Iran Newspaper

منشأ «درد» میتواند جسمی نباشد!

- سمیرا محمدعلی

«درد» واژهای آشـــنا و البته ناخوشایند اســـت. همیـــن امـــر باعـــث شـــده متخصصان همـــواره به دنبـــال راهی بـــرای رهایی از درد باشـــند. تحقیقات و بررســـیها­ی علمـــی در ایـــن رابطه، حقایـــق جالب و شـــگفت انگیـــزی را برای انسان به ارمغان آورده است.

دکترجالل زرین قلـــم در این رابطه به «ایـــران» میگوید: بررســـیها­ی به عمـــل آمده نشـــان میدهد همیشـــه دردها منشـــأ فیزیکی ندارنـــد. به بیان ســـادهتر میتوان گفت گاهـــی بیمار از دردی مانند ســـردرد شـــکایت میکند در حالـــی که نمیتوان بـــرای آن هیچ منشأ فیزیکی یافت.در چنین مواردی بحثهـــای روانی و مشـــکالت روحی مطرح میشود.

این فوق تخصص درد این موضوع را چنین توضیـــح میدهد: برای مثال ممکن اســـت فـــرد بـــه دالیلـــی مثل مشـــکالت ناشـــی از اســـترس کارهای روزمره، فشـــارهای وارد شـــده در طی دوران زندگی و حتی به دلیل افسردگی و تفکـــرات در قســـمتهای مختلـــف بدن احســـاس درد داشـــته باشد. یکی دیگر از مســـائلی که در ایجاد احساس درد یا میزان آن مؤثر است، فرهنگ و خصوصیات جامعهای است که فرد با آن بزرگ شده یا با آن زندگی میکند. برخی مطالعات نشـــان داده است که حتی جنســـیت هـــم در پاســـخ به درد مؤثر است.

عضو انجمـــن درد ایران میافزاید: برخی نگرشها تأثیر ســـاختار ژنتیکی افراد و عوامل محیطی جامعه و حتی شـــرایطی را که فرد در آن قـــرار گرفته هم مؤثر میدانند.

ســـادهتری­ن مثال برای این موضوع میـــزان احســـاس درد در دو ســـربازی اســـت کـــه در دو جبهه مختلـــف نبرد میکننـــد. تحقیقـــات نشـــان میدهد ســـربازی که با اعتقاد به درستی کارش در نبـــرد شـــرکت میکنـــد هنـــگام تیر خوردن درد کمتری احســـاس میکند زیرا شرایط و تفکرات او باعث میشود برخی هورمونهای درون ریز در بدنش بیشـــتر ترشح شده و سیســـتم تدافعی بدن او مانع تضعیفش میشود.

در چنیـــن وضعیتـــی او به آســـیب ناشی از شـــلیک گلوله، یا همان عامل محرک دردناک پاســـخ کمتری نشان میدهد، در حالی که سرباز دیگری که در این شرایط قرار ندارد درد بیشتری را احساس خواهد کرد.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran