Iran Newspaper

ضمانتی‌برای‌امنیت‌کودکان‌ب ‌یسرپرست

الیحه «ممنوعیت ازدواج فرزندخواند­ه با سرپرســت» در مسیر بهارستان است

- یاسمن صادق شیرازی

به زودی الیحه «ممنوعیـــت ازدواج فرزندخواند­ه با سرپرســـت» به صحن علنی مجلس راه پیدا میکند تا این الیحه جنجالی پس از گذشـــت بیش از 4 سال فراز و نشیب با تصویب نمایندگان مجلس دهم اصالح شود. مهمترین اشکالی که به تبصره ماده 26 این قانون وارد میشود عبارت دوم آن است که اشـــاره دارد: «ازدواج چه در زمان حضانت و چه بعد از آن بین سرپرســـت و فرزندخواند­ه ممنوع است؛ مگر آنکه دادگاه صالحه پس از اخذ نظر مشورتی بهزیستی این امر را به مصلحت فرزندخواند­ه تشخیص دهد.» اگرچه عبارت دوم این تبصره تنها برای حل مشـــکل شرعی توســـط فقهای شورای نگهبان بـــه آن افزوده شـــده و کارکرد اجرایی نـــدارد ولی این تعـــارض در متن قانون واکنشها و مخالفتهای زیادی را به دنبال داشته است. مدیـــرکل امـــور کـــودکان و نوجوانـــا­ن خوانده با سرپرست را نمیدهد چرا که ســـازمان بهزیســـتی کشـــور بـــا تأکید بر این کار به صـــاح او نخواهد بود. در هر اینکه با وجود همین متن قانونی نیز به صورت ما برای اصـــاح متن قانون نیز هیچ عنوان امکان ازدواج فرزندخواند­ه پیگیریهـــ­ای الزم را انجام میدهیم تا با سرپرســـت وجـــود ندارد، بـــه «ایران» این مشکل برطرف شود.» میگوید: «به هیچ وجه دادگاه صالحه، محمد نفریه میافزاید: «نخســـتین سازمان بهزیســـتی اجازه ازدواج فرزند قانون حمایت از کودکان بیسرپرســـ­ت به ســـال 53 برمیگردد که اصاحیه آن در ســـال 83 تدوین و بـــه مجلس ارائه شـــده اســـت. این الیحه به علـــت اینکه تنها به ممنوعیت ازدواج فرزندخواند­ه و سرپرســـت اشـــاره میکـــرد 10 ســـال در مجلـــس باقـــی مانـــد و ســـرانجام با تغییراتی که شورای نگهبان اعمال کرد در سال 92 تصویب شد.»

او با اشاره به اینکه بخش دوم تبصره 26 تنها برای حل مشکل شرعی توسط شـــورای نگهبان اضافه شده است، بیان میکند: خوشـــبختا­نه معاونت محترم زنـــان و خانـــواده ریاســـتجم­هوری پیگیریهـــ­ای الزم بـــرای اصـــاح ایـــن تبصـــره را انجـــام داده و هماکنـــون نیز اصاحیـــه ایـــن قانـــون در کمیســـیون توســـعه دولت الکترونیکی به تصویب رسیده است.

مدیـــر کل امور کـــودکان و نوجوانان بهزیســـتی با اشـــاره به اینکه تبصره 26 پـــس از تأیید نهایـــی هیـــأت دولت به زودی به مجلس برای تصویب تقدیم میشـــود، میگوید: در صورتی که فقها و حقوقدانـــ­ان شـــورای نگهبـــان دوباره ایـــن قانون را رد کننـــد الیحه به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال خواهد شـــد تا از این طریق تصویب شود. او در خصـــوص جمعیت آمـــاری کـــودکان تحت نظارت بهزیســـتی، بیان میکند: در حـــال حاضر 26 هـــزار کودک تحت نظارت ســـازمان بهزیستی هستند که 9 هـــزار و 900 نفر از این تعـــداد در مراکز نگهداری بهزیستی (شبهخانواده ها) و بیش از 16 هزار نفر آنها در خانوادههای جایگزین نگهداری میشـــوند. نفریه با اشـــاره به اینکه در هیچ استانی از کشور تعداد متقاضیان فرزندخواند­گی بیشتر از کودکان نیســـت، میگوید: به صورت تقریبی بـــرای هر کودک واجد شـــرایط در هر اســـتان، هفتو نیم نفر متقاضی برای فرزندخواند­گـــی وجود دارد. البته این تعداد در تهران به خاطر جمعیت باالی آن متفاوت اســـت، بـــه طوری که میتوان گفـــت در تهـــران 14 متقاضی بـــرای یـــک کـــودک وجـــود دارد. او در خصـــوص مشـــکات فرزندخواند­گـــی سازمان بهزیســـتی بیان میکند: اغلب متقاضیان خواســـتار کودکان شیرخوار، زیر 2 ســـال و دختر هســـتند کـــه این کار مـــا را دشـــوار میکنـــد. علـــت انتخاب جنســـیت دختـــر توســـط خانوادهها به مســـأله محرمیت برمیگردد، هرچند مـــا ســـاز و کارهـــای خاصی بـــرای حل موضـــوع داریم. مدیرکل امـــور کودکان و نوجوانان بهزیســـتی با تأکید بر اینکه آمار تعـــداد کودکان زیر 3 ســـال تحت پوشش بهزیستی کمتر از سایر گروههای ســـنی اســـت، میگوید: به علـــت اینکه ســـن یک تا ســـه ســـالگی زمان طایی برای تربیت کودکان محسوب میشود ما تـــاش میکنیم تا کـــودکان به جای نگهداری در شـــبه خانوادهها در کانون خانـــواده تربیـــت شـــوند. نفریه تاش برای حفظ کانون خانواده و جدا نشدن کودکان از خانوادهها را رسالت سازمان بهزیســـتی میدانـــد و بیـــان میکنـــد: تـــاش میکنیم کودکان بیسرپرســـ­ت توســـط خانوادههای جایگزیـــن و اقوام درجه یـــک نگهداری شـــوند. به همین خاطـــر هرگونـــه حمایت مالـــی ای که خانوادههای جایگزیـــن برای نگهداری فرزندان بیسرپرســـ­ت احتیاج داشتند؛ فراهم کردهایم. او میافزاید: به صورت تقریبی نیمی از کـــودکان تحت نظارت بهزیســـتی را دختـــران و نیـــم دیگـــر را پســـران تشـــکیل میدهند اما در اینجا اختـــاف آمـــاری جزئی هم مشـــاهده میشـــود که براساس آن تعداد پسران چیـــزی حـــدود چهاردهـــم درصـــد از دختران پیشی گرفته است.

مدیر کل امـــور کـــودکان و نوجوانان سازمانبهزی­ستیکشور،یکیازمشکات فرزند خواندگی در ســـازمان بهزیســـتی را محـــدود بودن کودکان واجد شـــرایط میداند و میگوید: اغلب خانوادههای­ی کـــه بـــرای فرزنـــد خواندگـــی مراجعـــه میکنند به دنبال کودکان زیر ســـه سال هســـتند و ســـنین باال متقاضی کمتری دارند. او با اشاره به اینکه تقاضای مردم نسبت به فرزندخواند­گی کودکان بیمار یا دچار معلولیت بسیار کم است، بیان میکند: ما امیدواریم بـــا توجه به اینکه در قانون جدید بـــه خانوادههای دارای فرزنـــد، زنان مجـــرد و مطلقه باالی 30 ســـال اجازه فرزندخواند­گی داده شـــده تقاضای مردم نسبت به فرزندخواند­گی معلوالن، بیماران و سایر گروههای سنی افزایش یابد.

 ??  ?? مدیرکل امور کودکان ونوجوانانب­هزیستی: اغلبمتقاضی­ان خواستارکود­کان شیرخوار، زیر 2 سال و دختر هستند. علت انتخابجنسی­تدختر توسطخانواد­هها بهمسألهمحر­میت برمیگردد، هرچند ما ساز وکارهای خاصی برای حل موضوع داریم
مدیرکل امور کودکان ونوجوانانب­هزیستی: اغلبمتقاضی­ان خواستارکود­کان شیرخوار، زیر 2 سال و دختر هستند. علت انتخابجنسی­تدختر توسطخانواد­هها بهمسألهمحر­میت برمیگردد، هرچند ما ساز وکارهای خاصی برای حل موضوع داریم

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran