Iran Newspaper

یونسی: موضوع «سپنتا» نهضت خودجوش «دفاع از حقوق اقلیت» ها ایجاد کرد

-

دفاع رهبــر معظم انقــاب و امام از اقلیتهــای دینی نظیر نــدارد. مگر این قانون در زمان امام(ره) تصویب نشــد و مگر مراجع تقلید رأی ندادند که نماینده اقلیتها در مجلــس، نماینده کل ایران است؟ ■ بــه نظــر شــما پیامدهــای بینالمللــ­ی این اقدامات (محدودیت اســتفاده یک هموطن زرتشــتی از حقــوق قانونی) چه خواهدبود؟

متأسفانه ضد انقاب از هر دو اتفاق مراســم تجلیل از کوروش و مسأله آقای نیکنام، علیه ایران اســتفاده کرد. زیرا ما یک مســأله ســاده یعنــی دیــدار عدهای از قبــر کــوروش را به یک مســأله امنیتی تبدیل کردیم. اتفاقاً باید برای کسانی که میخواســتن­د در کنار قبر کوروش حاضر شوند، تسهیاتی فراهم میشد، ضمن اینکــه باید کنتــرل و مدیریت میکردیم تا شــعارها و حرکات بد و وحدت شــکن و مغایر با انســجام ملی، صورت نگیرد. اما متأسفانه این قضیه هم مانند قضیه آقــای ســپنتا نیکنام به زیان کشــور شــد. در حالــی کــه بــه اعتقــاد مــن، بســیاری از نمادهــای ملــی و دینــی و مذهبــی را میتــوان، بــا کمــی تدبیــر و درایــت، بــه عاملــی بــرای وحــدت و انســجام ملــی تبدیــل کــرد. واقعاً در مســأله صیانت از حقوق اقلیتها، با مجموعه مقاالتی که نوشته شــد و ســخنرانیه­ایی که از سوی علمــا و فضــا صــورت گرفت یــا صدور فتوای مراجع و نظــردادن حقوقدانان و وکا، کار دولت راحت شد و دولت دراین زمینه از غربت درآمد. حاال این تنها دکتر روحانی نیســت که از حقوق شــهروندی دم میزند، بلکه مشــخص شــد مســأله حقــوق شــهروندی پشــتوانه حقوقــی، حوزوی، فکری و اجتماعی دارد. ■ بفرمایید، پیشــینه زرتشــتیها در ایران مؤید چه چیزی است؟

این بحث بســیار مفصل و ریشــه دار است. همین مقدار باید بدانیم که حتی در ایــران قبل از اســام هــم اقلیتهای دینــی همچــون کلیمیها و مســیحیها حضــور داشــتهاند. یهودیهــا در ایــران بیــش از 2700 ســال ســابقه دارند و جزو فرهنگ و تمدن ایران هستند. زرتشتیها نیز اصــل و اســاس ملــت ایــران بودند. دین زرتشــتی یک دین آســمانی بوده و حضرت زرتشــت مانند همه پیغمبران از احترام الزم برخوردار اســت و هرگونه اهانت و جسارتی به این پیغمبر بزرگ، مانند اهانت به ســاحت مقدس عیسی و موسی گناه محســوب میشود. تفاوت زرتشــتیها با دیگر اقلیتهــای دینی در این است که آنان بایگانی و سند تاریخی ما هستند. بخش زیادی از ادبیات، زبان و تاریخ گذشته از سوی زرتشتیها حفظ شــد. از ایــن نظــر وظیفه و نقــش بزرگی در حفظ میراث ایران ما داشــتند. علت اینکــه مــردم یــزد به آقــای نیکنــام رأی دادند، به این خاطر اســت که زرتشتیها بهعنوان ایرانیان غیرمسلمان به حسن شــهرت معــروف هســتند و شــهروندان بســیار نجیــب، همــراه و درســتکاری هستند که هرجا مسئولیتی را میپذیرند، بخوبی انجام میدهند و اساســاً مردم با اقلیتها مشکلی ندارند. ■ شــما از لفظ کفــار اســتفاده نمیکنید و از واژه اقلیتهــای دینــی بــرای ایرانیان غیرمسلمانا­ستفادهمیکن­ید.

چنین تفکیکــی، ناظر بــر بحثهای حقوقــی، فقهــی و کامــی اســت. اتفاقاً منظور من از شکلگیری یک نهضت در دفــاع از اقلیتهــا، ایجاد ایــن امیدواری اســت که فضــای جــوان ما ابهامــات و اشــکاالت موجــود در ایــن زمینــه را رفع کنند. پاپ جدید درحال ایجاد تغییرات گســتردهای است و اســام و تشیع نباید عقــب بمانــد. ما بایــد جاذبههــای دین را بخوبــی نشــان بدهیــم تــا جوانــان ما ســرخورده و جذب جاهای دیگر نشوند. اساســاً هــر دینی بایــد به جــای درگیری بــا جاهــای دیگــر، جاذبههــای خــود را تبلیــغ کنــد. رســالت اســام ایــن اســت کــه بــا جلوههــای اخاقــی و رحمانــی با رأفــت خود ظاهــر شــود. ما باید بیشــتر

زیباییهای دینی را نشان بدهیم تا جنگ و دفــاع را کــه مربوط به شــرایط خاصی است. اسام دین زندگی، دین مهربانی و اخاق اســت. اســام همه مخالفان را در درون خــود تحمل میکند. کما اینکه در مدینــه کوچــک زمــان پیغمبــر همه اقلیتها حضور داشتند. ■ اما اکنون برعکس شــده اســت. به این ترتیب که شــهردار لندن مسلمان است، امــا اینجا بــرای حضــور یک زرتشــتی در شــورایی که اکثریت با مســلمان اســت، مسألهایجاد­میشود.

در لنــدن هــم حاکمیــت بــرای شهردار نیست و شهردار سلطه ندارد. او انتخــاب شــده تــا بــه مــردم لنــدن

خدمــت کنــد و هرکــس کــه خدمــت کــرد، فــارغ از رنــگ و نــژاد و دیــن، بار دیگــر انتخــاب میشــود. مــا نیازمنــد حــل برخی مفاهیم هســتیم. تردیدی نیست که نباید کافر بر مسلمان سلطه یابــد و این حکم عقلــی و فطری قرآن اســت. ما افتخار میکنیم کــه خداوند در قــرآن میفرمایــد نمیپســندم کــه کفــار بــر شــما مســلط باشــند. امــا خدمترســان­ی شــهروندان اهل کتاب و نجیــب مــا بــه مــردم مســلمان، بــه معنی ســلطه آنان نیست، بلکه اتفاقاً برعکس، این آنان هســتند که تسلط و زندگــی در لوای پرچم اســام و قانون اساسی را پذیرفتهاند.

■ بــه نظــر شــما فرجــام ایــن مســأله چگونهخواهد­بود؟

دولــت مصــر اســت کــه قانــون اجرا شــود. ما هم در حــوزه مأموریــت خود، گزارش و پیشنهادهای­ی برای حمایت از حقوق اقلیتها به دکتر روحانی دادیم. رئیــس جمهــوری هم بــه اســتاندار یزد دســتور داد کــه قانــون دقیق اجرا شــود. قــوه قضائیه هم باید قانــون را اجرا کند. اگــر چنانچه مســأله حل نشــود، باید به شــورای حــل اختاف ارجاع یــا از طریق مکانیسمهای قانونی دیگر مثل مجمع تشخیص مصلحت، موضوع حل شود. من خطابم به کسانی است که با انگیزه دینــی نظری میدهنــد. این بــزرگان به

ایــن نکته توجه کننــد که آیا این مســأله خدمــت به اســام بود؟ بایــد بدانیم که در چــه موقعیت و جایگاهی هســتیم و بدانیــم که قــول و فعل ما چــه پیامدی برای نظام دارد. کسانی که دغدغه دین دارنــد، بــه این فکر کنند که کارشــان چه انــدازه بــرای نظام مفید یا مضر اســت. گویا شــنیده شــده خوشــبختان­ه آیتاهلل یزدی دوباره در خصوص مبحث مطرح شــده، اظهار نظــر و تجدید نظــر کرده و گفته اســت که حاکمیــت باید به حقوق اقلیتها مطابق با قانون اساسی پایبند باشــد و این نوع نگاه ها بســیار راهگشــا اســت. اگــر چنیــن باشــد از ایشــان باید تشکر و قدردانی شود.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran