Iran Newspaper

قیمت گذاری دولتی، مهمترین مانع رشد بخش خصوصی است

وزیر راه و شهرسازی در همایش بینالمللی حمل و نقل و لجستیک:

-

وزیر راه و شهرسازی دستکاری قیمتها را مهمتریـــن مانـــع رشـــد اقتصـــادی و توســـعه ترانزیـــت و حمل و نقـــل ایران دانست که با خصوصیسازی واقعی در مغایرت بنیادین است.

عبـــاس آخونـــدی در همایـــش بینالمللــ­ـی حمـــل و نقل و لجســـتیک گفت: مداخله در قیمـــت بازار مکارهای اســـت که ذی نفعهای مختلفـــی دارد، یک بخش خصوصی از آن سود میبرد بخش دیگر متضرر میشود یا عدهای از مـــردم از آن نفع میبرند و عدهای دیگر آسیبمیبینن­د.

وی بـــا بیـــان اینکـــه ایـــران دومیـــن کشـــور ارزان در قیمت ســـوخت اســـت، گفت:هیـــچ وقـــت در بازاری کـــه دولت دخالـــت دارد امـــکان رشـــد بخـــش خصوصی وجـــود ندارد. هنـــوز موضوع قطع قیمتگـــذا­ری دولتی مورد اجماع همه نیست و حتی بخش خصوصی نیز از دولت انتظار دخالت در قیمتگذاری دارد در حالی که مطالبه این بخش برای پیشرفت و رشد باید قطع دخالت دولت در قیمتگذاری باشد.

تأکید بر مزیتهای جغرافیایی ایران و آماده شـــدن زیرســـاخت­ها به اعتقاد آخوندی الزمه توسعه ترانزیتی است اما کافی نیست چون در دنیای کنونی حمل و نقل هوشـــمند و توسعه نرم افزاری به ایجاد رقابت منجر شده است.

آخوندی در بخش دیگری از سخنان خود افزایش قـــدرت مزیتهای رقابتی در کنـــار مزیتهای نســـبی را سیاســـت وزارتخانه در توسعه حمل و نقل نام برد و اظهار کرد: ایجاد زیرســـاخت­های نرم افزاری و دسترسی آزاد همه شهروندان به اطالعـــات آزاد برنامـــه اصلی وزارت راه و شهرســـازی اســـت. تجربـــه نشـــان داده توسعه زیرساختی به تنهایی برای حـــوزه حمـــل و نقل کافی نیســـت بلکه هوشمندسازی تمام بخشهای حمل و نقلی و استفاده از استارتاپ ها و کسب و کارهای نوین ما را در رقابت جهانی وارد میکند و میتوانیم در این رقابت حرفی برای گفتن داشته باشیم.

به گفته آخوندی برای هوشمندسازی گامهـــای مهمـــی برداشـــته­ایم امـــا نمیتوانیم ادعا کنیم میتوانیم در این خصـــوص بـــا بهترینهای دنیـــا رقابت کنیم. شاید برخی از فعاالن حوزه حمل و نقل که از سیســـتمها­ی سنتی استفاده میکننـــد از هوشمندســـ­ازی اســـتقبال نکنند اما چارهای جـــز این نداریم چون لجستیک جهانی بستگی به این دارد که کسب و کارهای نوین و دسترسی آزاد به اطالعات را گســـترش دهیـــم. ما تاکنون در حمـــل و نقل بخش راهـــداری برای هوشمندســـ­ازی یک هزارمیلیار­د تومان هزینه کردهایم.

وی بر حمایـــت از اقتصـــاد مقیاس تأکید کـــرد و ادامه داد: جابهجایی کاالها از قـــارهای به قاره دیگـــر و از طریق ایران نیاز بـــه بنگاههایی دارد کـــه در مقیاس جهانی باشـــند، چنین شـــرکتهای­ی در بخش دولتی غیر ممکن است و بخش خصوصی باید اقدام کند.

آخوندی بر ایجـــاد زنجیره تأمین در بندرچابهار تأکید کـــرد و از ایجاد امکان لجستیکی در بندر امام به میزان 11 هزار هکتار خبرداد.

عضو هیـــأت دولت از تأمین شـــدن دو هزار و 400 هکتار اراضی پســـکرانه در بندرعباس خبرداد و گفت: 2400 هکتار دیگر هم درحال آمادهسازی است. ■ سرمایهگذار­ان خارجی هم از تحریم ایرانمتضرر­شدند

کـــورش فتاحـــی مدیرعامـــ­ل شـــهر فرودگاهـــ­ی امـــام خمینـــی(ره) نیـــز در همایـــش حمـــل و نقل بـــا بیـــان اینکه بـــه توســـعه این فـــرودگاه جهانـــی فکر میکنیم، گفت:منطقه آزاد، منطقه ویژه و حمل و نقل هوایی لجستیک قوی را در 35 کیلومتری جنوب تهران ایجاد کرده است.

فتاحی با بیان اینکه ســـرمایهگ­ذاران خارجـــی هـــم از تحریـــم ایـــران متضرر شـــدند، افزود: قرار داشـــتن در مجاورت 5 اســـتان با جمعیـــت 30 میلیون نفر و دسترســـی بـــه چندیـــن اتوبـــان ریل و هوانـــورد­ی موقعیـــت ویـــژهای بـــرای فرودگاه امام برای تبدیل شدن به هاب حمل و نقلی ایجاد کرده است. به گفته

فتاحی در طراحی لجســـتیکی فرودگاه امام بهترین شـــرکتهای بینالمللی مشارکت دارند.

وی بـــا اشـــاره بـــه اســـتقبال از ســـرمایهگ­ذاران خارجـــی در شـــهر فرودگاهی امام خمینـــی(ره) گفت: با دیدگاه ارتقـــای GDP بهدنبـــال ایجاد کالنشهرفرو­دگاهیهستیم­تالجستیک قوی نیز در آن ایجاد شود. ■ تحریمهابیش­ترینضربهرا­بهحملو نقل کشور زد

مســـعود خوانســـار­ی رئیـــس اتاق تهـــران در همایـــش بینالمللــ­ـی حملونقلولج­ستیکگفت:تحریمها بیشترین ضربه را به حمل و نقل کشور زد. چـــون حمل و نقل در ارتباط با بازار بینالمللــ­ـی اســـت و باید با ایـــن بازار رقابت کنـــد، تحریم بویـــژه در حمل و نقل هوایی و دریایی بیشترین ضربه را به این بخش هـــا وارد کرد. اکنون ترکیه و امارات در بخش هوایی و کشـــورهای حاشـــیه خلیـــج فـــارس بـــه هابهای

هوایـــی و دریایـــی در منطقـــه تبدیـــل شـــدهاند در حالی کـــه ایـــران بهخاطر موقعیتاستر­اتژیکمیتوا­نستاکنون جایگزین این کشـــورها باشد. بهعنوان مثـــال بهخاطـــر فاصله از ســـطح دریا، فـــرودگاه امام بهترین موقعیـــت را در منطقه برای حمل و نقل هوایی داشته و جایگاه بهتری نسبت به فرودگاه های منطقه دارد.

وی افزود:حمل و نقل موتور محرک اقتصـــاد اســـت امـــا در شـــرایط فعلی دولت و بانکهـــا نمیتوانند نقدینگی الزم برای توســـعه بعد از تحریمها به حمل و نقل اختصاص دهند بنابراین ســـرمایهگ­ذاری خارجـــی با مشـــارکت بخش خصوصی روش مناســـبی برای این منظور است.

خوانســـار­ی همچنیـــن با اشـــاره به حمل نقل جادهای، مشکل اصلی این بخـــش را مربوط به مشـــکالت داخلی دانســـت چون به گفتـــه او تحریمها اثر کمتری براین بخش داشته است.هزینه

بـــاالی حمل و نقـــل در بخش جادهای مانعی است تا کامیونهای ما نتوانند با ترکها یا افغان ها رقابت کنند. ■ رتبه69ایرا­ندرلجستیکد­نیا

مســـعود پلمه رئیس فدراســـیو­ن حملونقل و لجســـتیک ایـــران با بیان اینکه طبق گزارش بانک جهانی، ایران از نظر شـــاخص عملکرد لجستیک در رتبـــه 6۹ و جـــزو کشـــورهای کمدرآمد محسوب میشود، گفت: این در حالی اســـت کـــه امـــارات در رتبـــه 13 و قطر در رتبـــه 30 دنیا و بهعنوان کشـــورهای پردرآمـــد در ایـــن حـــوزه محســـوب میشـــوند. ســـهم حملونقل ایران از قیمت تمام شده کاال در دنیا 12 درصد است.

وی با اشـــاره به اینکه 0۹ درصد زمان گردش کاال در فرآیند لجســـتیک اســـت، افـــزود: خدمـــات لجســـتیکی حاصـــل از مدیریـــت هوشـــمند و رقابتپذیــ­ـر بـــا باالترین قابلیت اطمینان، کمترین میزان تأخیر و کمترین هزینه را باید فراهم کند.

ایران دومین کشور ارزان در قیمت سوخت است توسعه زیرساختی به تنهایی برای حوزه حمل و نقل کافی نیست بلکه هوشمندسازی تمام بخشهای حمل و نقلی و استفاده از استارتاپ ها و کسب و کارهای نوین ما را در رقابت جهانی وارد میکند

خوانســـار­ی: تحریمها بیشـــترین ضربه را به حمل و نقل کشـــور زد. چون حمل و نقل در ارتباط با بازار بینالمللی اســـت و باید با این بازار رقابت کند، تحریم بویژه در حمل و نقل هوایی و دریایی بیشـــترین ضربه را به این بخش ها وارد کرد

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran