Iran Newspaper

تناولی: آثارم را از شهرداری تهران پس میگیرم

-

پرویــز تناولــی معتقــد اســت رابطه خوب شاگرد و استاد در باروری شاگرد و کارهای استاد مؤثر اســت. متأســفانه امروزه ایــن ارتبــاط کمتر میشــود و پیــش میآید کــه دالیل زیادی دارد؛ اما کاش احساسی که از قرون وسطی و در ایران قدیم بود ادامه پیدا میکرد و اســتاد و شــاگرد پا به پای هم کار میکردند و شاگردان به مرحله استادی میرســیدند. ایــن هنرمنــد پیشکســوت مجسمهســاز کــه این روزها آثــار خود و چهارنفراز شــاگردانش را در نمایشــگاه­ی با عنوان «پرویز تناولــی و آتلیه نیاوران» در گالــری «بوم» برپا کرده اســت در این باره به ایســنا اظهــار کرد: گالری بوم توســط یــک مجموعهدار برای فروش تأســیس نشــده اســت، بلکــه برای بــه نماش گذاشتن آثار هنرمندان پیشکسوت است که تا به حال نمایشــگاه­های زیــادی از هنرمنــدان دیگــر برپــا کرده اســت. این گالری معموالً آثــاری را ارائه میکند که در مجموعه خودش باشد.

او ادامــه داد: آثــاری کــه ازمــن درایــن نمایشــگاه درمعــرض دیــد قرارگرفتــ­ه، توســط ایــن گالــری ازحراجیهای مختلف خریداری شــده اســت؛ تفاوت این نمایشگاه در این است که من چهار نفر از بهترین دســتیاران­م، یعنی مونا پاد، رامین جمشــیدی، هوراد گرجــی و علیرضا معصومی را دعــوت کردم تا همراه با من در این رویداد شرکت کنند. هر کدام از این افراد بیــن ۸ تا 10 ســال در کارگاه خصوصی مــن در نیاوران دســتیارم بودند که مجسمهسازان ورزیدهای هستند و برخی کارگاههای خودشان را دارند.

تناولــی گفت: بــه این فکرافتــاد­م که آنهــا کارهای خوب و بزرگ وچشمگیری را بسازند تا تواناییهای­شان را بــه نحو احســن نشــان بدهنــد. آنها آثاری بــزرگ را خلــق کردند؛ زیرا میخواســتی­م آثاری کــه به نمایش درمیآید با بقیه نمایشگاه هماهنگی داشته باشد.

او تأکیــد کــرد: هــر کــدام از شــاگردانم شــخصیت خودشــان را دارند و راه خودشان را پیدا کردند و مسیر هیچکــدام به دیگــری نزدیک نیســت. این شــاگردها دورههایــی را با من گذراندند و با فنون مختلف آشــنا هســتند. آنهــا در نتیجــه مســتقل و دارای آگاهــی و تواناییهــ­ای زیــادی شــدند. درس دانشــگاهی کافــی نیســت، معاشرت و تجربهای که شــاگرد با استاد دارد در دانشگاه نیست. در کارگاه شاگرد و استاد مانند یک خانواده هستند و از حال و روحیه هم باخبر میشوند.

ایــن مجسمهســاز همچنیــن توضیــح داد: در این نمایشگاه آثار من از ۵۴ سال پیش تا امروز جمعآوری و به نمایش گذاشته شده است؛ بخشی از آنها مربوط به «عشــاق و شــعرا» بخشــی مربــوط بــه «هیچ»ها و بخشی دیگر مربوط به «دیوارهای ایران» است.

تناولی در بخش دیگری از صحبتهای خود اظهار کرد: امیدوارم آثارم را از شهرداری تهران پس بگیرم و بعد از ۵1 ســال موزهام را افتتاح کنم؛ تا زمانی که آنها را پس نگیرم موزه را بازگشــایی نخواهم کرد؛ زیرا آنها متعلــق به مــوزه بودند و باید ســر جایشــان برگردند. مــوزه بدون آنها موزه ناقصی میشــود. این موزه یک بار افتتاح شــد و (محمود) احمدینژاد آن را تعطیل کــرد. ما بــه دادگاه رفتیم و خوشــبختان­ه محل موزه را پس گرفتیم اما آثار در انبارهای شهرداری ماند.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran