Iran Newspaper

خداحافظی همیشگی با میگرن

- پرستو رفیعی

میگـــرن ســـردرد شـــدیدی اســـت که معموالً به صورت ضربه و تپش در سر نمایان میشـــود و براحتی ساعتها و حتی روزها فرد را درگیر و او را از انجام امور روزمره خود ناتوان میکند. گاهی حمالت میگرن آن قدر شدید میشود که فرد برای رهایی از درد حتی مجبور میشود به اورژانس مراجعه کند.

متخصصـــان معتقدنـــد، یکـــی از شـــایعتری­ن علـــل مراجعـــات بـــه اورژانس، درخواســـت رهایـــی از درد ناشـــی از میگـــرن در کوتاهترین زمان اســـت. بنابراین درمـــان و کنترل این درد فوقالعـــا­ده مهـــم اســـت. امـــا نکتهای که باید مورد توجه قرار گیرد، اســـتفاده از داروها و روش هایی است کـــه کمتریـــن عارضـــه را بـــرای بیمار بـــه همراه داشـــته باشـــد، بـــه همین دلیـــل متخصصان همـــواره بهدنبال دستیابی به بهترین و کم عارضهترین شیوه درمانی هستند.

دکتر بهمن غیوران معتقد اســـت، میتوان برای همیشـــه از ســـردردها­ی میگرنـــی خداحافظی کـــرد. این فوق تخصص جراحی پالستیک جمجمه و صورت در حاشیه کنگره بینالمللی بـــزرگان جراحـــی پالستیک و زیبایی ایـــن موضـــوع را چنیـــن توضیـــح میدهـــد: حق هر فردی اســـت که بدون درد زندگی کند و از زندگی عـــادی و طبیعی برخوردار باشـــد. در علم پزشکی تالش شده با درمان بیماریها شـــرایط یک زندگی طبیعی و بدون درد برای همه فراهم شود.

رئیس کنگــــره بینالمللی بزرگان جراحی پالســــتی­ک با تأکیــــد بر اینکه میتــــوان میگــــرن را درمان کــــرد به «ایــــران» میگویــــد: بــــرای درمــــان میگرن تکنیکهــــ­ای مختلفی وجود دارد. از اینرو در نخســــتین گام باید منشــــأ بروز درد بدرســــتی شناســــای­ی شود. پس از آن با توجه بهدلیل بروز درد، با اســــتفاد­ه از تکنیک مناســــب عامــــل ایجادکننده درد را خنثی کرد. دکتر غیوران که یکی از برجستهترین جراحــــان پالســــتی­ک جهان اســــت و در امریــــکا اقامــــت دارد، بــــه دعوت انجمن جراحان پالســــتی­ک و زیبایی به ایران آمده تا تجربیات و روشهای نوین خود را در اختیار پزشکان ایرانی قرار دهد.

او ادامـــه میدهـــد: درد میگـــرن از نقاط مختلفی آغاز میشود. در برخی این درد از پیشـــانی و در بیماری دیگر از جمجمه آغاز میشود. گروه دیگری از مبتالیان هم شـــروع درد را از پشت ســـر یا پشـــت گردن عنـــوان میکنند. بنابرایـــ­ن تحت بیحســـی موضعی، بـــا ایجاد یک شـــکاف کوچـــک، عامل تحریک عصـــب را برمیداریم. گاهی ایـــن عامـــل یک قســـمت کوچـــک از عضلـــه پیشـــانی اســـت کـــه عصب را تحریـــک میکند، در چنین شـــرایطی باید بخش کوچکی از عضالت پیشانی را برداشت یا آن را قطع کرد.

ایــــن عضلههــــا همــــان عضالتی اســــت کــــه اصطالحــــ­اً عضلــــه اخــــم نامیــــده میشــــود. گاهــــی هــــم بایــــد عصب ناحیه پیشانی یا عصب ناحیه پشت سر را فلج کرد یا با قطع برخی شریانها، فشار را از روی این اعصاب برداشت.

دکتر غیوران خاطرنشـــا­ن میکند: ایـــن عمل بســـیار ســـبک و ســـرپایی اســـت و در بیشتر موارد عمل جراحی با بیحســـی موضعی انجام میشود. این درحالی است که حدود 09درصد بیمارانـــ­ی کـــه با ایـــن تکنیـــک عمل جراحی شـــدهاند برای همیشه با درد میگـــرن خداحافظـــ­ی کردهانـــد. در مابقی بیمـــاران هم حداقـــل بیش از 50 درصـــد درد، کاهش یافته اســـت. در این دسته از بیماران مبدأ بروز درد میگـــرن چند ناحیه اســـت بـــه همین دلیل با یک جراحی درمان نمیشوند معموالً این بیماران پس از دو یا ســـه عمل سرپایی بهبود مییابند.

وی در خاتمـــه بـــا تأکید بـــر اینکه خود را ایرانـــی میداند، میگوید: این تکنیکها نتیجه 17 سال تالش من در این زمینه اســـت که حاضرم آن را در اختیار پزشکان وطنم قرار دهم.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran