Iran Newspaper

بازیگردانی «ریاض » در استعفای «حریری »

مقامات ایران و برخی تحلیلگران عربی اعالم کردند

-

اســتعفای ســعد حریری نخستوزیر لبنــان در کشــور عربســتان و یــک روز بعــد از ســفر هیأتی ایرانی بــه بیروت گمانــه زنیهــا و تحلیلهــای مختلف دربــاره تأثیــر تهــران یا ریــاض در این اتفاق را بهدنبال آورده است.

در حالــی کــه حتــی برخــی تحلیلگــرا­ن عربــی هــم دســتهای عربســتان و بخصــوص بــن ســلمان ولیعهــد این کشــور را پشــت پرده این استعفا جستوجو میکنند، مقامات کشــورمان هم در واکنشهای خود به ایــن ماجرا بــه نقش عربســتان تأکید دارنــد. چنانکــه روز گذشــته محمــود واعظی رئیــس دفتر رئیس جمهوری در ایــن بــاره گفــت: «ایــن اســتعفا مشکوک و با تحریک عربستان بود که کاری غیرمعقول و غیردیپلمات­یک به شمار میرود و امیدواریم برای مردم لبنان بد نشود.»

علی شــمخانی، دبیر شورای عالی امنیــت ملی کشــورمان هــم در اظهار نظــری کوتــاه، اســتعفای نابهنــگام نخســت وزیــر لبنــان در ریــاض را قســمتی از نقشــه علیــه ملتهــای آزاده دانســت و گفــت: «آنچه ریاض بــا بیروت کــرد، همان کاری اســت که واشــنگتن بــا ریــاض میکنــد و همان گونه کــه واشــنگتن دســتور میدهد و ریــاض عمل میکنــد، ریــاض هم به بیروت دستور میدهد و سعد حریری عمل میکند.»

بهرام قاســمی، ســخنگوی وزارت امــور خارجــه نیز بــا بیان اینکــه جای تأسف دارد که نخست وزیری که باید در کشــور خود استعفا دهد، استعفای خود را در یک کشــور دیگر اعالم کرد، گفت: «این اســتعفا تحت فشــار بوده اســت و اتهاماتــی کــه حریــری زده، قابــل قبول نیســت. نکاتی کــه او بیان کرد، همان نکاتی اســت که مورد نظر دشمنان ایران در منطقه است.» ■ استعفای حریری مقدمه توطئه سعودی علیه ایران

بــه گــزارش خبرآنالیــ­ن، حســنهانیز­اده کارشــناس مســائل خاورمیانه با اشاره به تابعیت دوگانه لبنانــی – عربســتانی ســعد حریــری اســتعفای وی را توطئــه علیــه ایــران و حــزباهلل دانســت و بــا پیشبینــی بحــرانزا بــودن ایــن اتفــاق بــرای لبنــان گفــت: «ادبیاتــی کــه حریــری در ایــن اســتعفا به کار گرفــت، همان ادبیاتــی بــود کــه معمــوالً محمدبــن ســلمان ولیعهد و عــادل الجبیر وزیر خارجــه عربســتان علیــه ایــران به کار میگیرنــد.» وی اســتعفای حریــری را در نهایــت در راســتای تالشهــای مثلــث امریــکا، رژیم صهیونیســت­ی و عربســتان علیه محور مقاومت تعبیر کرد.

«عبدالبــار­ی عطــوان» تحلیلگــر «الــرأی الیــوم» نیــز در تحلیــل خــود عــالوه بر اجبــاری و تحمیلی خواندن اســتعفای حریری نوشــت: «بــا توجه به اینکــه حــزباهلل که وابســتگیا­ش بــه ایــران مشــخص اســت، حــاال بــه تهدیــدی علیــه موجودیــت اســرائیل تبدیل شده است، استعفای الحریری در راســتای طرحــی امریکایــی­عربســتانی بــرای مقابله بــا حزباهلل صــورت گرفتــه اســت. از ســوی دیگر حمایــت همهجانبــه حــزباهلل از انصــاراهل­ل یمــن نیــز تهدیــدی علیــه عربســتان به شمار میرود زیرا همین حمایتهــا بــه پیروزیهــا­ی متعــدد انصــاراهل­ل منجــر شــده اســت.» وی تأکیــد کرد کــه امریــکا و عربســتان به دنبال به راه انداختن جنگی جدید در منطقه هســتند که حاال شــیپور جنگ از ریاض نواخته شــده و صدای آن به همه منطقه خاورمیانه میرسد.

خبرگــزاری النشــره نیــز بــه نقــل از تحلیلگــرا­ن بــا ارتبــاط دادن ایــن استعفا با تمایل ریاض به امتیازگیری از تهــران نوشــت: «حریــری از طریق بن ســلمان مطلع شده بود که روسیه قصــد دارد اختالفــات بیــن ریــاض و تهــران را برطــرف کنــد. در ایــن بین، ســعودیها بــه عنوان امتیــاز خواهان نفــوذ بیشــتر در عراق، ســوریه و یمن شده بودند.

بــه گــزارش انتخــاب، در گــزارش النشــره آمده است: «ریاض در انتظار پاســخ ایــران بــه خواســتهاش بــوده کــه از طریــق حریــری به آنهــا منتقل شــده اســت. حریری نســبت به نقش روســیه خوشــبین بود، اما پاسخ ایران که توســط هیأتی به ریاست علی اکبر والیتــی بــه وی انتقال یافته، پاســخی منفی بوده که با خواســته ســعودیها هماهنــگ نبــوده اســت. بالفاصلــه حریــری بــه ســمت عربســتان پــرواز میکند تــا جواب ایران در ایــن باره را به آنهــا برســاند. در این دیــدار، مقرر میشــود که حریری برای وارد آوردن فشــار به حــزباهلل و کمک بــه حمله اقتصــادی امریــکا، اســتعفای خــود را مطــرح کنــد.» تحلیلگــرا­ن در ایــن زمینــه افزودند: «جنگ نظامی در کار نخواهــد بــود، اما فشــارهای سیاســی و مالــی در آینــده لبنــان را در شــرایط سختی قرار میدهد.»

امــا وزیر مشــاور عربســتان در امور کشــورهای خلیج فارس مدعی شــد، نیازی به خاک لبنان برای رویارویی با ایران نداریــم و اگر اراده کنیم با ایران در خاک خــودش روبه رو میشــویم. به گــزارش تابنــاک ثامر الســبهان که از او بهعنــوان مســئول پرونــده لبنــان در حکومــت ســعودی یــاد میشــود، گفــت کــه عربســتان حریــری را برای کنارهگیــر­ی تشــویق نکــرده اســت. ســبهان همچنیــن مدعــی شــد، گارد حفاظتــی ســعد حریــری اطالعاتــی مبنی بر تالش برای ترور وی دارد. ■ استقبال ویژه اسرائیل از استعفای حریری

همچنــان کــه پیداســت، رژیــم اســرائیل بــه عنــوان یکــی از اضــالع اصلــی مثلــث برنامهریــ­ز ســناریوی اخیــر از اســتعفای حریــری اســتقبال کــرد. بــه گــزارش «تابنــاک»، «آویگــدور لیبرمن» وزیــر جنگ رژیم صهیونیســت­ی در واکنش به استعفای «ســعد حریری» با بیــان اینکه «هرگز به محور ایــران اجازه نمیدهیم توان نظامی خود را در مرزهای شــمالی ما تقویت کند»، گفت: «ارتش اســرائیل آماده مقابله با ائتالف ایران اســت.» نخســت وزیــر رژیــم صهیونیســت­ی نیــز بــا ذوق زدگــی از اظهــارات ضدایرانــی «ســعد حریــری» مدعــی شد، «اســتعفای وی بیدارباشی برای مقابلــه بــا ایــران اســت.» نتانیاهو در ادامــه مدعــی شــد: «ایــران در تالش اســت لبنان را بــه ســوریه دوم تبدیل کنــد. ایــران تهدیــدی بــرای رژیــم اسرائیل و کل خاورمیانه است.»

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran