Iran Newspaper

پیدا و پنهان صندوقهای سرمایهگذار­ی با درآمد ثابت

«ایران» از برخی تخلفات در عدول از نرخ ســود بانکی گزارش میدهد

-

بااجراییشد­نبخشنامههش­تبندی بانـــک مرکـــزی درخصـــوص پایبنـــدی شبکه بانکی به نرخهای ســـود سپرده از 11 شـــهریور ماه امسال شـــاهد تغییرات زیادی در این بخش هستیم. هرچند این بخشـــنامه نرخ ســـود تازهای به بانکها اعـــالم نکـــرد و براســـاس همـــان نرخی کـــه در مصوبه ســـال 1394 شـــورای پول و اعتبارتعیی­ن شـــده بود، ابالغ شـــد، اما تأکید نهاد ناظر بازارپول کشور بر رعایت حداکثـــر نـــرخ ســـود 15 درصـــدی برای ســـپردهها­ی بلندمدت (یکساله) باعث شـــده اســـت تا ضمن کاهش نرخ سود، ترکیـــب ســـپردهها­ی کوتـــاه و بلندمدت در بانکهـــا نیز تغییر کنـــد. به طوری که پس از اجرای بخشنامه نرخ سود، سهم ســـپردهها­ی کوتاهمـــد­ت عـــادی از کل سپردههایبخ­شغیردولتیش­بکهبانکی از 35.9 درصد به 25 درصد کاهش یافته و در مقابل سهم ســـپردهها­ی یک ساله و کوتاهمـــد­ت ویـــژه به ترتیـــب از و34.5 5.9درصد به و44.7 8.01درصد افزایش یافتهاست.

با وجودی کـــه دو ماه پـــس از اجرای بخشـــنامه هشـــتبندی نـــرخ ســـود، مقامات ارشـــد بانـــک مرکـــزی از میزان پایبندی بانکها به این بخشنامه اظهار رضایت میکنند، اما همچنان دو مسأله صندوقهای ســـرمایهگ­ذاری بـــا درآمد ثابت بانکها و سود مشارکت طرحهای پیش فـــروش خـــودرو و چســـبندگی به نرخهای سود باال همچنان وجود دارد.

البتـــه درخصـــوص ســـود مشـــارکت طرحهـــای پیـــش فـــروش خـــودرو، خودروســـا­زان نرخ ســـود خود را اصالح کردهاند به طوری که هماکنون نرخ سود مشـــارکت آنها 18 درصد و سود انصراف 15 درصد تعیین شـــده است و نرخهای سود باالی قراردادهای گذشته نیز تا پایان بهمن ماه امسال منقضی خواهد شد.

ولـــی صندوقهای ســـرمایهگ­ذاری با درآمد ثابت گرچه در بند ششم بخشنامه بانک مرکزی مورد خطاب قرارگرفتها­ند تا ســـودی باالتـــر از 15 درصـــد پرداخت نکننـــد، همچنان بـــا میانگین ســـود 20 درصدیدرحال­فعالیتهستن­د. ■ رشدصعودیصن­دوقها

به دنبـــال افزایش عرضههـــای اولیه ســـهام در ســـال ،1388 صندوقهـــا­ی ســـرمایهگ­ذاری طبـــق قانـــون توســـعه ابزارهـــا و نهادهای مالی جدید (مصوب ســـال )1388 بـــا هدف تقویت ســـمت تقاضای بازار سرمایه بهعنوان ابزار مالی جدیـــد و فراهم آوردن موجبـــات ورود با واسطه ســـرمایهگ­ذاران ریســـکگری­ز در فعالیتهای کم ریســـک بازار ســـهام به منظور تعمیق بـــازار ســـرمایه، معرفی شـــدند. اما با وجـــود اهـــداف مثبتی که برای ایجاد صندوقهای ســـرمایهگ­ذاری پیشبینـــی شـــده بـــود، در عمـــل ایـــن صندوقها از هدف اصلی خود که همانا تعمیق بازار سرمایه است، دور شد. این در حالـــی اســـت که برخـــی از مجوزهای قانونی که توســـط نهادهـــای متولی بازار ســـرمایه صادر شـــد، باعث شد بانکها و مؤسســـات اعتباری فـــارغ از مقررات و الزامـــات بانک مرکـــزی از صندوقهای ســـرمایهگ­ذاری بهعنـــوان دســـتاویز­ی برای جذب نقدینگـــی از طریق دور زدن مصوبات شـــورای پول و اعتبار در زمینه نرخ سود بانکی استفاده کرده و موجبات رشـــد بیرویه ارزش داراییهـــ­ای آنها را فراهم آورند.

طـــی ســـال 1392 و در ابتـــدای اســـتقرار دولـــت یازدهـــم، 28 صندوق ســـرمایهگ­ذاری با درآمد ثابت با خالص ارزش دارایی معـــادل 2.3 هزار میلیارد تومان در بازار سرمایه کشـــور فعال بود. این تعداد اکنون به 58 صندوق و ارزش 129 هزار میلیارد تومان رسیده است.

رشـــد صندوقهـــا­ی درآمـــد ثابـــت در مقایســـه بـــا ســـایر انـــواع صندوقها بسیار شـــدید بوده و طی سالهای اخیر، ارزش داراییهـــ­ای ایـــن صندوقهـــا از 003.2میلیـــار­د تومـــان بـــه 129 هـــزار میلیارد تومان رســـیده اســـت؛ به طوری که هماکنون طبق آمـــار بانک مرکزی از نقدینگی کل کشـــور میتوان دریافت که حدود 10 درصد از نقدینگی کشور در این صندوقها قرار دارد.

فعالیت صندوقهای سرمایهگذار­ی به طور کلی باید در بازار ســـرمایه باشـــد؛ بـــا ایـــن حـــال، بهدلیل نـــوع ســـاختار و وابســـتگی این صندوقها به سپردههای بانکی، حـــدود 70 درصـــد از داراییهای 10 صنـــدوق بـــزرگ بادرآمـــد ثابـــت در ســـپردهها­ی بانکی قرار گرفتـــه و گویی از بازار سرمایه خارج شـــده و وارد بازار پول که با مشکالت ســـاختاری زیادی روبهرو است، شدهاند. بانکها در واقع با این کار توانستهاند موفق به جذب سپرده شده و به نوعی این سیاست بانک مرکزی مبنی بر کاهش نرخ سود بانکی را دور بزنند.

طی ســـالهای اخیر بهدلیـــل بهبود وضعیت اقتصـــاد و کاهش نـــرخ تورم، تمرکز شـــورای پـــول و اعتبـــار و اقدامات بانـــک مرکـــزی منجـــر به کاهش ســـود ســـپرده بانکی از حدود 22 درصد به مرز 15 درصد شـــد و در ادامه نیز تصمیم بر آن اســـت که این نرخ همچنان همراه با کاهش نرخ تورم نزول پیدا کند. ■ فعالیـــت صندوقهـــا­ی درآمد ثابت بورسیبازبی­نیمیشود

درهمیـــن زمینـــه مدیـــرکل نظارت بـــر بانکهـــا و مؤسســـات اعتبـــاری گفت: موضـــوع فعالیـــت صندوقهای ســـرمایهگ­ذاری بـــا درآمد ثابت از ســـوی مراجـــع ذیربـــط همچـــون وزارت امور اقتصـــادی و دارایـــی، ســـازمان بورس و اوراق بهـــادار و بانک مرکزی در دســـت بررسی و بازبینی است.

عبـــاس کمریـــی در گفتوگـــو بـــا فـــارس در خصوص نفـــود صندوقهای سرمایهگذار­ی با درآمد ثابت در بانکها و تأثیـــر عملکـــرد آنهـــا بـــر بـــازار پـــول، اظهارداشــ­ـت: باید روند را بررســـی کنیم زیرا یکـــی از ایرادات در اینگونه تحلیلها مطلق انگاری است.

وی افـــزود: در حـــال حاضـــر التـــزام بانکها به مصوبه شـــورای پول و اعتبار بیـــش از گذشـــته اســـت و در مجمـــوع نرخهـــای ســـود را رعایت میکننـــد، اما کاســـتیها­یی در اجـــرا وجـــود دارد. از جملـــه این مـــوارد میتوان بـــه موضوع صندوقهایًســـرمایهگ­ذاری بـــا درآمد ثابت و بعضا پیش فروش خودرو اشاره کـــرد. وی درخصـــوص صندوقهـــا­ی ســـرمایهگ­ذاری، گفـــت: اگر صنـــدوق با درآمـــد ثابـــت، در بانک ســـپردهگذ­اری کند و بانک به سپرده آن صندوق بیشتر از 10 درصـــد یـــا 15 درصـــد بدهد، قطعاً تخلف کرده است. البته موضوع فعالیت این صندوقها از ســـوی مراجع ذیربط همچـــون وزارت امور اقتصادی و دارایی، ســـازمان بـــورس و اوراق بهـــادار و بانک مرکزی در دست بررسی و بازبینی است. ■ مأموران بانک مرکزی به 4 هزار شـــعبه سرکشیکردند

مدیـــرکل نظـــارت بـــر بانکهـــا و مؤسســـات اعتباری بانک مرکزی ادامه داد: حـــوزه نظـــارت بانک مرکـــزی از 11 شهریور ماه تاکنون بیش از 4 هزار شعبه را مورد بازرســـی قـــرار داده که این حجم از نظارت میدانی در تاریخ بانک مرکزی بینظیر و طبیعی است که موارد تخلف هم وجود داشته باشد اما التزام بانکها بـــه رعایت نرخهای مصوب به مراتب از دفعات قبل بیشتر است.

ایـــن مســـئول بانـــک مرکـــزی گفت: مدیران عامـــل و اعضای هیـــأت مدیره بانکها متوجه هستند که با کاهش نرخ ســـود ســـپردهها، هزینههای مالی بانک هم کاهـــش میِیابد و با توجـــه به اینکه یکی از معضـــالت فعلی بانکها بحث عدم تعادل بین درآمد و هزینههاست، ایـــن اقدام، اثرات مثبتـــی را بر وضعیت سوددهی بانکها خواهد داشت.

وی در پاســـخ به ســـؤالی درخصوص زمـــان تعییـــن تکلیـــف مجامـــع و صورتهـــای مالـــی بانکها گفـــت: هر گاه صورتهـــای مالـــی بانکها مطابق با الگـــوی نمونه بانک مرکـــزی که مورد توافـــق رئیـــس کل بانک مرکـــزی و وزیر اقتصـــاد هم قـــرار گرفت، ارائـــه و بانک مرکزی آن را بررسی کند، مجوز برگزاری مجمع عمومی را صادر خواهد کرد، البته تعدادی از بانکها نیز در مرحله ارسال صورتهایمال­یهستند.

کمریی با تأکید بر اینکه بانک مرکزی هم اعتقاد به برگزاری مجمع بانکها در مدت قانونی دارد، افزود: بانک مرکزی به محض دریافت صورتهای مالی، آنها را بررسی و اعالم نظر خواهد کرد.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran