Iran Newspaper

کیارستمی ساالر و سرآمد بود ولی نباید به فرانسه میرفت

-

ایــرج فاضــل بــا ســخنانی کــه درباره پرونــده پزشــکی عبــاس کیارســتمی گفــت، داغ رفتن یکــی از ده کارگردان برتــر جهان را دوباره تــازه کرد. او گفته بــود که علت فــوت را باید در فرانســه پیگیــری کرد و البته تأکید کرده بود که در ایــن رابطه از کاه، کوه ســاخته شــد. ایــن ســخنان او با واکنش گســتردهای روبــهرو شــد. حاال ایــرج فاضل دوبــاره به این ســخنان واکنش نشان داده است و در یادداشتی از مقام باالی کیارستمی نوشته اســت، اگرچــه همچنان گفته کــه مقصر مرگ کیارســتمی نه پزشکان ایرانی که پزشکان فرانسوی هستند. او نوشته است:

«طــی روزهــای اخیر در پــی اظهارات منتشــر شــده از قول اینجانــب اظهارنظرها­ی گســتردهای به عمل آمده اســت که بخشــی از آن نیــاز به بررســی دارد و چند نکته مهــم قابل ذکر است.

۱- هنرمندان در همه رشتهها بهعنوان یک گروه اجتماعی برجسته و افتخارآفری­ن توسط همگان و بویژه جامعه پزشکی مورد احترام بوده و هســتند و در موارد بیشمار این دلبستگی بــا ارائه خدمات پزشــکی حیــات بخش و صمیمانــه به ارباب هنر نشــان داده شده است و نکته بســیار مهم اینکه گروههای مرجع جامعه ازجمله هنرمندان عزیز و پزشکان ارجمند باید هوشمندانه در تأیید و تقویت یکدیگر گام بردارند که راز بزرگ موفقیت یک جامعه در وحدت و یکپارچگی است.

۲- زنده یاد استاد عباس کیارستمی بهعنوان ساالر و سرآمد هنرآفرینــ­ی در ســینما نه تنهــا در این مملکت بلکه در سراسر دنیا درخشید و بــرای هر ایرانــی افتخاراتی آفرید که برای نسلها ادامه خواهد داشت.

۳- سوگوارانه روزهای پایان زندگی ایــن مرد بــزرگ همــراه با عــوارض و ناراحتیهای­ــی شــد کــه در پــس یــک عمــل جراحی بروز کــرد ولی با کمک و همکاری گروهی از بهترین پزشــکان این مملکت کنترل شد و در مسیر بهبودی قرار گرفت و در نتیجه ایشان از بیمارستان مرحض شدند و درمان به صورت سرپایی ادامه داده شد.

۴- در طــی ایــن مرحلــه بنا بــه اراده و خواســت شــخصی تصمیم سفر به کشور فرانسه گرفته میشود که هنوز مشخص نیســت چه فردی از نظر پزشــکی ایــن تصمیــم را تأیید کرده است.

۵- ایشــان در بدو ورود بنا به گزارش پزشــکی فرانسه مورد درمان با داروی هپارین (داروی ضد انعقاد خون) قرار میگیرد که یکی از عوارض این دارو بخصوص در سنین باالتر خونریزی مغزی است.

۶- ســیر نهایی بنا به همین گــزارش بروز عالئم خونریزی مغزی و در پی آن اغما بوده است که متأسفانه به پایان زندگی این مرد بزرگ منجر میشود و این فقدان جانسوز قلب همه عالقهمندان و دوستداران این شخصیت یگانه دنیای هنر را به درد میآورد و موجب طرح سؤاالت گوناگون در اذهان عمومی میشود.»

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran