Iran Newspaper

من، زندی و تختی برادر بودیم

گفت و گوی «ایران» با «ببر مازندران»؛ امامعلی حبیبی:

-

یکی از کســانی که خاطرات زیــادی از پهلوان تازه درگذشــته کشــتی ایــران، زندهیاد عبــاس زندی دارد، امامعلــی حبیبــی اســت. ســتاره بــزرگ کشــتی ایران یا همــان ببر مازندران کــه نامش در تــاالر افتخــارات اتحادیه جهانی کشــتی به ثبت رسیده و حاال در ســن 86 سالگی همچنان پیگیر مســابقات کشــتی و اتفاقات پیرامون این رشــته است. او که در مسابقات جهانی 1962 تولیدو زیر نظــر مرحوم زندی به مدال طال دســت پیدا کرد، در دوران کشــتی خــود به ســریعترین کشــتیگیر جهــان معــروف بــود امــا حــاال و در مازنــدران، خاطرات دوران قهرمانی خود را مرور میکند. او در گفتوگویی که با خبرنگار «ایران» داشت، به این موضوع اشــاره کرد که پس از دســت دادن با پهلوان زندی در یک مسابقه کشتی پهلوانی از او خجالت کشیده است! ■ استاد! از پهلوان زندی برای ما بگویید.

ما با عباس زندی خدابیامرز بزرگ شــدیم. هم رفیق ما بود و هــم مربی ما. من، او و مرحوم تختی با هم رفــت و آمد خانوادگی داشــتیم و مثل برادر برای هم بودیم. من با پسرش علی صحبت کردم. واقعــاً از اینکه دوســتی مثل او را از دســت دادهام، ناراحتهستم. ■ خاطرهای هم از آن مرحوم دارید؟

خاطرهای که در ذهن دارم، مربوط به مسابقات المپیــک ملبــورن اســت. کنــار تشــک بودیــم که نوبــت کشــتی عباس شــد. بــه من گفــت حریفم خیلی قوی است. میروم میبازم و برمیگردم اما برعکس شــد و رفت او را شکست داد و همه خیلی خوشحالشدیم. ■ دوستیشان با جهان پهلوان تختی چطور بود؟

خیلــی با هــم رفیــق بودنــد و فقط هــم با هم تمریــن میکردنــد و بــا احدی غیــر از خودشــان تمریــن نمیکردنــد! عباس چنــد بــار حقش در کشــتی را به تختی داد و برای همین خیلی به هم محبتداشتند. ■ با شما رابطهشان چطور بود؟

بــا من هــم خیلــی خــوب بــود. عبــاس غذای مازندرانی خیلی دوســت داشت و برای همین هر وقت هوس میکرد، با خانه ما تماس میگرفت و به همسرم میگفت غذای مازندرانی درست کند. ما مثل دو تا برادر بودیم. ■ مرحوم محمدعلی فردین هم با شما بود؟

بله فردین خدابیامرز هم بــا ما بود. من در وزن پنجم کشــتی میگرفتم که فردین هــم به این وزن آمد اما با من مســابقه نداد. گفتند چرا گفت من با این دیوانه زنجیری چه کار کنم! (میخندد) ■ حبیباهلل بلور هم مربیتان بود؟

بله آقــای بلــور خدابیامرز مربی همــه ما بود. البتهمربیا­ولعباس،مرحومحاجعب­دالحسین فعلی بود. ■ با خود پهلوان زندی هم کشتی گرفتید؟

یک بار در کشتی پهلوانی مقابل هم قرار گرفتیم که وقتی با او دست دادم، خجالت کشیدم که بعد دیدم من را به پل برده. میدانید در کشتی پهلوانی هر کسی به پل برود، باخته است. (میخندد) ■ پس بازوبند پهلوانی را به او دادند؟

بله بازوبند را به عباس دادند. البته من تختی را شکست دادم اما در مورد عباس دلش را نداشتم! ■ در این سالها هم یکدیگر را میدیدید؟

بله هــر زمان کــه به تهــران میآمدم، بــه خانه عبــاس میرفتم. یک پســر دارد به نــام علی و یک دختربهنامن­ازنینکهبهم­نعموحبیبیم­یگویند. ■ پهلوان زندی در چه فنی تخصص داشت؟

فنی که زندی خوب اجرا میکرد، زیرگیری بود و سگک را هم خوب کار میکرد. ■ زیر نظر او مدال هم گرفتید؛ درست است؟

بله من در مســابقات جهانــی تولیدو که عباس مربی شــده بود، طال گرفتم. در آن مسابقات تختی هم با مدوید مساوی کرد.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran