Iran Newspaper

سرسنگی: مسئوالن فرهنگی، محافظه کاری و عافیتطلبی را کنار بگذارند

-

مدیرعامــل ســابق خانــه هنرمنــدان میگویــد: متأســفانه دراین ســالها نکات ضعف مــا در حوزههــای فرهنگی و هنری بیشــتر از نکات قوت ما بــوده و تنها راهکار بــرون رفــت از ایــن شــرایط ایــن اســت که یک بار برای همیشــه مســئوالنی که دارای ســمت و منصبــی هســتند، محافظه کاری و عافیــت طلبــی را کنــار بگذارنــد و قبــول داشــته باشــند کــه در حــوزه هنــر دچــار نــکات ضعــف و مشــکالتی هســتیم ،چــرا کــه اگر همیشــه جلوی رســانهها ژســت به قــول معــروف «همه چیز خوب اســت» را بگیرنــد؛ هیــچ گاه نقطــه شــروع مطلوبی برای اصالح امور نیست.

مجیــد سرســنگی در گفــت و گو بــا ایرنا درمورد چالشهای موجود در رویدادهای فرهنگی کشورمان اظهار داشت: اگر شکل فعلــی جشــنوارهه­ای فرهنگــی و هنــری مناســب بود که شــاهد ایــن میــزان انتقاد نبودیم.

او گفــت: واقعیت این اســت کــه گاهی این وضعیت خنده دار است چون بعضی مواقــع منتقدیــن هنرمنــدان، مدیــران و مردم هســتند که نشــان دهنده این اســت که رخدادهای هنریمان مشــکالت جدی دارنــد و در ایــن ســالها متأســفانه خیلــی جدی گرفته نشده است.

او افــزود: شــاید جدیترین مســأله این باشــد کــه ما هیــچ برنامــه کالنــی نداریم؛ یعنــی برخــی برنامههــا بر حســب عادت برگزارمــی شــوند و اگــردر پــی خالقیــت و نوآوری باشــید جز اینکه بخش عمده این جشنوارهها متأســفانه از پولی که میتواند صــرف تولیــد یــا ایجــاد زیرســاخته­ا شــود، بلعیــده میشــود و در نهایــت بجز دلگیری، قضاوتهای نادرست و اختالف در جامعــه هنــری چیــز دیگــری حاصــل نمیشود.

مدیرعامــل ســابق خانــه هنرمنــدان اظهــار کــرد: مســئوالن بایــد بــه فکرحــل مشــکالت باشند و ســادهترین کار برگزاری جشــنوارهه­ای فرهنگــی و هنــری اســت؛ متأســفانه پژوهش و سند معتبری تاکنون در مورد آسیب شناسی هنر کشور نداریم.

معــاون فرهنگــی و اجتماعی دانشــگاه تهران گفت: اگر کشــوری مثــل کره جنوبی هماکنــون هنرهایــش اعــم از موســیقی و ســریالهای تلویزیونــ­ی، در دنیــا مطــرح اســت به ســبب برنامهریزی بــه طور مثال 0۳ ساله در این عرصه است.

وی افــزود: این ادعا را نداریم که ما هم مانند این کشــورها در حــوزه فرهنگ و هنر باید دارای یک برنامه 0۳ ســاله باشیم اما حداقل باید یک منشــور پنج ســاله داشته باشیم.

سرســنگی ادامــه داد: دیپلماســی فرهنگی، شــعار خوبی اســت اما معتقدم اول چیــزی بــه اســم فرهنــگ بایــد وجود داشته باشد و سپس از آن بهعنوان ابزاری برای دیپلماسی بهره بگیریم.

وی خاطرنشــان کــرد: هیــچ کشــوری قبــل از اینکــه بنیانهــای فرهنگــیاش را تقویت نکرده باشــد، نمیآید از آنها برای دیپلماسی خودش اســتفاده کند؛ در واقع اگــر منظــور از دیپلماســی فرهنگی همین اســت که ما در طول سال چند گروه هنری را به خارج از کشــور بفرستیم، خوب است امــا اگــر بــه معنــای ایــن باشــد که مــا یک رویکــرد جدیــد در مواجهــه خودمــان بــا جامعــه و جهانمــان ایجــاد کنیــم این امر نیازمنــد دارا بــودن بنیانهــای فرهنگــی جدی و قوی در داخل کشور است.

وی افزود: هماکنون گاهی اوقات در امر فرهنگ و هنر شــاهد دیدگاههای متناقض مراکــز تصمیمگیــر­ی و نظارتــی در کشــور هســتیم و هنوز تکلیف مشــخص نیســت؛ یک جا مجــوز میدهد و جای دیگر جلوی برگزاری را میگیرد.

مدیرعامــل ســابق خانــه هنرمنــدان ادامــه داد: پس تا زمانی که این مشــکالت برطــرف نشــود، رســیدن بــه آرمــان دیپلماسی فرهنگی کار دشواری است.

سرســنگی اظهــار داشــت: معتقــدم فرهنــگ و هنــر ایــران نیاز به یــک جراحی جــدی دارد و کســانی ســر کار بیاینــد کــه جسارت انجام آن را داشته باشند هر چند که با مخالفتهایی هم مواجه شود.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran