Iran Newspaper

جزئیات درگیری با «پ.ک.ک» در چالدران

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور تشریح کرد

-

معــاون امنیتــی و انتظامی وزارت کشــور دربــاره کشــف و انهــدام گروهکهــای تروریســتی در مناطق مرزی کشور گفت: بــه تازگــی در اســتان آذربایجــا­ن غربــی در منطقــه چالــدران کشــف جدیــدی از گروهکهای تروریستی را داشتهایم. گروه «پ.ک.ک» ۲ نفر از اهالی این منطقه را به شهادت رســاند که در پی آن نیروهای سپاه و قرارگاه حمزه دست به اقدام زدند و در درگیریهایـ­ـی که بهوجود آمد چهار نفــر از اعضــای ایــن گروه کشــته شــدند. حســین ذوالفقاری در گفتوگو با ایلنا در خصوص وضعیت مرزهای کشورمان با پاکســتان نیــز عنوان کرد: پاکســتان قصد دارد اقدامات جدی در مرزهای مشترک انجــام دهــد، در دیــداری کــه امســال بــا مقامات این کشــور داشــتیم آنــان اعالم کردند ارتش در مرزها مســتقر میشود و کار مضاعفــی برای امنیــت مرزها انجام میدهند. وی با اشاره به مشکالت مرزی ایــران و پاکســتان بیــان کــرد: مهاجــران غیرقانونــ­ی افغانــی عمدتــاً از مرزهــای پاکســتان وارد کشــورمان میشــوند و ۰۸ درصــد ترانزیت مواد مخدر به ایران، از مرز پاکستان صورت میگیرد.

وی در پاســخ به ســؤال دیگری مبنی بر اینکه طی چند ماه اخیر شاهد اخباری دربــاره تیرانــداز­ی بــه ســمت کولبــران بودیــم، وزارت کشــور چــه برنامــهای بــرای ســاماندهی ایــن مســأله دارد، گفت: متأســفانه در کشــور برخی از افراد حرفهایی را میزنند کــه میتوان گفت بیشــتر مغلطــه اســت تــا واقعیــت؛ اوالً اینها که به سمتشــان شــلیک میشود، کولهبــر نیســتند؛ بحــث کولهبــران بــا قاچاقچیان متفاوت است، هنگامی که ما از کوله بران نام میبریــم منظور افرادی هســتند که در معابری مشــخص رفت و آمــد میکنند که هیچگاه به ســمت آنان تیراندازی نشــده اســت. معــاون امنیتی و انتظامــی وزارت کشــور یــادآور شــد: قاچاقچیــا­ن هــم در بازارچههــ­ای مرزی رفت و آمد میکنند؛ اما در مقطعی اخبار بــه گونهای گفته شــد که گویی به ســمت کوله بران تیراندازی شده است. وی ادامه داد: در دل شــب در ارتفاعات افرادی کار قاچــاق انجام میدهنــد، مأموران مرزی بــه آنهــا ایســت میدهنــد وقتــی توجــه نمیکننــد تیــر هوایــی شــلیک میشــود امــا گاهی باز هــم ترتیب اثــر نمیدهند. ذوالفقاری با اشــاره به اینکــه به مأموران دســتور داده شــده تا حد امکان بــه افراد تیراندازی نشود، گفت: نیروی انتظامی، مرزبانی و شورای امنیت تأکید کرده است که تا حد امکان به سمت افراد تیراندازی نشــود و اگــر هم شــد با حداقل خســارت ایــن کار صــورت بگیرد، حرف این اســت که آیا اینها کولهبر هســتند؟ خیر. اینها قاچاقچیهای­ی هســتند که در حقیقت از کــوه و کمر عبور میکننــد و قاچاق انجام میدهنــد. وی افــزود: وقتی افــراد مذکور وارد منطقــه قرمز شــدهاند، مرزبان باید چــه کاری انجــام دهــد؟ در منطقه قرمز ابتــدا باید اخطــار داد اگر گــوش نکردند تیرهوایــی شــلیک میشــود و اگــر بازهم اعتنــا نکردند مراقب باشــند کــه حداقل خســارت به افــراد وارد شــود. ذوالفقاری تأکید کرد: کولهبران باید کاالیی را بیاورند که به معیشتشان کمک کند نه اینکه از جایی رفت و آمد کنند که برای خودشان و مرزبانی مشکل ایجاد کنند.

وی در ادامــه با بیان اینکه طرحهایی بــرای ســاماندهی کوله بــران در دســت انجام است، گفت: ساماندهی کوله بران در دولت تصویب شد و در حال اجراست؛ همچنینمعاف­یتهاییبرای­ساماندهی به این مسأله در نظر گرفته شده تا مردم مناطــق مرزنشــین از آن اســتفاده کننــد؛ مانند در نظر گرفتــن ۰۰۹ میلیارد تومان معافیــت در ســال بــرای مرزنشــینا­ن در ۴ اســتان کرمانشاه، کردســتان، سیستان وبلوچســتا­ن و آذربایجــا­ن غربــی. ایــن غیر از ســایر معافیتهــا­ی در نظر گرفته شــده اســت. همچنین قرار اســت توسط وزارت صنعت، معــدن و تجارت به این افــراد کارت الکترونیــ­ک داده شــود تا در مســیرهایی کــه تعیین میشــود، رفت و آمد کنند.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran