Iran Newspaper

هزار نکته باریکتر ز مو اینجاست

- مهرداد جهانگیری شاعر

چند روز پیش بهدعوت شاعـــــــ­ـر نازنیـــــ­ـــن و دوستداشــت­نی، استاد محمدرضاعبد­الملکیان عزیـــــــ­ـز، در خانـــــــ­ـــه هنرمنــدان به تماشــای فیلــم مســتندی از زندگــی او با عنــوان «جهان را به شــاعران بســپارید» نشســتم. سخن گفتن پیرامــون کیفیــت فنی ایــن فیلــم در تخصص من نیســت. اما بهعنوان کســی که سالهاســت عبدالملکیا­ن را از نزدیک میشناسم، معتقدم جــای طرح یک نکته بســیار مهــم در این فیلم خالــی بــود و آن اعتقــاد عمیــق عبدالملکیـ­ـان بــه «چندصدایــی» اســت. شــاعران زیــادی را میتــوان نام برد که در این ســالها و دههها به سطوح باالی مدیریتی در حوزه فرهنگ رسیده و در ریلگذاری فرهنگی کشــور سهیم بودهاند. امــا تفــاوت عبدالملکیا­ن بــا اکثــر و حتی تمام آنها این اســت که او اعتقــادش به چندصدایی را در عمــل، ولو با پرداخــت هزینههای فراوان، اثبات کرده است. بر اساس ذهنیت رایج، وقتی سخن از مخالفان چندصدایی به میان میآید، ناخواســته نگاهها بهســوی محافظهکارا­ن سوق مییابــد. امــا به قول خواجه شــیراز: هــزار نکته باریکتر ز مو اینجاست!

طنــز تلــخ ماجــرا اینجاســت کــه او بیــش از محافظــهکا­ران، از ســوی گــروه خاصــی از شــاعران، که اتفاقــاً بهلحاظ دســتهبندی­های رایج سیاســی در تقابل کامل با محافظهکارا­ن قــرار دارند، شــماتت شــده کــه چــرا در دوران مدیریتش بر دفتر شــعر جــوان، فضا را زیادی بــاز کــرده و بــه چهرههایــی تریبــون داده که از نــگاه آنــان، ذیــل جریــان موســوم بــه ادبیات انقالب تعریف نمیشدند!

همیــن نکتــه بهروشــنی نشــان میدهــد کــه او نــه در حــرف، کــه در عمــل پایبنــدی خــود بــه چندصدایــی و تکثرگرایــ­ی را اثبــات کرده اســت. کافــی اســت نگاهی گــذرا به فعالیت دفتر شــعر جوان در ســالهای مدیریت او بیندازیم و آن را با عملکرد این دفتر پس از او مقایسه کنیم. برگزاری مستمر کنگرههای شــعر جوان، راهاندازی جایزه شــعر مرحوم قیصر امینپــور، آمار بســیار باالی انتشــار آثار شاعران جوان با گرایشهای مختلف و از اســتانهای گوناگــون، حضــور مســتمر در نمایشگاهها­ی کتاب، اعم از نمایشگاه بینالمللی کتــاب تهــران و نمایشــگاه­های کتــاب اســتانی، برگــزاری کارگاههــا­ی مســتمر توســط اســتادان برجســته، که عمــالً در دورهای دفتر شــعر جوان را به یک مرکز آموزشــی بسیار قدرتمند در حوزه ادبیــات بدل کــرده بود، همه و همه نشــانههای­ی از مدیریــت موفــق عبدالملکیـ­ـان هســتند. برای درک بهتر موضوع کافی است به این نکته توجه کنیــد که بخش عمــده این فعالیتهــا در دوران هشتســالها­ی بود که دولت وقــت کوچکترین عالقــهای به پاگیــری نهادهای فرهنگــی خارج از کنترل وزارت فرهنگ و ارشاد نداشت. حال آنکه امروز در شــرایطی شــاهد بیعملی مطلق دفتر شــعر جوان هســتیم که دولت مســتقر، الاقل در حرف، بسیار بسیار تغییر کرده و مسئوالن وزارت فرهنــگ و ارشــاد اســالمی اگــر نتوانند گــرهای از کار فرهنــگ و اهلــش باز کنند، الاقــل به گره زدن افتخارنمیک­نند!

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran