکنند و نظــرات خــود را روی دایــره میریزنــد. فروشنده معتقد اســت برخالف واکنش گســترده مردم به اســتفاده نــام مجعول بــرای خلیــج فــارس از ســوی ترامــپ ایــن موضــوع مهــم نبــود. او در توضیح دیدگاهش گفت: «نظر رئیس جمهوری نادانــی کــه اصــالً اطالعــات تاریخــی و جغرافیایــ­یاش در حــد یک فــرد عادی هــم نیســت، چــه اهمیتــی دارد. خلیــج فارس، خلیج فارس است و با یک جمله ترامــپ چیــزی تغییر نمیکنــد.» یکی از مشــتریها اما نگران بازگشــت تحریمها اســت. آنقدر که توقع دارد سیاستمدارا­ن از راه کــج دار و مریــز مشــکالت بــه وجود آمده را مرتفع کنند.

دیگر مشــتری اما ایراداتــی که ترامپ بــه برجــام وارد میدانــد و اظهــارات تحریــک آمیــز او را فرافکنــی عمــدی ترامپ برای ناکامی دولتمردان امریکا در حل مشــکالت داخلــی و بینالمللیا­ش ارزیابی کرد و ادامه داد: «نفع جریانهای تنــدرو و افراطــی در هــر دو ســوی ماجــرا در برهــم خــوردن برجــام و بــاال گرفتــن تنشها اســت. برای همیــن امیدوارم که سیاستمدارا­ن و دیپلماتهای صاحبنظر بینالملــل از حکمرانــی تندروهــا درباره برجام جلوگیری کنند.»

در انتهــای مســیر وارد صرافــی میشــوم. صاحــب ســالخورده صرافــی هــم در حالــی کــه کراواتــش را مرتــب میکنــد، چشــمهایش را ریــز کــرده و به ســؤالم گــوش میکنــد. قیمــت دالر در روزهای منتهی به سخنرانی ترامپ سیر صعودی داشته و راستش من نمیدانم کــه این برای صاحب یک صرافی خوب اســت یا بــد. اما پاســخ او جالب اســت: «مردم امروز آرامش پیدا کردند. نگرانی که از ســخنان ترامپ داشتند از بین رفته اســت. همه دیدنــد که او هیــچ حرف یا ایده تازهای نداشــت و بــرای همین بازار آرامش پیدا کرد.»

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran