Iran Newspaper

عربستان در لبنان فتنهگری میکند

-

واکنش«حزباهلل»لبنانبهاست­عفایحریری:

روز شنبه، سعد الحریری که کمتر از یک سال پیش برای دومین بار بهعنوان نخستوزیر لبنان انتخاب شده بود، استعفای خود را از خاک عربستان اعالم کرد و بهدنبال آن سلسلهای از واکنشها و حواشی ایجاد شد. در این واکنشها عربستان و اسرائیل اقدام حریری را تأیید کردند و محافل داخلی لبنان علیه آن موضع گرفتند.

اگرچه او در بیانیه تصویریاش، ایران و حزباهلل را به دخالت در امور داخلی و بیثبات کردن لبنان متهم کرد، اما بسیاری از ناظران معتقد هستند که فشارهای عربســتان باعث اســتعفای الحریری شــده اســت. «ثامر ســبحان» وزیر مشاور در امور کشــورهای حاشــیه خلیجفارس دولت عربســتان، در همین باره مدعی شد: «عربســتان سعودی سعد الحریری نخســتوزیر لبنان را برای استعفا از سمتش تحریک نکرده است، بلکه ما نمیخواستیم یکی دیگر از اعضای خانواده الحریری کشــته شــود.» وی افــزود: «ما جنــگ نمیخواهیم؛ ما بــه دنبال صلــح و امنیت و همچنین فراهم کردن آینده مناسب برای نسل جوان هستیم.» او صریحاً ایران را مقصراستعفا­یالحریریدا­نستهاست.

واکنشها به استعفای حریری در داخل لبنان نیز همچنان ادامه دارد. جبران باسیل، وزیر امور خارجه و رهبر حزب جریان آزاد ملی لبنان در بیانیهای اعالم کرد: «استعفای سعد الحریری باعث تعجب تمام شهروندان لبنانی شده است. مردم لبنان از لحاظ شــخصی و ملی به خاطر این اســتعفا اندوهگین هستند و از تهدید نیروهای خارجی، فتنهانگیزی در داخل کشور و شکلگیری بحران در دولت در بیم و هراس هستند.» در ادامه نوشته شده است: «تجربیات نشان میدهد لبنان این بحران را نیز مانند بحرانهای دیگر پشت سر خواهد گذاشت. ما حامی مشارکت هســتیم. اتحــاد لبنان بر هر چیز دیگــری اولویــت دارد. تمام بحرانهــا را با نیرو و اتحــاد خود رفع خواهیم کرد.» حزباهلل لبنان نیز به این خبر واکنش نشــان داد و تحلیلش را از دالیل استعفای الحریری اعالم کرد. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، شیخ نبیل قاووق عضو شورای مرکزی جنبش حزباهلل لبنان روز شنبه در واکنش به استعفای سعد حریری، نخستوزیر لبنان اعالم کرد: «عربستان برای فتنهگری در لبنان تالش میکند. نظام سعودی خواهان تغییر موضع و نقش مقاومتی لبنان است. نظام آل سعود تالش میکند لبنان را در فتنه غرق کند.» او به طعنه پادشاه عربســتان را «پادشــاه خیر» نامید و گفت: «پادشاه خیر ثبات لبنان را هدف گرفته و مشــخص است که خیر این کشــور را نمیخواهد و تالش میکند لبنان را در فتنه و آشــوب غرق کند.» در خارج از مرزهای لبنان هم وزارت امور خارجه فرانســه در بیانیهای از تمامی احزاب و جناحهای لبنانی خواست تا پس از استعفای الحریری مسئولیتپذی­ر باشند، زیرا نباید لبنان به گرداب خشونت کشیده شود. اما بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر رژیم صهیونیستی به استقبال از این استعفا رفت و فرصت را برای ابراز دشمنیاش با ایران غنیمت شمرده و در بیانیهای مدعی شد «استعفای سعد حریری، نخستوزیر لبنان دعوت از دنیا برای اتحاد علیه اقدامات خصمانه ایران است.» او در این بیانیه که در بیشتر رسانههای عربستان سعودی منتشر شده اســت، نوشــته: «هرجا ایران حضور یافته ویرانی و فتنه نیز در آنجا حضور یافته و ایران تمایل بیهدفی را برای نابودی جهان عرب دنبال میکند.»

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran