Iran Newspaper

مالحظات راهبردی در انتخاب استانداران

-

با توجه به نقش محوری استانداران درمدیریتسی­استداخلی،انتخاب و انتصـــاب آنهـــا تابـــع مالحظـــات راهبردیمتع­ددیاستازجم­له؛ همگرایـــی برنامـــه ای: از آنجـــا کـــه اســـتاندا­ر نماینـــده عالـــی دولت در استان محســـوب میشود؛ لذا برآیند اقداماتاست­انداربایدد­رکلیهجنبهه­ا از جمله نحوه هماهنگســـ­ازی بین دستگاهی و اعمال حاکمیت دولت، همگرایی الزم و کافی را با برنامههای رئیـــس جمهـــوری و دولت ایشـــان داشتهباشد.

نظم اجرایی: کلیه اســـتاندا­رها و مجموعه دولـــت، باید همه با هم در مســـیری که رئیس جمهوری تعیین کـــرده و برآن اســـاس در مجلس رأی اعتماد گرفتـــه، حرکت کنند.معنای این سخن آن است که صرف اجرای برنامههایم­صوبکفایتنم­یکندو افزون بر آن الزم است تا ضرب آهنگ اقدامات اســـتاندا­ران با ضرب آهنگ سیاســـتها­ی کالن دولـــت و رئیس جمهـــوری هماهنگـــی داشـــته و در اعمال سیاســـتها­ی اســـتانی و خط مشـــیها، کندی یا تنـــد روی صورت نپذیـــرد.در غیر این صـــورت حرکت اجرایـــی دولـــت در مناطـــق، دچـــار ناهماهنگی شده و به بروز نارضایتی بهدلیلپیدا­یشاحساسمحر­ومیت نسبی،منجرمیشود.

اعتــــدال گرایــــی: اعتدالگرای­ـــی صرفا یک شـــعار تبلیغاتی نیست و در عمل داللت بر کاربست بموقع و مناسب منابع در اختیار، در چارچوب برنامههای مصوب دولت، برای نیل به منافع ملی دارد. در این خصوص پرهیز از تنـــدروی یا کندروی، شـــرط اول تصدی مســـئولیت در این حوزه به شمار میآید که بهعنوان شاخص مهمی از سوی دولت دوازدهم برای انتخاب اســـتاندا­ران برآن تأکید شده اســـت. بعـــد دیگـــر اعتدالگرای­ی به ضرورت دوری جســـتن از مصلحت اندیشیهای جناحی اشـــاره دارد؛ که در مـــواردی میتواند امید را بویژه در میان مـــردم عزیز کشـــورمان- که با حضـــور در انتخابـــا­ت و رأی به آقای روحانی، حماسه انتخاباتی سال69 را رقم زدند- مخدوش سازد.

توانمندیوت­جربهکاری:خودداری از افتادن در وادی فرآیندهای پیچیده و بیانتهای دیوان ســـاالران­ه و تالش برای اداره فعال و مؤثر امور استانی، بـــه توانمنـــد­ی و تجربه زیـــادی نیاز دارد که در انتخاب اســـتاندا­ران به آن توجه شده اســـت. اقدام اخیر وزارت کشور در تغییر و انتصاب استانداران موید ایـــن معناســـت و نوید بخش حرکتـــی هماهنگتـــ­ر و منســـجمتر در حـــوزه مدیریت سیاســـت داخلی طی چهار ســـال پیش رو اســـت. این امـــر بهطور قطع اثـــر مثبتی بر ایجاد تـــوازن منطقهای خواهد داشـــت و از این طریق بـــه تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و رفع مشکالت معیشتی و در نتیجه جلب رضایت مردم کمک خواهدکرد.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran