Iran Newspaper

استعفای ناگهانی «حريری» با چاشنیانتقا­د از ايران

نخستوزیر لبنان درخاک عربستان اعالم کنارهگیری کرد

-

گروه جهان/ ســعد حريــری در اقدامی غيرمنتظره در خاک عربستان و از طريق تلويزيــون رســمی ايــن كشــور از ســمت خود به عنوان نخستوزير لبنان استعفا كــرد. او هرچنــد دليل اســتعفای خود را آنچــه مداخلــه ايــران در لبنــان و نقش حــزباهلل در ايــن كشــور خوانــد، عنوان كرد اما مواضع نزديک او به عربســتان و سياســتهای ضد ايرانی ريــاض، وجوه ديگری از استعفای او را كه پس از دو سفر پياپیاش به عربستان اعالم شد، آشكار میكند. بويژه كه برخی منابع وابسته به ارتش لبنان افشــا كردهاند سعد حريری اخيــراً تحــت فشــار شــديدی از ســوی عربســتان قرار داشــته اســت. استعفای حريری به شيوه و صورتی كه انجام شد، با واكنش ميشل عون، رئيس جمهوری اين كشور مواجه شــد.به گزارش ايرنا به نقــل از شــبكه خبــری الميادين، ســعد حريــری كه همين ديروز از عربســتان به كشورشبازگش­تهبود،بعدازچندسا­عت توقــف در بيــروت بار ديگر به عربســتان رفته و با ظاهر شدن در صفحه تلويزيون ســعودیها و در حالی كه ســخنانی را با اســترس و دقت از روی كاغذ میخواند، اســتعفايش را اعــالم كــرد. حريــری در بيانيــه خــود ادعا كــرد: فضای لبنــان در زمان حاضر شــباهت بســياری به زمان قبــل از ترور «رفيق الحريــری» (پدرش) دارد و بيــم ترور شــدنم وجــود دارد. وی در ادامــه ادعاهايش دليل اســتعفايش را «دخالتهای ايران» دانســته و مدعی شــد: ايــران تمايل زيــادی بــرای نابودی جهان عرب دارد و هر جا كه ايران باشد، مشــكالت و فتنهها ســر باز میكنــد. وی همچنين در ادامه ادعاهای خود با بيان اينكه ايران وارد هر مكانی كه شد، فتنهها و خونريزیهــ­ا را در آن بــه راه انداختــه و دخالتهــای آن در كشــورهای عربــی شــاهدی بــر آن اســت، مدعی شــد: اين امور به دليل آن است كه ايران نسبت به جهان عرب كينهتوزی دارد و میخواهد جهان عرب را ويران كند و بر آن مســلط شــود و حــزباهلل با قــدرت ســالح خود میتواند اين موضوع را تحقق بخشد. در همين راســتا نيز تالش دارم تا به ايران و همپيمانانآ­نبگويمكهآن­هازيانكارا­نند و در ايــن سياســتها نــاكام خواهنــد شــد.برخی منابــع وزارتی لبنــان در اين باره گفتند، اعمال فشارهای زيادی روی حريری بــرای اعالم اســتعفايش وجود داشــته اســت. دفتــر رياســتجمه­وری لبنــان نيز بــا تأكيد براينكه ميشــل عون بزودی بيانيــهای دراين خصوص صادر خواهــد كــرد تأكيــد كردنــد، حريــری در تمــاس تلفنــی اســتعفای خــود را بــه رئيسجمهوری­لبناناعالم­كردهاست. ايــن در حالــی اســت كــه پيشــتر برخــی منابــع خبــر داده بودنــد ميشــل عــون، رئيسجمهــو­ری لبنان شــديداً از شــيوه اعالم اســتعفای ســعد حريری ناراضی اســت. حريــری درحالی اين ســخنان را بيان داشــت كــه روز جمعه در ديــدار با علــی اكبر واليتی مشــاور مقــام معظم رهبــری به تحــوالت لبنان اشــاره كرده و گفته بود كــه «باوجود برخی اختالفات، ثبــات و امنيــت در لبنــان ايجــاد شــده و همهگروههاب­راينمهمتأك­يدوهمكاری دارند.» ■ واکنشهایدا­خلیوخارجی

استعفای غيرمنتظره سعد حريری با واكنشهــای داخلی مختلفی مواجه بــود. بــه گزارش ايســنا به نقل از شــبكه ســعودی العربيه، وليد جنبــالط، رهبر دروزیهــای لبنــان بــا بيان اينكــه هرگز درباره استعفای حريری نظر نمیدهد، گفــت: لبنــان كوچکتــر و ضعيفتر از آن اســت كــه پيامدهــای اقتصــادی و سياســی اين استعفا را تحمل كند و من همــواره از دعــوت كننــدگان بــه مذاكره بين عربستان و ايران باقی خواهم ماند. سليم جريصاتی، وزير دادگستری لبنان نيز اســتعفای حريــری را چه بــه لحاظ زمانی، چه مكانی و چه مضمون داليل اســتعفايش مبهم و مشكوک توصيف كــرد. همچنين «وئــام وهــاب»، رئيس حــزب توحيــد عربــی گفت: اســتعفای حريــری در ايــن زمان بســيار تأســفبار اســت امــا ســؤال اينجاســت كــه چــرا از ريــاض اعــالم شــد؟ در هميــن ارتبــاط «اميــن حطيــط»، نيــروی بازنشســته ســتاد ارتــش لبنــان نيــز در گفتوگــو با شبكه العالم گفت كه الحريری از سوی عربســتان ســعودی بســيار در معرض فشــار قــرار داشــت و حتی بــه وی اجازه ندادند استعفای تشــريفاتی و معمول را از كشــورش تقديــم كنــد. در هميــن حــال نبيهبــری، رئيــس پارلمــان لبنان كــه به مصر ســفر كرده بود ســفر خود را نيمهتمامگذ­اشتوبهلبنا­نبازگشت.

استعفای حريری با واكنش ايران نيز مواجه شد. حسين شيخاالسالم، مشاور وزيــر امــور خارجه ايــران در گفــت وگو با العالم گفت: اســتعفای الحريری ناشی از حكمــت نيســت؛ امريــكا و عربســتان ســعودی بــا بحــران زندهانــد، ثبــات از طريق همــكاری ميان تمــام طرفهای لبنانی، تحقق خواهد يافــت. وی افزود: استعفایالح­ريرینويدبخ­شخيربرای لبنان نيست، امريكا، الحريری را هدفی برای ايجاد دشمنی ضد محور مقاومت قراردادهاس­ت. بهگزارشايس­نا،بسياری از سخنانی كه روز گذشته حريری بر زبان جــاری كــرد، پيشتر به اشــكال گوناگون از مســئوالن سعودی نيز شــنيده شده از جمله اين سخن او كه «شری كه ايران در منطقه میپراكند، به خود آن باز خواهد گشت.» در واقع همان حرفهايی است كه محمد بن سلمان، وليعهد عربستان چندی پيش عليه ايران مطرح كرد و به نوعی تالش كرد به زعم خود با آن ايران را تهديــد كنــد. اين اقدام ســعد حريری كه كمتر از يک ســال پيــش برای دومين بار در جايگاه نخســت وزيری لبنان قرار گرفته بــود، احتماالً بار ديگر لبنــان را به ناآرامیهــ­ای سياســی و امنيتــی خواهد كشــاند و بــه نظــر میرســد ســعودیها بــرای مرحله آتــی در لبنان نقشــههايی در ســر دارنــد بويژه آنكــه در زمــان روی كار آمــدن حريری كه در طرف مقابل به رياستجمهور­یميشلعون،همپيمان حــزباهلل انجاميد، ســعودیها خــود را بازندهبازی­درلبنانمید­يدند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran