Iran Newspaper

سیدحسن نصراهلل: سعودیها، حریری را مجبور به استعفا کردند

-

گــروه جهــان/ «سیدحســن نصــراهلل» دبیــرکل حــزباهلل لبنــان یــک روز پس از اســتعفای «ســعد حریری» از ســمت نخســت وزیــری لبنان تأکید کــرد که این اســتعفا به تصمیــم خود او نبــوده بلکه این ســعودیها بودند که این تصمیم را گرفتند و وی را مجبور به استعفا کردند.

بهگزارشایر­نا،نصراهللروز­یکشنبهدر سخنرانیخود­کهبهطورمست­قیمازشبکه تلویزیونی المنار پخش شــد، بــا تأکید بر اینکه سخنان او تحلیل نیست و مسائلی اســت که بین مســئوالن نیز مطــرح بوده است، به تشــریح روند استعفای حریری پرداخــت و گفــت: ســعد حریــری پس از سفر ناگهانی اول خود به عربستان، اعالم کرد ریاض از ثبات لبنان حمایت میکند و سپس بار دوم که باز به صورت ناگهانی به عربستان فرا خوانده شد، استعفای خود را از طریق شــبکه العربیه اعالم کرد. بین این دو ســفر ناگهانــی چه اتفاقــی افتاد؟ این ما را به یک نتیجه قطعی میرساند: استعفا تصمیم سعودی بود. حتی متن و ادبیــات ســخنرانی متــن لبنانــی نبود و توســط یک سعودی نوشته شده بود. این نحوهاستعفا­نشانمیدهدک­هسعودیها تا چه حد در امور کشورهای دیگر دخالت میکنند.

سید حســن نصراهلل با تأکید بر اینکه حــزباهلل خواهــان اســتعفای حریــری نبود، گفــت: درخصوص محتوای بیانیه اســتعفا هیچ حرفی نمیزنــم با اینکه از نظر من محتوای بســیار تند و خطرناکی دارد و اگــر بخواهم وارد محتــوای بیانیه شــوم، مخاطبــم حریری و حتــی جریان المستقبل نخواهد بود چون متن بیانیه به آنهــا برنمیگردد. دبیــرکل حزباهلل ســپس اهداف پشــت پرده این اســتعفا را تحلیــل کــرد و ادامه داد: درک ســبب اصلــی اســتعفا کلیــد حــل بســیاری از مســائل اســت. هیچ دلیــل داخلی برای ایــن اســتعفا وجــود نداشــت و همــه میداننــد کــه حریــری مایــل بــه ادامــه کار بــود. پس بایــد دنبال علت اســتعفا در عربســتان باشــیم. آیــا دلیــل اصلــی درگیــری و نــزاع بیــن امرا و شــاهزادگا­ن ســعودی بر ســر قدرت اســت؟ یــا اینکه عربســتان از عملکــرد خــود حریــری ناخشــنود بــود و میخواهد فــرد دیگری را جایگزیــن او کنــد؟ بــه راســتی االن حریری کجاســت؟ آیــا در حبس خانگی به ســر میبرد؟ اگــر جواب این ســؤالها در روزهای آینده مشخص شود، میتوان تصمیمات الزم را در این زمینه گرفت.

دبیــرکل حزباهلل ســپس همــه را به صبــر و آرامش دعوت کــرد و از احزاب و مردم لبنان خواســت، به تنش سیاســی در این کشــور دامــن نزنند چــون این کار هیچ چیــزی را حــل نمیکنــد و نباید به فضاهــای گذشــته و تحریــک طایفــهای برگشــت. وی تأکیــد کــرد: بایــد بــه جای کشــاندن کار بــه خیابان کــه نتیجهای به دنبال ندارد، به انتظار بازگشــت حریری در روز پنجشنبه ماند، البته اگر به او اجازه بازگشت داده شود. ما در کشور نهادهای قانونــی داریم و همه از رئیس جمهوری گرفته تا رئیس پارلمان و بقیه مســئوالن در حال رایزنی هســتند تا ایــن مرحله را پشت سر بگذاریم.

نصــراهلل همچنین بــه اخبــار جعلی شــبکه العربیــه دربــاره تالش بــرای ترور ســعد حریری اشــاره و بــا تأکید بــر اینکه نهادهــای امنیتــی لبنان این مســأله را به کلــی نفــی کردنــد، گفــت: این شــایعات شاید به این خاطر است که توجیهی برای جلوگیــری از بازگشــت حریــری بــه لبنان داشــته باشــند. دبیرکل حزباهلل سپس بــا تأکید بر اینکه پیــش از آنکه از اقدمات عربســتان علیه لبنان صحبت کنیم باید ببینیم در عربستان با این دستگیریهای­ی که صــورت گرفته چه پیــش خواهد آمد، افــزود: شــایعه دیگری کــه در ایــن دو روز منتشر شــد، این بود که ولیعهد سعودی با رؤســای ستاد ارتش کشــورهای ائتالف جلســه برگــزار کــرد تــا جنــگ «طوفــان قاطعیت» دیگری علیه لبنان بر پا کنند. عربستانقبل­ازاینکهبهط­وفانقاطعیت در لبنان فکر کند بهتر است به فکر خروج از طوفان قاطعیت یمن باشد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran