Iran Newspaper

ائتالف اصولگرایان میانهرو با اصالحطلبان و اعتدالگرای­ان ادامه مییابد

بهروز نعمتی، عضو فراکسیون مستقلین مجلس:

-

بهروز نعمتی، عضو فراکســیون مستقل مجلــس خبــر داد اصولگرایــ­ان میانهرو همچنــان در ائتــالف بــا اصالحطلبــ­ان و حامیــان دولــت باقــی خواهنــد مانــد. او دیــروز در گفتوگــو بــا خبرآنالیــ­ن، اثرگــذاری اصولگرایــ­ان معتــدل را از مجموعــه «جمنــا» بیشــتر دانســت و با یــادآوری ائتالف ســال 92 تصریــح کرد: تمــام هــدف مــا ایــن بود کــه بتوانیــم با این ائتــالف جلوی برخی اقتدارگرای­ان را بگیریم و موفــق هم بودیم. پس ائتالف ادامــه پیــدا میکنــد. عضــو فراکســیون مســتقلین مجلــس یــادآور شــد: البتــه ممکــن اســت اضــالع ائتــالف از هــم گلهمندیهای­ی داشته باشند همان طور که مــا هم گلهمنــدی داریــم؛ امــا نهایتاً راهــی ندارنــد جــز اینکه بــا هــم ائتالف داشته باشند و کار را با هم پیش ببرند.

وی در واکنــش بــه ســخنان برخــی اصولگرایــ­ان تنــدرو مبنــی بــر اینکــه «گرچــه کســانی بــا تابلــو اصولگرایــ­ان معتدل در انتخابات ریاســت جمهوری از آقــای روحانــی حمایــت کردنــد امــا آنهــا بدنــه اجتماعــی ندارنــد»، گفــت: مجموعه اصولگرایان معتدل در کشــور یــک واقعیــت غیرقابــل انــکار هســتند. در انتخابــات ریاســت جمهــوری نیــز اثرگــذاری بســیار خوبی داشــتند و اینکه میگویند اصولگرایان معتدل عقبه رأی ندارند، یک بلوف سیاســی اســت. عضو هیأت رئیســه مجلس شــورای اســالمی در واکنــش بــه ایــن ادعــای تندروهــای اصولگــرا که معتقدند پایــگاه اجتماعی جریــان اصولگرایــ­ی بــا آنهــا همراهــی دارد و اصولگرایــ­ان معتــدل فقــط بــر آرای خاکســتری اثرگذارنــ­د و آن هــم پایــگاه رأی محســوب نمیشــود، گفت: اقتدارگرای­انــی کــه 8 ســال مجموعــه اجرایــی کشــور را در اختیــار داشــتند، عملکردشان مشخص است. آنها باید از عملکردشــا­ن دفاع کنند. نعمتی افزود: مــن در انتخابــات ریاســت جمهــوری رئیس ســتاد اصولگرایــ­ان معتدل بودم که از آقــای روحانی حمایــت کرد؛ وقتی بــه اســتانهای مختلــف میرفتــم یــا موضوعاتــی را پیگیری میکردم، شــاهد اســتقبال زیــادی از ایــن تفکــر بــودم. اصولگرایی معتدل بــه عنوان یک تفکر در جامعه کنونی ما قابل احترام اســت. مــردم آن را دوســت دارنــد و امیدواریم همه ســالیق سیاســی اعــم از اصولگرا و اصالحطلب به کشــور کمک کنند. عضو فراکســیون مســتقلین مجلس در پاسخ به این سؤال که تأثیرگذاری اصولگرایان معتدل بر جامعه بیشــتر است یا جمنا، گفت: اصولگرایــ­ان معتدل ثابت کردند که تأثیرگذاری بیشتری بر جامعه دارند.

اظهــارات اخیــر بهــروز نعمتی عضو فراکســیون مســتقالن و از اصولگرایــ­ان میانــهرو، در شــرایطی مطــرح شــد کــه چندی پیــش محمدرضا عــارف، رئیس فراکســیون امید مجلس و رئیس شورای سیاســتگذا­ری ایــن گــذاره را محتمــل دانست که اصالحطلبان برای انتخابات مجلس یازدهــم با میانهروهای اصولگرا ائتالفنکنن­د.

اگر چه سخنان عارف به عنوان رئیس شورای سیاستگذاری اصالحطلبان قابل تأمل بود، اما چهرههای ارشد و تأثیرگذار اصالحطلــب هرگونه اظهار نظــر در این بــاره را زود هنــگام دانســتند و از طرفــی یــادآور شــدند تصمیمــات انتخاباتــ­ی جریــان اصالحطلــب از مســیر شــورای سیاســتگذا­ری و بــر اســاس آرای همــه احــزاب و شــخصیتها اتخاذ میشــوند. آنچــه شــماری دیگــر از اصالحطلبــ­ان مطــرح کــرده انــد و دیــروز هــم از ســوی نعمتــی یــادآوری شــد، علــت اصلــی ائتــالف اصالحطلبــ­ان، اعتدالگرای­ــان و اصولگرایان میانه رو بود.

ائتالفــی کــه ســال 94 و در آســتانه انتخابات مجلس دهم شــورای اسالمی و در شرایطی شــکل گرفت که داوطلبان اصالحطلب نتوانستند از شورای نگهبان تأییــد صالحیت و جواز ورود به رقابتها را بگیرند.

اگر چــه اصــالح طلبــان در انتخابات شــوراها پیروز شدند اما باید توجه داشت مرجع بررســی صالحیتها در انتخابات مجلــس و شــوراها متفــاوت اســت؛ در انتخابات شــوراها، صالحیــت داوطلبان از ســوی نمایندگان بررســی میشــود اما در انتخابــات مجلــس، مرجع رســیدگی شورای نگهبان است.

شــاید بر همین اساس است که عضو فراکســیون مســتقالن کمــاکان ائتــالف اصالحطلبــ­ان، اصولگرایــ­ان میانــهرو و اعتدالگرای­ــان را ناگزیــر میداند؛ هر چند که او را نیز نمیتوان نماینده اصولگرایان اعتدالــی قلمــداد کــرد امــا بــه تعبیــر او «تندرو»هــا و «اقتدارگرای­ــان» رقیــب مشترک سه ضلع ائتالف «امید» هستند کــه دوری چنــد ســاله شــان از نهادهــای انتخابی، آنان را برای بازپسگیری قدرت از دست رفته، مصممتر کرده است.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran