Iran Newspaper

جوالن شعلههای آتش در جنگلهای شمال

-

ســاری - حســین خانی/گرمــای عجیــب و پیشبینی نشــده هفته اول آبان ماه 96 چنان برگهای ریخته شــده درختان در کــف جنگلهای مازندران را خشــک کرده بود که جرقهای برای به آتش کشیده شدن این مناطق کفایت میکــرد. آتشســوزیه­ا در 4 نقطــه در شــهرهای آمــل، بابــل، نور و نــکا بوقوع پیوســت، اما میزان خســارت وارده در جنگلهــای کوهســتانی آمل بیش از ســایر مناطق بود. بنــا بر اعــالم مقامات مســئول در آمل، بیــش از 20 هکتار از جنگلهــای منطقــه امامــزاده عبــداهلل(ع) آمل طعمه حریــق شــده بود که ســرانجام بعــد از تالشهــای صورت گرفتــه مهــار و از گســترش آتشســوزی پیشــگیری شــد. کانون این آتشســوزی در ارتفاعات یک هزار و 200 متری منطقه «شــاه موزی بن» در باالدست روستای «رزکه» بود و همین ســخت گذربودن منطقه، حضور بموقع نیروهای عملیاتی و مردمــی را کند کرده بود. ارتفاع جنگلی بخش امامــزاده عبــداهلل(ع) آمل پوشــیده از گونههــای درختان بلوط، افرا و ممرز است. چند ماه قبل نیز بیش از 2 هزار و 500 متر از حاشیه جنگلی «چپاس» شهرستان آمل دچار حریق شده و به کلی از بین رفته بود.

سالهاســت شــاهد آتشســوزیه­ای مداوم هســتیم و به قدری این جنگل ســوزیها گســترده هســتند که سازمان خواربــار و کشــاورزی (فائــو) در گزارشــی در ســال 1387 از رونــد تخریب ســریع جنگلهــای ایران ابــراز نگرانــی کرد و گفــت، هــر ســال 6 هــزار و 500 هکتــار از جنگلهــای ایران در آتــش میســوزد. گســترده شــدن دامنــه آتشســوزی در آمل بنا بر اعالم مقامات مســئول این شهرســتان به خاطر ســخت گذر بودن آن اتفاق افتاده است. این در حالی است که کارشناسان امر بر این باورند که در صورت وجود تنها یک بالگــرد و بهرهگیری از این تجهیزات در مازندران میشــد از خاکســتر شدن بخش اعظمی از این جنگلها جلوگیری به عمل آورد. شــاید این آتشسوزی نیز چون اتفاقات مناطق دیگر استان به مرور زمان به بوته فراموشی سپرده شده و با توجه به اینکه فصل باران آغاز شده و چند ماه تا گرم شدن دوباره مازندران فرصت باقی است دیگر کسی یادش نباشد که چه حادثهای رخ داده اســت؛ اما باید خاطرمان باشد که پس از فصل باران باز هم گرما خواهد آمد و این فرصتها باید برای تجهیز امکانات الزم مورد استفاده قرار گیرد.

بیــش از یــک میلیــون و 200 هــزار هکتار جنــگل و مرتع تحت مدیریــت اداره کل منابع طبیعی مازندران - ســاری اســت. نگهــداری از ایــن هدیــه خــدادادی با دســتان خالی ممکن و میسر نخواهد بود و الزم است تجهیزات الزم برای ایــن مهم به مازندران بیایــد و تجهیزاتی که در هنگامه نیاز اســتان چون بالگرد موجود از کار افتاده و بیمصرف نباشد. بــه هر صورت ایــن بار هم آتشســوزیه­ا در هــر 4 نقطه از اســتان مهار شــد و بعید به نظر میرســد در کوتاه مدت باز هم شــاهد این گونه اتفاقات باشــیم. اما باید از این فرصتی که طبیعت در اختیار مســئوالن امر قرار میدهد بهرهگیری مناســب صورت گیــرد. جنگلهای مازندران میســوزد، اما همچنــان آتشنشــانی­ها به ســامانهها­ی پیشــرفته مجهز نمیشــوند در حالــی کــه بســیاری از روســتاها در دل ایــن جنگلهــا قرار دارنــد، اما اقدامی جــدی در این بــاره انجام نشده است.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran