Iran Newspaper

تحصیل اتباع افغان در دانشگاههای دولتی کشور آزاد شد

- هدی هاشمی

مدیــرکل امــور دانشــجویا­ن غیرایرانــ­ی وزارت علــوم از حــذف ممنوعیــت تحصیــل اتباع خارجــی در تمامی مراکز اســتانها خبــر داد و گفــت از ایــن پــس تمام متقاضیــان خارجی ادامه تحصیل میتوانند در دانشگاههای دولتی سراسر کشــور واقــع در مراکــز اســتانها ادامــه تحصیــل دهند. این درحالی اســت که تا ســال گذشــته همواره ســازمان ســنجش آمــوزش کشــور مناطــق ممنوعــه بــرای انتخاب محل تحصیل اتبــاع غیر ایرانی را اعــام میکــرد و دانشــجویا­ن خارجی موظفبودندد­رشهرهاییاد­امهتحصیل دهنــد کــه در دفترچه ســازمان ســنجش عنــوان شــده بــود. عبدالحمیــ­د علیزاده بــا اعام ایــن خبر بــه «ایــران» میگوید: در ســال تحصیلی جدید اتفاقات بســیار خوبــی در حــوزه تحصیــل دانشــجویا­ن غیــر ایرانی به ویژه متقاضیــان افغان در دانشگاههای کشور افتاد. نخستین اقدام دربــاره دانشــجویا­ن افغــان ایــن بــود که تاش شد مشــکات تحصیل این دسته از دانشــجویا­ن تا حد ممکن کاســته شود تا آنهــا بتوانند در محدوده گســتردهتر­ی از دانشــگاهه­ای تمامی استانهای کشور ادامه تحصیل دهند. در این میان جا دارد تشــکر ویــژه ای از همــکاری مؤثــر وزارت کشــور، نیروی انتظامی و .... داشــته باشم که پیرو پیشــنهاد مــا در تصویب مصوبه عدم ممنوعیت تحصیــل اتباع خارجی در تمامــی دانشــگاهه­ای دولتــی مراکــز استانهانقش­بسزاییداشت­ند.

وی تأکیــد کرد: خوشــبختان­ه در کنکور امســال بســیاری از مناطــق ممنوعــه برداشــته شــد و متقاضــی اتبــاع خارجی توانستد در دانشگاههای­ی که دوست دارند انتخاب رشــته کنند و امسال با مساعدتی کــه ســازمان ســنجش، وزارت کشــور و نیــروی انتظامــی داشــتند ایــن مصوبــه به دانشــگاهه­ای کشــور هم اباغ شــد که هیــچ ممنوعیتــی بــرای ادامــه تحصیــل دانشجویان افغان در دانشگاههای دولتی مراکز استانها وجود نداشته باشد.

وی به آمار دانشــجویا­ن افغان اشاره کــرد و گفــت در حــال حاضــر بیــش از ۵2هزار دانشــجوی خارجی در کشــور در حال تحصیل هســتند که بیش از ۵ هزار از این شــمار دانشــجویا­ن افغان هستند کــه انتظار میرود قطعــاً با اباغ مصوبه فــوق افزایش بســیاری در این حوزه رقم بخــورد. علیــزاده همچنیــن بــه بــورس دانشــجویا­ن نخبــه خارجی اشــاره کرد و گفت: اعتقــاد وزارت علوم بر این اســت که بــورس اعطایــی باید به دانشــجویا­ن نخبــه داده شــود. در ســال جــاری مــا بــا خبر شــدیم خیلــی از دانشــجویا­ن اتباع خارجی با اســتعدادی هســتند که دارای رتبههــای تــک یــا دو رقمــی در کنکــور هستند که برای ادامه تحصیل مشکاتی در سر راه خود دارند. بر اساس یک طرح، موضــوع بــا مســئوالن محترم ســازمان امور دانشــجویا­ن در میان گذاشــته شد و خوشبختانه از طرح پیشنهادی استقبال کردند که این بورس به متقاضیانی اعطا شــود که در رقابت آزمونهای سراســری رتبههای خوبی را به دست آورند.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran