Iran Newspaper

ترامادول؛ مادهای که این روزها در دست نوجوانان میچرخد

- دکتر کامبیز سلطانینژاد

ســــوءمصر­ف مــــواد و داروهــــا­ی مخــــدر و محرک امروزه به عنوان یکــــی از مهمترین عوامل مرگ و میــــر ناشــــی از عوامــــل شــــیمیای­ی و دارویــــی در کشــــور تبدیل شده است. مسمومیت ناشی از سوء مصرف مواد مخدر و محرک به میزان 54 درصد از کل موارد مرگ ناشی از مسمومیتها را شامل میشود.

مرگ ناشــــی از سوء مصرف مواد ممکن است در اثــــر مصــــرف میــــزان بــــاالی این مــــواد (تغییر خلوص مواد مخدر خیابانــــ­ی یا مصرف به قصد خودکشی) یا مصرف همزمان الکل و ســــایر داروها مانند انواع داروهای آرام بخش- خواب آور (مانند: بنزودیازپی­نها)، شلکنندههای عضالنی، داروهای ضد حساســــیت و داروهای ضدافســــر­دگی یا به صورت اتفاقی بویژه در کودکان رخ دهد.

همچنیــــن مرگ ناشــــی از مواد مخــــدر میتواند در افــــرادی که اقدام به قاچاق مواد مخدر از طریق بلعیدن بســــتهها­ی مــــواد مخدر میکنند و پاره شــــدن یا باز شدن این بســــتهها­ی بلعیده موجب آزادشدن مقدار زیادی از مواد مخدر در دســــتگاه گوارشــــی آنان، شود رخ دهد. بروز انواع عفونتهای ایدز، هپاتیت ...و نیز بخشــــی از علل مرگ در موارد مصرف مزمــــن این مــــواد را به خــــود اختصاص میدهــــد. تصادفــــا­ت رانندگی، حوادث محیــــط کار، نزاعــــات و افزایش میل به خودکشــــی از دیگر علل غیرمستقیم بروز مرگ در اثر مصرف مواد مخدر است.

مســــمومی­تهای تصادفــــی نیز ممکن اســــت در کودکانی رخ دهد که بــــه صورت اتفاقی شــــربت متــــادون را خوردهاند. این حوادث بیشــــتر در کودکانــــ­ی کــــه در خانوادههای­ی که حداقــــل یکی از افراد خانــــواد­ه معتاد بوده و تحت درمان با شــــربت متادون هستند، مشــــاهده میشود. بویژه در مــــواردی که یا ظرف دارو در دســــترس کودک بوده یا بیمار، محتویات شیشــــه شــــربت را به بطریهای نوشابه یا آب آشــــامید­نی منتقل کرده و در یخچــــال و در دســــترس کودکان نگهــــدار­ی میکند. از ایــــنرو، توصیه میشود که محتویات شیشه شربت متادون را به هیچ وجه به بطریهای نوشــــیدن­یهایی مانند نوشــــابه و آب منتقــــل نکرده و به هیــــچ عنوان در یخچال در دسترس دیگر اعضای خانواده قرار ندهند.

مســــمومی­ت با مواد مخدر بعد از مسمومیتهای دارویی، به دومین عامل مهم بروز مســــمومی­ت و ارجاع بیماران به بیمارســــ­تانهای کشور محسوب میشود.

یکی از تهدیدات در زمینه ســــوءمصر­ف مواد در کشــــور ســــوء مصرف داروهای مخدری مانند ترامادول یا متادون در جوانان اســــت. متأسفانه وجود ترامادول به عنــــوان یک جزء در برخی از فرآوردههای غیرقانونی، بدون مجــــوز و تقلبی گیاهی کــــه جهت درمان اعتیاد یا ناتوانی جنســــی در کانالهــــ­ای ماهــــوار­های یا شــــبکهها­ی اینترنتی تبلیغ میشــــود، یافت شــــده اســــت. ســــوء مصرف ترامادول با هدف افزایش میل جنسی یا به عنــــوان جایگزیــــ­ن مــــواد مخــــدر در افــــراد معتــــاد، ســــبب بــــروز مســــمومی­تهای شــــدید و در برخی از مــــوارد منجر به فوت در افراد مصرف کننده میشود.

ترامادول یک داروی ضددرد مخــــدر اســــت کــــه نخســــتین بار در ســــال 1962 توســــط شــــرکت داروســــا­زی Grünenthal آلمان ســــنتز شــــد. ایــــن دارو، از نظــــر ساختار شــــیمیای­ی مشابه کدئین اســــت. دارو بــــه شــــکل قــــرص، کپســــول و آمپــــول بــــه عنــــوان یــــک داروی ضــــددرد در درمان دردهای متوسط تا شدید (مانند: دردهــــای حــــاد پــــس از اعمــــال جراحــــی و ترومــــا یــــا دردهــــای مزمن مانند: دردهای ســــرطانی و استئوآرتری­ت) با تجویز پزشک به شکل خوراکی یا تزریقی مورد اســــتفاد­ه قرار میگیرد. بخشــــی از اثرات ضددرد این دارو از طریق مکانیســــ­مهای مشــــابه داروها و مواد مخدر در سیســــتم عصبی بدن ایجاد میشود. مهمترین عوارض جانبی ترامــــاد­ول عبارتنــــ­د از: تهوع، گیجی، خــــواب آلودگی، ضعف، ســــردرد، تعریق، استفراغ، خشکی دهان، یبوست، اسهال، تپش قلب، افت فشار خون وضعیتی(بویژه بعد از تزریق سریع داخل وریدی)، کاهش تنفس، لرزش، توهم، اضطراب، بیقراری و تشــــنج. تشنج به عنوان یک عارضه جانبــــی مهــــم دارو حتی در دوزهــــای پایین رخ میدهد. بــــا افزایش دوز مصرفی، احتمال بروز تشــــنج نیز در فرد مصرف کننده افزایش مییابد. مصــــرف ایــــن دارو به صورت منظم و بیشــــتر از یک مــــاه- بخصوص به صورت خودســــرا­نه و بدون تجویز پزشک- میتواند باعث بروز وابستگی واعتیاد در فرد مصرف کننده شــــود. به طوری که کاهش مقدار مصرف یا قطع ناگهانی دارو در فرد با عالئم و نشــــانهه­ایی مشابه قطع مواد مخدر (موســــوم به ســــندروم ترک مواد مخدر) از جمله بیقــــرار­ی، اضطراب، تعریق، بیخوابی، بیش فعالی، لرزش و اختالالت گوارشی مانند اسهال بروز میکند.

سوء مصرف ترامادول از بسیاری از کشورهای جهان از جمله امریکا، کشــــورها­ی اروپایی و چین گزارش شــــده اســــت. با وجود این، مطالعات جدید، افزایش شــــیوع ســــوء مصرف ناشــــی از این دارو را در خاورمیانه و برخی از کشــــورها­ی آفریقایی مانند: لیبی، مصر، اردن، عربســــتا­ن، ایران و فلســــطین را در ســــالهای اخیر نشان میدهد. متأســــفا­نه در سالهای اخیر، ســــوء مصرف ترامــــاد­ول در ایران دارای شــــیوع قابــــل مالحظهای بویژه در جوانان و نوجوانان بوده و مطالعات نشان دهنده همراهی سوء مصرف این دارو در افراد با ســــابقه سوءمصرف مواد روانگردان، حشیش و اکستازی و مواد مخدر در کشور است.

مصــــرف ترامــــاد­ول همــــراه بــــا ســــایر داروهــــا ماننــــد مــــواد مخــــدر، بنزودیازپی­نها، باربیتورات­ها، داروهای ضدافسردگی، آنتیهیستام­ینها و الــــکل بــــا افزایــــش خطــــر مرگ همــــراه اســــت. عالئــــم و نشــــانهه­ای مسمومیت در اثر مصرف مقادیر زیاد مشابه مسمومیت با داروها و مواد مخدر بوده و شامل عالئم و نشانههای زیر است: خواب آلودگی، گیجی، کاهش سطح هوشیاری، تهوع، استفراغ، بینظمی ضربان قلب، تشنج، اختالالت و توقف تنفس، کما و مرگ.

تشــــنج در دوزهای باال، به عنوان یکی از تظاهرات مهم بالینی در این مسمومیت محسوب میشــــود. میزان بروز تشنجات اولیه در مطالعات مختلف متفاوت و در حدود 10 تا 50 درصد گزارش شــــده است. مصرف دوز باال، ســــابقه ســــوء مصرف مواد، مصرف همزمان الکل، سن 24-54 ســــال، سابقه تشــــنج و بیماری صرع، ســــکته مغزی و ضربه سر از جمله عوامل خطر بروز تشنج در این مسمومیت گزارش شدهاند. با وجود این برخی از مطالعات، بروز تشنج در دوزهای 100 میلیگرم از دارو را نیز در بیماران با سابقه سوء مصرف، نشان دادهاند.

وجود ترامادول به عنوان یک جزء در برخی از فرآوردههای غیرقانونی، بدون مجوز و تقلبی گیاهی که جهت درمان اعتیاد یا ناتوانی جنسی در کانالهای ماهوارهای یا شبکههای اینترنتی تبلیغ میشود، یافت شده است

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran