Iran Newspaper

حدود ۰۲ تن آب سنگین در عمان نگهداری میکنیم که متعلق به ایران است مثل یک بندر آزاد سولهای را گرفتهایم. امریکاییها و روسها اعالم کرده بودند که میخواهند از ایران آب سنگین بخرند. فکر میکنم که میزان خرید آنها حدود ۰۳ تا ۰۴ تن بود

-

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: «امریکا بــه دنبــال راهی اســت کــه هزینــه عقیم کــردن برجام را به گردن ایران بیندازد، در حالی کــه ایران واکنــش الزم را به صورت هوشمندانه انجام خواهد داد.» علیاکبر صالحــی در برنامــه «نگاه یک» ســیما با اشاره به برنامههای ایران درخصوص کنار گذاشــتن برجام از سوی امریکا گفت: «ما میتوانیم همینقدر اطمینان بدهیم که اینًآمادگی در ابعاد مختلف وجود دارد؛ مثال من گفتهام که در فردو که دوستان به مزاح میگویند که آنجا یک زمین فوتبال و بســکتبال شــده اســت، میتوانیم تولید ۰۲ درصــد را آغاز کنیم. در نطنز پنج هزار و ۰۶ ماشــین کار میکنــد و در فــردو ما در عرض چهــار روز میتوانیــم دو زنجیره را که حدود ۰۲۳ ماشین میشود، سریعاً به کار بیندازیــم و در عرض یک الی دو هفته دو زنجیــره دیگر را به آن اضافه کرده و ۰۲ درصد را تولید کنیم.» صالحی تأکید کرد: «خود فردو یک پیــام دارد و طرف مقابل میفهمــد که معنــی آن چیســت. از نظر فنــی چهار روز پیام دارد و آنها میفهمند کــه معنــیاش چیســت. البتــه ابعــاد آن قابل بیان نیســت، اینها بلوف نیســت ما امیدواریم این پیام را بگیرند و تصورشان این نباشد که اینها یک بلوف است و بعد خودشان و دیگران را به زحمت نیندازند. امیدواریــ­م کــه برجــام از اســتحکام الزم برخورداربا­شد.»

صالحــی در پاســخ بــه اینکــه بازگشــتپذ­یری مــا درخصــوص ســانتریفی­وژها به چه صورت خواهد بود، اظهــار کــرد: «در حال حاضر مــا حدود 6 هزار ســانتریفی­وژ داریم ولی اجازه بدهید کــه خیلــی وارد جزئیــات نشــویم. طرف مقابلخودشم­یفهمد.»

رئیــس ســازمان انــرژی اتمــی درباره رآکتور آب سنگین اراک نیز گفت: «رآکتور آب ســنگین در حــال حاضــر خــوب جلو مــیرود. رآکتــور آب ســنگین در برجــام یک اســتثنا اســت، تنهــا اســتثنایی که اگر برجام به هم بخورد و همه چیز به حالت ســابق بازگردد طبق مصوبه ۱۳۲۲ رآکتور آب ســنگین اراک کار خــود را بــا همکاری کارگروهــی که تعیین شــده اســت، پیش میبرد. رآکتور اراک به هم نخواهد خورد و کار خود را پیش خواهد برد.»

صالحی در رابطه بــا اینکه بازطراحی رآکتور آب سنگین اراک در چه مرحلهای اســت؟ گفت: «خوشــبختان­ه رآکتــور آب سنگیناراکب­عدازاینکهب­رجامعملیات­ی شد طراحی مفهومی آن را انجام داده و به تأیید کارگروه رسید. متولی کار ما هستیم و یکی از خواستههای ما این بود که طراحی، محاسبات و غیره توســط خودمان انجام شــود. ایــن کارگــروه کــه متشــکل از چین و امریــکا اســت مســائل را از نظــر فنــی و تکنیکی بررســی کرده و مشــکالت را به ما اعالم میکنــد. طراحی مفهومی در حال حاضــر تأییــد شــده، طراحــی پایــه تمام و ارســال شــده اســت. چینیهــا هــم مهر تأییدشــان را زدنــد امــا االن کارشناســا­ن ما نظــرات چینیها را مــرور میکنند این هم تمام شــده اســت و ما در حال حاضر وارد طراحــی جزئیات شــدهایم یعنی ما درخصــوص رآکتــور اراک نهتنهــا عقــب نیســتیم بلکه از نظر زمانــی تا حدی جلو همهستیم.»

رئیــس ســازمان انــرژی اتمی بــا بیان اینکه «درخصوص بحث ســوخت رآکتور هم مذاکرات خوبی انجام شــده اســت»، افــزود: «رآکتــور آب ســنگین اراک مدرن بــا کارآیــی بســیار باال نســبت بــه طراحی سابقش خواهد شد و کارها به نحو احسن جلو میرود و نســبت به برنامهریزی­مان هم جلو هســتیم و یک شــرکت عظیمی نزدیک بــه ۰۰۹ مهنــدس در حال حاضر شبانهروز کار میکنند و برنامه رآکتور اراک را بــه زیبایــی جلو میبرنــد. اگر تا ۴ ســال آینده این طرح تکمیل و رآکتور راهاندازی شــود دســتاورد بزرگی برای ایــران خواهد بــود زیــرا طراحــیای را انجام داده اســت که مــورد تأییــد مراجع بینالمللــ­ی بوده و دارای تأییــد و اســتاندار­د بینالمللــ­ی اســت کــه میتوانــد بعــداً وارد عرصــه ارائه، پیشنهاد ســاخت رآکتور تحقیقاتی بــه کشــورهای دیگــر باشــیم.» رئیــس ســازمان انــرژی اتمی در پاســخ بــه اینکه آیا آب ســنگین تولید شده ایران در عمان نگهداری میشــود؟ افزود: «حدود ۰۲ تن آب ســنگین در عمان نگهداری میکنیم که متعلق به ایران اســت مثــل یک بندر آزاد ســولهای را گرفتهایــم. اوایلی که قرار بود برجــام عملیاتی شــود امریکاییها و روسها اعالم کرده بودند که میخواهند از ایــران آب ســنگین بخرند. فکر میکنم کــه میزان خریــد آنها حــدود ۰۳ تا ۰۴ تن بــود. امریکاییهـ­ـا اصــرار داشــتند که این آب سنگین را از امارات تحویل بگیرند. ما قبول نکردیم. عمان را پیشــنهاد کردیم و آب ســنگین را از این کشور به امریکاییها تحویــل دادیــم.» رئیــس ســازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سؤال که میزان آب سنگینی که در عمان وجود دارد سفارش امریکاییها است که تحویل نگرفتهاند یا روسها؟ نیز گفت: «قرار بود چند شرکت اروپایی از این آب ســنگین بخرند که البته میــزان آن بیــش از آن چیــزی اســت کــه امــروز در عمــان داریم. ما آب ســنگین را در عمــان آماده کرده بودیم. همچنان در این خصــوص در حــال مذاکره هســتیم. آنها گاهی سســت و گاهی جدی هســتند. این یکی از مواردی اســت که امریکاییها باید مواظب باشند که به تفسیر خودشان خیلیمغرورن­شوند.مسالهآبسنگ­یندر برجام خیلی واضح نوشته شده است.»

صالحــی بــا تأکیــد براینکــه آژانــس تــالش دارد بــا حمایــت از برجــام و بــدون ســمتگیری، دنیــا را از التــزام ایــران بــه برجــام مطمئــن کنــد. افــزود: «موضعگیریهـ­ـای امریکاییهـ­ـا در قبال برجــام نابجا بــود و آمانو تالش میکند تا درخصوص برجام با مقامات کشــورهای مختلــف و از جمله فرانســه رایزنی کند و اخیــراً ایــن کار را انجــام داده اســت.» وی همچنین با اشاره به دیدارهایی که با آمانو در برهههــای مختلف داشــته اســت و در پاســخ به اینکه آیــا می توان مواضــع او را مستقل دانست؟ گفت: «مدیر کل آژانس یک مســئولیت مهم دارد و باید مســتقل عمــل کند که البته این کار بســیار ســخت است. آمانو حامل پیام خاصی در سفرش برای ایران نبود.»

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran