Iran Newspaper

تا خلیجی که همیشه فارس بوده ...

- شهابحسینی ساالرعقیلی اکبر عبدی

واکنش هنرمندان به سخنان رئیس جمهوری امریكا

جمعــه شــب دونالد ترامپ رئیس جمهــوری امریکا طی ســخنانی در خصوص راهبردهــا­ی تــازه برای ایران بــه عبارت «خلیج عربی» اشــاره کــرد که این جمله واکنشهایبس­یاریرابههم­راهداشت.بهکارگیریا­ینعبارتسبب­شدهنرمندان درشبکههایا­جتماعینسبت­بهاینموضوع­واکنشنشانب­دهند؛

شــهاب حسینی بازیگر سینما دراینســتا­گرام خود تصویر نقشه قدیمی از ایران رامنتشــر کرد و با اشتراک هشتگ «خلیج فارس» عبارت «بدون شرح» را زیرنویس این تصویر کرد.

حمید فرخنژادًبازیگرســی­نما و تلویزیون نیز نوشت: «حمالت ۱۱ سپتامبر هــم کار ما بوده، اتفاقا طوفان کاترینا هم کار ما بوده. امریکا جام جهانی صعود نکرد هم کار ما بوده»

ســاالرعقی­لی خواننــده موســیقی ایرانی نیــز با درج بخــش صوتی قطعه معروف«وطنم» با این مضمون «از تب سرد موجهای خزر تا خلیجی که فارس بوده و است میشود با تو دل به دریا زد میشود با تو دل به دنیا بست» نسبت به این موضوع واکنش نشان داد.

رامبد جوان با نشان دادن تصویری ازیک شناسنامه، هویت خلیج فارس را به اشتراک گذاشت.درزیراین تصویر به بخش تاریخی خلیج فارس اشاره شده و نوشته شده است: «قدمت نام خلیج پارس بسیار قدیمیتر از تاریخ کشف قاره امریکا است.اسناد موجود درباره نام خلیج پارس به کتابهای باقیمانده از یونان باستان بر میگردد...»

جواد رضویان دیگربازیگر تلویزیون و سینما نیز در صفحه مجازی خود با اشــتراک شعری نوشت: «تا هســت جهان جهل َبدان میماند، او خلیج فارس را عرب میداند / گر آب رود ز برکهها باالتر، یک زشت وزغ ابوعطا میخواند.»

رضــا یزدانــی خواننده موســیقی پــاپ که پیــش از این قطعــهای با عنوان «خلیــج فــارس» را منتشــرکرد­ه بود با نوشــتن بخشــی از شــعر ایــن کار: «یکی ازآخرشــنز­ار به فکر ســرقت دریاســت یکی انگار تو خــواب دیده کــه تاریخ ما یه رؤیاست/ یکی فکر کرده، دست بردن تو تاریخ ما آسونه ولی اسم خلیج فارس، همیشه فارس میمونه» اعتراض خود را نسبت به واژه خلیج عربی اعالم کرد.

امیر جعفری دیگر بازیگر سینما و تلویزیون نیز نام خلیج فارس را به رنگ پرچم ایران به نمایش گذاشــته و با شعری با این مضمون «بدین بوم و بر زنده یک تن مباد بیا تا همه تن به کشــتن دهیم مبادا که کشــور به دشــمن دهیم...» نسبت به صحبتهای ترامپ واکنش نشان داده است.

اکبرعبدی بازیگر تلویزیون و ســینما با درج تصویری از ســنگ قبرسربازان امریکایی درکنایه به رئیس جمهوری امریکا نوشت: «بر روی سنگ قبر سربازان خودشان نوشته پرشین گلف. زنده باد ایران.»

احسان خواجه امیری هم خواننده موسیقی پاپ تصویری از خلیج فارس با رنگ آمیزی پرچم ایران را با عبارت «خلیج تا ابد فارس»را به اشتراک گذاشت.

فریدون آسرایی از دیگرهنرمند­ان موسیقی پاپ در واکنش به این موضوع نوشت: «ظاهراً یاوه گوییهاى این مرد احمق تمام شدنی نیست. انتخاب یک رئیس جمهوری بی کفایت و نژادپرســت نشــان دهنده این حقیقت اســت و در همیــن مدت کوتاه رفتارهاى احمقانهاش چقدر مــورد حمله مردم آگاه امریکا قرار گرفته و آنها را مکدر و ناراحت کرده...»

بهنوشطباطب­اییبازیگرس­ینماوتلویز­یوننیزنوشت:«ایوارثانپا­کیمن آخرین نگاهم برآسمان آبی این خاک و خلیج همیشگی فارس خواهد بود.»

مهــدی کرمپــور، مهــدی پاکــدل، منیژه حکمــت، شــیال خــداداد، ماهایا پطروسیان، احمد ایراندوست، علی سرابی، احسان کرمی، محمدرضا هدایتی، مزدا انصاری، مجید ناظمپور ...و نیز اعتراض خود را نســبت به ســخنان رئیس جمهوری امریکا اعالم کردند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran