Iran Newspaper

بازگشت امید به زندگی رفتگر درستکار

-

گروه حوادث - ایران واشـــقانی فراهانی/ انتشار گزارشهای «ایران» درباره سرنوشـــت غم انگیز رفتگر پاکدســـت کرجی که به خاطر برق گرفتگی شـــدید هنگام کار، بشدت مصدوم و خانه نشین شـــده بود درحالی واکنشهای گسترده مردم، رســـانهها و مســـئوالن را بهدنبال داشـــت که «ر.ف» نیکوکار سرشـــناس کرجی پیش ازســـایری­ن، مقدمـــات آزادی وی و پرداخـــت بدهیاش را برعهده گرفـــت.او درعین حال برای تهیه یک واحد آپارتمان اجارهای بهمنظوراسک­ان مرد جوان وخانـــواد­هاش نیزاعالم آمادگـــی کرد.دفتر دادســـتان کرج، بعدازظهر چهارشـــنب­ه پذیرای خانوادههای گرفتاری بود که پیـــش از این هیچگاه همدیگر را ندیـــده بودند. اما حاال آنها مثل خانوادهای بزرگ و پس از خواندن سرگذشـــت یکدیگر درصفحه حوادث روزنامه «ایران»، از بازیهای سرنوشـــت همدیگـــر باخبر بودند. حاال همه بیقرار دیدن مردی بودند که بیادعا و با دستهایی سرشار از سخاوت، بار دیگر بی نام ونشان، به زندگی تاریک و بینور مردم گرفتار شهرش، یک آسمان ســـتاره هدیه کرده بود.خانوادههای 37 زندانی آزاد شـــده و چند رفتگر گرفتار کرجی، منتظـــر ورود مردی بودند که او را نمیشـــناخ­تند. اما میدانســـت­ند که او ســـبد گلهای رنگارنگ را به خانههای تاریکشـــا­ن هدیه کرده بود.انسانی که حاضر به افشای هویت خود نیست اما هربار که سرنوشت پردرد زنان و مردان گرفتار و دربند را به تصویر کشـــیدیم، با تماس تلفنی برای آزادی و حمایت از انسانهای درمانده و نیازمند پیشقدم شد و مژده آزادی را آورد.وقتی از سرگذشت زندگی «ســـیدبابا» نوشـــتیم که بـــه خاطر دیـــه 35 میلیون تومانی 20 ســـال در زندان مانده بود، بالفاصله بدهیاش را پرداخت و مرد زندانی را آزاد کرد.

بعد هم همسرش به حرمت شـــهدای کربال اعالم کرد: آزادی 72 زندانـــی بدهـــکار دیگر را به ســـرور آزادگان جهان هدیه خواهنـــد کرد. رؤیـــای آزادی 37 زن و مـــرد زندانی با پیگیریهای خبرنگار روزنامـــه «ایران» و اعالم آمادگی زوج نیکوکار کرجی و تالش «حاجی رضا شاکرمی» دادستان کرج و «رضوان اهلل مرندی» رئیـــس انجمن حمایت از زندانیان البرز به حقیقت پیوست و آنها در بهت و ناباوری، به شکرانه آزادی، ســـجده شـــکر به جا آوردند.این که پیرمـــرد زندانی در ســـالهای حبس چه با خدای خویـــش گفت که 36 زن و مرد بدهکار را نیز با خودش آزاد شـــده دید، رازی ناگشـــوده اســـت. اما بلندای داســـتان زندگی غم انگیز «ســـیدبابا»، ما را به سرنوشت رفتگر نیمه شـــبهای کرج پیوند زد که غبار بیمهریها، قامتش را فراگرفته بود.

رفتگر پاکدســـتی که براســـاس فیلمها و تصاویر موجود، طی مدت 6 ماه سه بار کیفهای حاوی پول و طال را پیدا کرد و بیهیچ تردید یا وسوسهای آنها را به صاحبانشان برگرداند. اما یک ماه بعد که در حال جمع کردن شـــاخههای درختان بود که دچار برق گرفتگی، سوختگی و شکستگیهای متعدد شـــد و امدادگران اورژانس با حضور در محـــل حادثه او را با همان لباس نارنجی به بیمارستان منتقلکردند.همانموقع بودکهتنهای­یوغربتدررگ­هایش، ترس دواند؛ زیرا مدیرانی که تا دیروز با او عکس یادگاری میگرفتند، حاال خود را پنهان کرده و او را در میان تقدیرنامهه­ا و عکسهای یادگاریشــ­ـان تنها گذاشـــته بودند. طوری که او با گذشـــت 2 سال از حادثه بهدلیل دریافت نکردن حق و حقوقش و ناتوانی در پرداخت 16 ماه اجاره خانه، با شکایت صاحبخانهاش بازداشت شد.

واکنش مردم و مسئوالن همزمان با انتشـــار این گزارش، مردم سراسر کشور برای حمایت از رفتگر پاکدســـت و دلجویـــی از خانوادهاش اعالم آمادگـــی کردنـــد. از دفتر ســـخنگوی دولت تا ســـتاد اجرایی فرمـــان امام(ره)، نیکـــوکار­ان مقیم داخل وخارج از کشـــور، اتاق بازرگانی اســـتان البرز ...و هر شـــهروند بـــا عاطفهای که نمیتوانســ­ـت بیتفاوت از خـــم این کوچه تاریـــک و پردرد بگـــذرد، برای حمایـــت از مرد رفتگر اعـــالم آمادگی کردند. اما زوج نیکوکار کرجی که زودتر از ســـایرین وارد میدان شده بودند، مقدمات آزادی رفتگر جوان از بازداشـــت و پرداخت بدهی صاحبخانهاش را پذیرفته بودند. وی همچنین پس از بررسی پرونده رفتگر بدهکار، برای پرداخت ودیعه خانهای اجارهای، نماینده خود را به دفتر روزنامه «ایران» فرســـتاد و با دعوت صاحبخانه به ســـازش، مرد رفتگر تا 15 آبان برای تسویه حساب و تخلیه خانه مهلت گرفت. صاحبخانه نیز با حضور در دفتر روزنامه ایران با تأکید بر حسن نیت خبرنگار «ایران» و اعتمـــاد به وی و پس از مذاکـــره با نیکوکار کرجی رضایـــت کتبی خـــود را بـــرای آزادی مرد رفتگر مشـــروط به تسویه کامل و تخلیه خانه اعالم کرد.

قدردانی استاندار البرز اســـتاندا­ر البرز نیز با قدردانی از رسانهها در راستای تنویر افکار عمومی دستور کمک به پاکبان پاکدست را صادر کرد. دکتـــر «محمدعلی نجفی» اظهار کرد: نقش رســـانهها که با حساسیت و دقت نظر در بازتاب وضعیت نامناسب پاکبان پرتـــالش البرزی اقدام کردند، تحســـین برانگیز و ارزشـــمند اســـت و مراتب قدردانـــی از انعکاس چنیـــن رویدادهایی را دارم.وی پیشـــتر نیز دســـتور داده بود تا در راستای پیشگیری از اقدامات مشابه، گزارشی از وضعیت کارگران و پاکبانهای شـــهرداری­های سراسر اســـتان تهیه شـــود تا در جریان سایر مشکالت مربوطه قرار گیرد.

رفتگرهای شهرمان را تنها نگذاریم بـــا انتشـــار این گـــزارش، چند رفتگر آســـیب دیـــده که با بیمهری کارفرما و تضییع حقوقشان روبه رو شدهاند، برای تظلـــم خواهی به اداره بازرســـی و حقوقی اســـتاندا­ری البرز مراجعه و با ارائه مدارکی خواســـتار دریافت حقوق از دست رفتـــه خود شـــدند. آنها اســـناد و مدارکی را نیز بـــه خبرنگار روزنامه «ایران» ارائه دادند که درحال بررسی است.

حق بهرهبرداری رسانهای نمیدهیم مرد نیکـــوکار کرجی نیز در این باره گفـــت: واقعیت این اســـت که اگر کمکهای دادســـتان عمومی و انقـــالب البرز نبود، هیچ وقت نمیتوانســ­ـتیم به دور از حاشیهسازی و با این ســـرعت به رفع امور نیازمنـــد­ان و گرفتاران بپردازیم. وی بـــا اظهـــار تأســـف از سوءاســـتف­اده برخی مدیـــران از رفتگـــر نگـــون بخت گفـــت: همانطور که در گذشـــته با وی عکس یـــادگاری میگرفتند، بـــاز هم برای رســـانهای کردن خـــود در برابـــر دوربینها، با پدیده تأســـف بـــار عکسهای یادگاری روبه رو شـــدیم. حال آنکـــه با قبول پرداخت بدهی وی به صاحبخانه و پرداخت ودیعه مسکن، به مدیرانی که مســـئولیت پذیر نبودند، حق برداشـــت و بهره برداریهای اجتماعی و رفتارهای عوام فریبانه نخواهیم داد. چرا که اگر نگران وضعیت بدهکاران و درماندگان شـــهر کرج هستند، بهتر اســـت مشـــکل رفتگر جوانی را حل کنند که 5 صبح در محل کارش بـــر اثر برخورد با یک خودروی عبوری دچار 46 درصد از کارافتادگی شـــده و با وجود 16 پیچ در سر و گردنش قادر به حرکت و کار کردن نیست.

وی یـــادآور شـــد: هیچ نعمتـــی باالتر از آزادی نیســـت و خدای مهربان را شـــاکرم که فرصتی را برایـــم فراهم کرد تا نعمت برآورده کردن نیازهای دیگران نصیبم شود.«حاجی رضـــا شـــاکرمی» دادســـتان عمومـــی و انقالب البـــرز نیز در گفتوگـــوی اختصاصـــی با خبرنـــگار روزنامه ایـــران ضمن قدردانـــی از تالشهای انساندوســ­ـتانه زوج نیکـــوکار کرجی گفـــت: «حمایـــت «ر.ف» و همســـرش ســـیده«م.ح»از 72 زندانی بدهکار و مرد رفتگر بهدنبال انتشـــار گزارش روزنامه ایـــران و بدون دخالـــت و حمایت مدیریت شـــهری صورت گرفتـــه و خوشـــحالی­م کـــه بـــه دور از تبلیغـــات غیرواقعی و هیچگونه چشمداشت یا منتی این کار بزرگ به شایستگی و درستی به سرانجام رسید.»دادستان «شاکرمی» و «مرندی» رئیس انجمن حمایت از زندانیان البرز از تالشهای مدیران و دســـت انـــدرکار­ان روزنامه ایران در راســـتای تـــالش برای انعکاس صدای نیازمندان و دردمندان نیز قدردانی کردند.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran