Iran Newspaper

روایت وزیر کشور از مالقات با رؤسای قوه قضائیه و مجلس درباره«سپنتا»

کدخدایی: اگر مرجع صالحیت دار ی به مســأله نیکنام ورود کند و طبق قانون مصلحتی را تشــخیص دهد، شورای نگهبان نیز تابع است

-

وزیر کشور از مالقات خود با رؤسای قوه قضائیـــه و مقننه درباره ســـپنتا نیکنام خبر داد.

بـــه گـــزارش «ایـــران» عبدالرضـــ­ا رحمانـــی فضلی روز گذشـــته در آیین تکریم و معارفه اســـتاندا­ر یزد با اشاره به مســـأله پیش آمده بـــرای این عضو شورای شهر یزد، اظهار داشت: درباره ایـــن موضـــوع اعتقادمـــ­ان بهعنـــوان کسانی که مباحث سیاســـی، امنیتی و اجتماعی را متولی هستیم بر این است کـــه باید این امـــور را از مجـــارى اصلی خـــودش پیگیـــری کنیـــم و معتقدیم این نظام و کشـــور نباید روی مباحث و موضوعاتی که براحتی قابل حل است هزینههای سیاسی و اجتماعی بدهد.

وی افزود: بنده شخصاً این موضوع را در مالقـــات بـــا رئیس قـــوه قضائیه در میان گذاشـــتم؛ نظر ایشـــان از باب سیاسی و اجتماعی این موضوع با نظر وزارت کشور یکی است؛ ایشان به بنده گفتنـــد من با نظـــر شـــما در این حوزه موافقـــم و باید پیگیری کنیم و من هم پیگیری میکنم.

وزیـــر کشـــور تصریـــح کـــرد: در این زمینه دو مسأله وجود دارد؛ یکی بحث فقهی آن اســـت که بنده بهعنوان وزیر کشـــور در حـــوزه فقهـــی مســـأله ورود نکـــردم و نمیتوانـــ­م ورود کنـــم. اما از نظر سیاســـی، مـــردم ســـاالری دینی، اجتماعـــی و سوءاســـتف­اده دشـــمنان از این مســـأله موضوعاتی بـــوده که با رئیـــس قـــوه قضائیـــه مطرح کـــردم و ایشان با گشادهرویی و سعهصدر دقیقاً گفتنـــد من هم موافق هســـتم که باید جنبه سیاسی و اجتماعی این موضوع قویتر دیده میشد و بنده هم پیگیری میکنم.

رحمانـــی فضلـــی ادامـــه داد: بنده همچنین بـــا رئیس مجلـــس مالقات و مکاتبات داشـــتیم و ایـــن مباحث را بهعنوان مجلســـی که مسئول نظارت بـــر انتخابات شـــوراها اســـت در میان گذاشـــتیم و ریاســـت مجلس نیز نظر خود را طی مصاحبـــها­ی اعالم کردند و پیگیریهای خود را انجام میدهند. وی تصریح کرد: معـــاون قوه قضائیه هـــم در مصاحبهای نظر ریاســـت قوه قضائیـــه را گفتنـــد، همچنیـــن همـــه مباحث نیز با رئیس جمهوری در میان گذاشـــته شـــد و ایشـــان هم پیگیر این موضوع هستند.

وزیـــر کشـــور تأکیـــد کـــرد: همـــه ما بهدنبـــال ایـــن هســـتیم آزادیهـــا­ی

سخنگوی شـــورای نگهبان: سپنتا نیکنام میتواند نامزد مجلس شود

در همین راســـتا ســـخنگوی شورای نگهبان در پاســـخ به برخـــی دیدگاهها و اظهـــارات کـــه معتقدند بـــا توجه به انتخـــاب مجـــدد نیکنـــام در شـــورای شـــهر یـــزد، تعلیـــق عضویـــت وی به مصلحت نیســـت و باید با مســـامحه و اصالح قانـــون عمل شـــود، تصریح کرد: مصلحتســـن­جی را جای دیگری بایـــد انجام دهـــد؛ آنچه برای شـــورای نگهبـــان وظیفـــه و تکلیف اســـت این اســـت که تشـــخیص دهد و اعالم کند که آیـــا مصوبـــات مجلس بـــا موازین شـــرع و قانون اساسی مغایرتی دارد یا خیر. عباسعلی کدخدایی در گفتوگو با مهر افزود: شـــورای نگهبان نیز تابع قانون است.

اگـــر هـــر مرجع دیگـــری صالحیت ورود به مســـأله آقای نیکنام را داشـــته باشـــد و طبـــق قانـــون مصلحتـــی را تشخیص دهد، شورای نگهبان نیز تابع اســـت. کدخدایی ادامه داد: اعالم نظر شـــورای نگهبان مربوط بـــه انتخابات شوراهای شهر و روســـتا بوده وگرنه اگر همین شخص محترم (سپنتا نیکنام) مطابق قانون اساسی نامزد اقلیتهای زرتشتی برای مجلس شورای اسالمی میشد، کامالً صحیح و بالمانع بود.

وزیر کشـــور در ادامه ســـفر خود به یزد، بـــا آیـــت اهلل محمدرضا ناصری یزدی نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد دیدار و گفتوگو کرد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran