Iran Newspaper

ایران در مبارزه با بیماری های غیر واگیر پیشرو است

-

هیأت اعزامی کشــورمان بــه کنفرانس جهانیپیشگی­ریومبارزهب­ابیماریهای غیرواگیر در مونته ویدئو اروگوئه، پس از قرائــت پیــام رئیــس جمهــوری و ایراد ٤ ســخنرانی، دیدارهــای جداگانــها­ی با وزرای بهداشت برزیل، اروگوئه و اکوادور داشــتند و به تبادل تجربیات کشورمان در حوزه سالمت پرداختند.

به گزارش وبــدا، دکتر باقر الریجانی معاون آموزشــی و نایــب رئیس کمیته ملی پیشگیری از بیماری های غیر واگیر که ریاســت هیأت اعزامی کشــورمان به کنفرانس جهانی پیشــگیری و مبارزه با بیماری های غیر واگیر را بر عهده دارد، در ایــن اجالس در مورد سیاســت های هم راســتا برای مبــارزه بــا بیماریهای غیر واگیر و مراقبت و پایش بیماریهای غیــر واگیــر در ایــران ســخنرانی کــرد و دســتاورده­ای ایــران شــامل نظام ثبت بیماریهــا و مطالعه بــار بیماریها در سطوح ملی و استانی را تشریح کرد.

دکتــر الریجانــی در نشســت دیگری در ایــن کنفرانس به تبیین اقدامات فرا بخشــی نظام ســالمت ایــران در ایجاد ارتباط مؤثر با ذی نفعان نظام سالمت پرداخــت و دســتاورده­ا و چالشهــای ایران را در این زمینه بر شمرد.

در نشســت دیگــری در کنفرانــس جهانی غیرواگیر در مونتــه ویدیو، دکتر محســن اســدی الری قائــم مقــام وزیر بهداشت کشــورمان در امور بینالملل در ســخنرانی خود دســتاورده­ای نظام ســالمت ایــران در ارتبــاط بــا ادغــام مداخالت غیر واگیر در شبکه بهداشتی کشــور در قالــب برنامــه ایراپــن را برای مقامــات بهداشــتی 0۸ کشــور جهــان تشریحکرد.

دکتــر امیرحســین تکیــان معــاون حوزه بینالملل وزارت بهداشت نیز در سخنرانی خود به تشریح اقدامات مؤثر کشورمان در کاهش مصرف قند، نمک و چربی و بهبود سیاستهای تغذیهای، برنامههــا، دســتاورده­ا و چالشهــای تغذیهای در ایران پرداخت.

براساس این گزارش معاون سازمان جهانی بهداشــت در کنفرانس جهانی پیشــگیری از بیماری های غیــر واگیر در اروگوئــه تصریــح کــرد: ایــران در زمینه برنامه عمل مؤثر در پیشگیری و مبارزه بــا بیماریهــا­ی غیر واگیر، پیشــروتری­ن کشوردنیاست.

دکتــر اولــگ چســتنف؛ معــاون بیماریهــا­ی غیر واگیر و ســالمت روان ســازمان جهانی بهداشــت تأکیــد کرد: حمایــت واالی سیاســی، الزمــه مبارزه مؤثر با بیماریهای غیر واگیر اســت که در ایران این حمایت، در ســطوح عالی مدیریتی وجود دارد.

گفتنــی اســت؛ کنفرانــس جهانــی پیشــگیری و مبــارزه بــا بیماریهــا­ی غیرواگیر با حضور 5 رئیس جمهور، 30 وزیر بهداشــت، رئیس سازمان جهانی بهداشــت، رئیــس ســازمان جهانــی فناوری اطالعات و 300 مدیر و صاحب نظر ارشد نظام سالمت از 0۸ کشور دنیا

در روزهای 26 تا ۸2 مهرماه در در مونتو ویدئــو در حــال برگزاری اســت و در این اجــالس 3 روزه نقشــه راه مونتــه ویدیو برای پیشــگیری و مبارزه با بیماریهای غیر واگیر نیز به تصویب روسای جمهور و وزرای بهداشــت و مقامات بهداشتی حاضر در نشست خواهد رسید.

حضــور جمهــوری اســالمی ایــران در ایــن اجــالس و تعــداد جلســات متعــدد تخصیــص داده شــده بــه کشــورمان و کسب رتبه نخست جهانی در شــاخصهای جهانــی مبــارزه بــا بیماریهــا­ی غیر واگیــر در این اجالس مهم، نشــان از جایگاه ممتاز کشورمان

در حوزه سالمت دارد.

هیأت اعزامی از کشورمان به ریاست دکتر الریجانی و با همراهی دکتر اسدی الری، دکتر جمالی نماینده مردم رودبار در مجلــس شــورای اســالمی و دکتــر تکیــان معاون حوزه بینالملــل در این کنفرانسجها­نیشرکتکردن­د.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran