Iran Newspaper

یخ سیاسی نمایشگاه حتی روز پنجشنبه هم باز نشد؛ روزی که معموًال هر سال بهدلیل تعطیلی روزنامهنگا­ران شلوغترین روز نمایشگاه مطبوعات میشد. امسال هم شلوغترین روز نمایشگاه همین روز بود اما در مقایسه با سالهای قبل چنان پررونق به نظر نمیرسید

-

نــه تنهــا رســانههای مخالــف و منتقــد دولــت حضور کمرنگی داشــتند که حتی چهرههای سیاســی این جریان هم کمتر گذرشــان به مصــالی تهران افتاد. شــاید یکی از مهمترین دالیل آرام بودن فضای نمایشگاه امســال همین باشد، جایی که به نظــر میرســید طیف سیاســی منتقد و مخالــف دولت چه در ســطح رســانهها و چــه فعاالن سیاســی تصمیم گرفتهاند تا توجهی به رویداد رســانهای که توســط دولت برگزار میشــود، نداشــته باشند. از میان رسانههای منتقد و مخالف دولت، خبرگــزاری دانشــجو در ایــن نمایشــگاه حضــور جدیتــری داشــت کــه آن هــم قابل قیاس با سالهای قبل نبود. برخی رسانههای دیگر هم مانند کیهان یا جوان بیشتر به نظر میرسید حضورشان برای انجــام تکلیــف اداری صــورت گرفتــه نه رونق نمایشــگاه. حسین شــریعتمدا­ری، مدیــر مســئول روزنامــه کیهــان و از جدیترین روزنامهنگا­ران مخالف دولت هم تنهــا یک بار در نمایشــگاه امســال و در غرفــه روزنامه کیهان حضور پیدا کرد. حــال آنکــه معمــوالً در دورههــای قبــل خیلی وقتها میشد او را در غرفه کیهان یــا در جلســات مناظــره و مباحثه جنبی نمایشــگاه دید. امســال حتی نمایندگان طیــف منتقد و مخالــف دولت هم کمتر از قبــل راهــی نمایشــگاه شــدند. لیســت نماینــدگا­ن بازدیدکننـ­ـده از نمایشــگاه امســال نشــان مــیداد بیشــتر آنهایی که وقتی را برای بازدید از نمایشگاه گذاشتند از طیف حامیان و هواداران دولت بودند. در طــرف مقابــل اما هر چند رســانههای حامــی دولــت و چهرههای سیاســی این جریــان حضور پــر رنگتــری در قیاس با رقیــب در نمایشــگاه داشــتند امــا باز هم در مقایســه با ســالهای قبل حضور آنها چندان پر رنگ نبود.

غیبترسانهه­اییمانندرو­زنامهشرق و اعتماد که معمــوالً از پاتوقهای اصلی سیاسیون در نمایشگاه مطبوعات بودند، امسال کامال ً به چشم میآمد. چهرههای سیاســی حامی دولت هم هر چند بیشتر از جریــان مقابل از نمایشــگاه مطبوعات امســال بازدیــد کردند امــا برگزارنشــ­دن جلســات مناظــره و مباحثــه ماننــد ادوار قبلــی نمایشــگاه قــدری حضــور آنهــا را هــم بیحاشــیه کــرده بــود. یخ سیاســی نمایشــگاه امسال حتی روز پنجشنبه هم باز نشد؛ روزی که معموالً هر سال بهدلیل تعطیلــی روزنامهنگا­ران شــلوغترین روز نمایشگاه مطبوعات میشد. امسال هم شلوغترین روز نمایشــگاه همین روز بود امــا در مقایســه بــا ســالهای قبــل چنان پررونق به نظر نمیرسید. ■ خبرسازترین­ها

شــاید از خبرســازتر­ین حضورهــای سیاســی در نمایشــگاه مطبوعات امسال بتوان به بازدید محمدجواد ظریف اشاره کرد که بهدلیــل ازدحام جمعیت بعد از گذشــت تنها سی دقیقه، نیمه کاره ماند. همینطور ســخنان علی شمخانی، دبیر شــورای عالی امنیت ملی درباره حصر و عباســعلی کدخدایی، ســخنگوی شورای نگهبــان دربــاره اشــتباه بــودن برداشــت رئیس مجلس از وضعیت سپنتا نیکنام را هــم بتــوان از مهمترین نقل قولهایی دانســت که در فضای نمایشــگاه امســال خبرساز شدند.

در حالــی که برخــی خبرگزاریها هم سعی میکردند با برگزاری نشستهایی، قدری فضای نمایشگاه امسال را با نشاط همراه کنند، غرفه خبرگزاری ایلنا یکی از ایــن غرفهها بــود. جایی که روز دوشــنبه، برگــزاری مناظره بین محمــود صادقی، نماینــده اصالحطلــب تهــران و ســید محمد حسینی، وزیر ارشاد در دولت دوم احمدینــژا­د توجــه خیلیهــا را بــه خود جلب کرد.

بــا وجــود این نبایــد از یاد بــرد که این دست نشستها در ادوار قبلی نمایشگاه مطبوعات یک اتفاق عادی بود که روزی چند بار تکرار میشد و حاال در نمایشگاه امسال تبدیل به یک استثنا شد.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran