Iran Newspaper

وام و زمین ارزان برای بازگشت به روستا

مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن در گفت و گو با «ایران» خبر داد وام 18 میلیونی با سود 4 درصد و زمین با تخفیف زیاد به متقاضیان مهاجرت به روستا ارائه میشود

- مرجان اسالمیفر

ســـال 95 مرکـــز آمـــار ایـــران از روند مهاجرت در ایران گزارشـــی ارائه کرد.در این سرشماری که هر 5 سال یکبار انجام میشـــود تعداد کل مهاجران سال 59، 4 میلیون و 709 هزار نفر بوده اســـت، از این تعداد 3میلیـــون و 972 هزار نفر به مقصد شهر و 736 هزار نفر به روستاها مهاجرتکردن­د.

این در حالی است که سال 90 مقصد روستایی ثبت شـــده در درگاه مرکز آمار یک میلیـــون و 232 هزار نفر بـــوده و 5 ســـال قبل از آن نیز این رقم 3میلیون و 148 هزار نفر ثبت شـــده است. این آمار در حالی عنوان میشـــود که به اســـتناد مرکز یاد شده، جمعیت ساکن ایران در نقاط روســـتایی 20 میلیـــون و 037هزار نفر اســـت کـــه ایـــن عـــدد 25.9 درصد جمعیتکشورا­ست.

رشد جمعیت شهری که طی 5سال اخیـــر بیـــش از 4 درصد شـــده اســـت و همچنان هم ادامه دارد، باعث شـــده تا دولتیهابرا­یرونقروستا­هاوبرگردان­دن بخشـــی از جمعیـــت بـــه ایـــن مناطق طرحهای تشویقی در نظر بگیرند. یکی از این سیاســـتها­ی تشـــویقی پرداخت تسهیالت برای ساخت مسکن است.

حمیدرضـــا ســـهرابی مدیـــرکل مسکن روســـتایی بنیاد مســـکن درباره سیاســـتها­ی حمایتـــی برای ســـاخت وساز در روســـتاها از تسهیالتی صحبت میکند که هر شهرنشـــین­ی را تشویق به روستانشینی میکند. هر چند که اینگونه حمایتها را هـــم میتوان در گفتههای معاونـــت توســـعه روســـتایی ریاســـت جمهـــوری بـــا صراحت بیشـــتری دید. معاونت ریاست جمهوری از تسهیالت 100 میلیون تومانـــی صحبت میکند و میگوید اگر فردی در روستاها و مناطق محـــروم اشـــتغالز­ایی کنـــد از وامهـــای خوبی بهره منده میشود.

به غیر از کارآفرینی، بنیاد مسکن هم مسئول ســـامانده­ی وضعیت مسکن در تمام روســـتاها­ی کشـــور شـــده است.این مسئولیتازس­ال48برعهده­بنیادمسکن گذاشته شده اســـت. در آن سالها میزان پرداخت تسهیالت 5 میلیون تومان بود و تا ســـال گذشـــته هم به رقم 15 میلیون تومانرسیدا­ماامسالرقم­تسهیالتبرا­ی ساخت و ساز در روستاها81 میلیون تومان با سود4 درصد شده است.اما اگر روستایی لب مرز باشـــد یا بومی روســـتاها بخواهد تخریب و نوسازی انجام دهد میتواند از وام02 میلیونتوما­نیاستفادهک­ند.

ســـهرابی بـــا ارائـــه ایـــن توضیحات گفت: ســـاخت مسکن در روستاها متری 600 الـــی 700 هزار تومان اســـت.لذا فرد متقاضی وام، حـــدود 18 میلیون تومان هم آورده دارد که با دریافت تســـهیالت مســـکن میتواند یک ملـــک 60 الی 70 متری بســـازد. با این تفاسیر اگر فردی با 18 میلیـــون تومان هم نتواند ملک خود را به پایان برســـاند بنیاد مسکن با بانک مهـــر قراردادی را منعقد کرده اســـت که به صورت قرضالحسنه به متقاضیان تا سقف 8 میلیون تومان وام پرداخت کند. اگرفردی،بومیروستاب­اشدسیاستها­ی تشویقی بیشتری هم تعریف شده است که میتواند اســـتفاده کنـــد. اما اگر فردی بخواهد ویالسازی انجام دهد تنها وام 18 میلیون تومانی را میتواند بگیرد. ■ واگذاریزمی­نباتخفیفبا­ال

وی در مـــورد واگـــذاری زمیـــن در روستاها هم اظهار داشت: اولویت بنیاد مسکن،واگذاریزمی­ناست.زمینهایی کـــه متعلق بـــه دولت اســـت بـــه بنیاد مسکن واگذار شده است و ما با تخفیف باال در اختیار متقاضیان قرار میدهیم.

روابط عمومی بنیاد مســـکن به نقل از عزیـــزاهل­ل مهدیـــان معاون بازســـازی ومسکن روستایی بنیاد مسکن هم آورده است: افراد ســـاکن در شهرها در صورت بازگشت به روستا از تسهیالتی با سود کم برای ســـاخت مسکن در روستا بهرهمند میشـــوند. وی با اشـــاره به اینکه در یک تا 2 سال گذشته تعداد زیادی حادثه در کشـــور و مناطق روستایی داشتیم گفت: در این مدت 40 سیل و زلزله در کشور رخ داد که برای بازســـازی دولت تسهیالتی را ارائـــه داد و کار اجرایـــی را آغاز کردیم. به گفته وی اگر روســـتائی­ان زمینی برای ســـاخت خانه نداشته باشـــند زمین به قیمـــت تمام شـــده در اختیـــار آنها قرار میگیرد، خوشبختانه در طول این چند سال تعداد زیادی به روستاها بازگشتند و خانه ساختند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran