Iran Newspaper

عبداهلل عامری هم رفت

-

عبداهلل عامری درگذشــت. مردی که اگرچه همیشه از شــهرت فراری بــود اما حاال خبر درگذشــتش با صفت «نقاش نوگرا» دست به دست میشود. مشکل کلیوی داشت و به گفته برادرزادها­ش دو هفتهای بود که دست و پاهایش ورم کرده بود و به سختی میخوابید.

او بــا بیان اینکــه پیکر این هنرمند ظهــر ۱۲ مهر به خاک ســپرده شد، در پاســخ به این پرسش که چرا این هنرمند را در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) دفن نکردند؟ به ایسنا گفته: عمویــم بــا خواهرش زندگی میکرد و با او خیلی صمیمــی بود. پس از اینکه سال گذشته عمهام از دنیا رفت، او خیلی دلتنگی خواهرش را میکرد. ما نیز به دلیل اینکه خاکسپاری در روز جمعه خوب است، او را در قطعهای که عمهام به خاک سپرده شده بود، به خاک سپردیم؛ این اتفاق خیلی ناگهانی بود.

عامــری بیان کــرد: عمویم از گذشــته تا به حــال با کملطفیهایـ­ـی از جانب مســئوالن روبــهرو بــود. بیش از دو ســال پیــش از طرف یک مرکــز معتبر هنری آمدند و از نقاشیهای او تصویربردار­ی کردند؛ آنها گفتند قرار است برای عمویم نمایشگاه برگزار و کتاب آثار او را چاپ کنند اما رفتند و دیگر ازشان خبری نشد. عمویم اهل مادیات نبود و میخواست به فرهنگ و هنر کشورش خدمت کند. باید همکاریهایی در این زمینه انجام میشد، که متأسفانه نشد.با این حال وبه ســنت همیشــگی بعد از مرگ این هنرمند حاال پیغامهای تسلیت یکی بعد از دیگری از راه میرسید. مجید مالنوروزی مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد نیــز در پی درگذشــت این هنرمند پیام تســلیتی را منتشــر کرده و در آن نوشــته اســت: «عبداهلل عامری از نقاشــان نوگرای ایران است که در جریان هنر نوگرای ایــران به همراه هنرمنــدان دیگر این جریان را تــداوم و تقویت کردند. طبیعت زندگی انسانهای پیرامون و مفهوم در آثار عامری جایگاه ویژهای دارد و ایشان نمونهای از نقاشان نوگرا هستند که مدرنیسم را در ارتباط با مشخصههای بومی دنبــال کردنــد. عامــری از فارغالتحصی­الن هنرســتان کمالالملک و دانشــکده هنرهای زیبای دانشــگاه تهران اســت و هنرمندانی ماننــد عامری بیانگر نقش تأثیرگذار این مراکز آموزشــی هنری در دهههای گذشــته هستند. درگذشت این هنرمند گرانقدر را به خانواده ایشان و جامعه هنری تسلیت میگویم و رحمت الهی را برای آن زنده یاد از درگاه خداوند خواستارم.»

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran