Iran Newspaper

حمله به سفارتخانهه­ای انگلیس و عربستان ضدنظام بود

معصومه ابتکار با دفاع از تسخیر سفارت امریکا در سال :58

-

معصومــه ابتــکار از دانشــجویا­ن حاضــر در تســخیر ســفارت امریکا معتقد اســت که مشــابهت ســازیها بین این ماجرا در ســال 58 و حملــه به ســفارت عربســتان و انگلیس که ســالهای بعــد اتفاق افتاد درستنیست.

معاون رئیس جمهــوری در گفتوگو بــا خبرآنالیــ­ن و در پاســخ بــه این ســؤال کــه برخــی حملــه به ســفارت عربســتان و تســخیر ســفارت امریــکا در ســال 58 را شــبیه هــم میداننــد، گفــت: اصــالً اینها هیــچ ارتباطــی بــا هــم نــدارد. تســخیر ســفارت امریــکا یــک جریــان عظیمــی بــود کــه مردم بــا حمایــت خــود آن را به انقــالب دوم تبدیل کردنــد. در آن اوضاع قانون اساســی نداشــتیم، دولت موقت و شــورای انقالب ســرکار بودند. هیچ کدام از ساختارهای رسمی حاکمیت همچون مجلــس و دولــت هنــوز شــکل نگرفتــه بــود و تمام نظامات اطالعاتــی و امنیتی کشــور در یک شــرایط بســیار متزلزلی به ســر میبــرد. وی تأکیــد کــرد: تکــرار ایــن روش در موضــوع ســفارت انگلیــس و عربســتان، یــک کاریکاتــو­ر بــود چــون در حــال حاضر دولت، مجلــس، اطالعات، سپاه، بســیج و ارتش مستقر و مستحکم داریــم؛ حال آنکه ســال 58 همه اینها در شرایط متزلزل بود. به گفته ابتکار اشغال ســفارتخان­ههای عربســتان و انگلیــس خیلی متفاوت با تسخیر ســفارت امریکا بــود. معتقــدم اشــغال ســفارتخان­ههای انگلیس و عربســتان اقدامی کامالً غلط، ضدنظام و ضد ارزشی بود. این اقدامات متأســفانه چهره بسیار بد و منفی را برای کشــور در ســطح جهان ایجاد کــرد، مورد سوءاستفاده قرار گرفت و به کشور آسیب زد چــون زمانــی ایــن اتفاقــات افتــاد کــه نظامات حاکمیتی مستقر بودند و شرایط باثباتیداش­تیم.

ابتــکار دربــاره این ســخن منصــوری، فرمانده کل وقت سپاه که سپاه در تدارک اولیه دانشــجویا­ن برای تســخیر ســفارت امریــکا نقش داشــت، افزود: خیــر، اصالً آن موقــع ایــن مســائل نبود. جمــع خود دانشجویان االن هستند؛ خود آنها جمعاً تصمیــم گرفتنــد و بــه ایــن جمعبنــدی رســیدند و آن را عملیاتــی کردنــد. دانشــجویا­ن تحلیلشــان ایــن بــود، امــام این خط را دادند چون ایشــان ســخنرانی کردنــد و گفتنــد «دانشــجویا­ن و طــالب باید در مقابل اقدامات امریکا بایستند.» برداشت دانشجویان در آبان سال 58 این شــد که «چون ما در ســاختارها­ی امنیتی و اطالعاتــی ضعــف شــدید داریــم بایــد اقدامی انجام دهیم.»

معاون رئیس جمهوری، در پاسخ به این ســؤال که چرا دانشجویانی که آن روز در تســخیر ســفارت امریکا نقش داشتند به دو گروه پشیمان و غیرپشیمان تقسیم شــدند، توضیح داد: هیچ کس پشــیمان نشــد. دانشجویان اصالً پشــیمان ندارند. دانشجویان همه نسبت به کاری که کردند معتقدنــد. حــاال شــاید بگوینــد تبعــات، عواقــب و اتفاقاتی که بعداً افتاد، خارج از اختیار و کنترل ما بود، باالخره هر حرکتی ممکــن اســت یــک عوارضی هم داشــته باشــد. هیچ کــس االن نمیگویــد این کار صد درصد درســت و خوب بود ولی هیچ کــس هم پشــیمان بــه مفهمــوم واقعی ایــن کلمــه نیســت. وی ادامــه داد: البتــه تسخیر ســفارت عوارضی هم داشت. اما اینکه فکر کنیم همه بدبختیها از تسخیر ســفارت امریــکا شــروع شــد، موضوعــی است که امریکاییها خیلی دوست دارند آن را القا کنند که همه گرفتاریهای ایران مربوط بــه این موضــوع اســت. در حالی کــه این طور نیســت و در مقابــل میتوان ایــن تحلیــل را مطرح کرد که اگر تســخیر ســفارت امریکا نبود آیا احتمال نداشــت کودتــای 28 مــرداد 32 تکرار شــود؟ بله، احتمالش خیلی زیاد بود.

ابتکار دربــاره اینکه برخــی معتقدند وقــوع جنگ تحمیلی و حملــه صدام به ایران متأثر از تســخیر سفارت امریکا بود، هــم گفــت: خیر، احتمــال جنــگ قبل از آن هــم بود. امریکا تمــام طراحیهایش را بــا صــدام انجــام مــیداد. اخیــراً هــم ســیآیای ارتباطاتــ­ش را با صــدام تأیید کــرده و گفته اســت «این{صــدام} آدم ما بــود و ارتباطــات نزدیکــی با ما داشــت». بنابرایــن آنهــا طراحــی هایشــان را داشــتند و برنامهریزی­هایشــان را کــرده بودنــد، از خیلی قبل نیز تحریکات مرزی شــروع شــده بود. حتی بعضی میگویند اســتعفای دولت موقت به خاطر تسخیر ســفارت امریکا بود. بله، تســخیر سفارت امریکا دلیلی بر اســتعفای دولت موقت بود اما قبلش هم دولت مرحوم بازرگان سه چهار مرتبه استعفا داده بود. در واقع آقای مهندس بازرگان با مشکالت زیادی مواجه بود و این هم مزید بر علت شد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran