Iran Newspaper

موفقیتتذکر­پیامکیبهمت­خلفانکشفحج­ابدرخودرو

-

دومیــن جلســه دادســتانی تهــران بــا موضــوع آســیبهای اجتماعی در ســال ،1396 بــا حضــور تعــدادی از معاونــان دادســتان، سرپرســتان نواحی دادســرای تهــران، برخی فرماندهــا­ن پلیس تهران بزرگ، نماینــدگا­ن دســتگاهها­ی اجرایی و ســازمانها­ی مرتبط با موضوع بررسی وضعیــت آرایشــگاه­های زنانــه و مراکــز تولید لباس برگزار شــد. به گزارش پایگاه اطالعرسانی دادسرای عمومی و انقالب تهران، جعفــری دولت آبادی دادســتان تهران با اشاره به ظرفیتهای پیشبینی شــده در قانــون برنامــه ششــم توســعه اقتصادی،اجتماعیوفر­هنگیجمهوری اسالمیایرا­ندرامرآسیب­هایاجتماعی و بــا تصریــح بــه اینکــه پیــش از ایــن در مقابله با برخی مصادیق آسیبها با خأل قانونی مواجــه بودیم که چنیــن مواردی با تصویب قانون اخیرالذکر مرتفع شــده اســت، در خصوص مــوادی از این قانون که مرتبط با آسیبهای اجتماعی است، اظهــار داشــت: فصــل پانزدهــم قانــون برنامه ششــم با عنوان «بیمه اجتماعی، امور حمایتی و آسیبهای اجتماعی» به آســیبهای اجتماعی اختصــاص دارد و در چند ماده، بویژه راهکارهای پیشگیرانه در این زمینه را مورد توجه قرار داده است. مطابق ماده87 این قانون، دولت مکلف شــده اســت در راســتای تحقــق عدالــت اجتماعی و حمایت از اقشار آسیبپذیر و پیشگیریوکا­هشآسیبهایا­جتماعی، نســبت به طراحــی و اجــرای برنامههای الزم بــرای نیــل بــه اهــداف منــدرج در جدولی که ذیل این ماده آمده اقدام کند و از جمله شاخصها و اهداف پیشبینی شــده در ایــن مــاده قانونی، جلوگیــری از افزایــش طــالق و افزایــش حمایــت از کودکانخیاب­انی،معتادان،ایتاموکودک­ان بیسرپرستاس­ت.

اولویــت اقدامــات پیشــگیران­ه بــر اقداماتمقا­بلهای

وی مــاده 80 قانــون برنامــه ششــم را مهمتریــن ظرفیــت قانونــی در موضوع آســیبهای اجتماعی دانســت و با تأکید بر اولویت اقدامات پیشگیرانه بر اقدامات مقابلهای که همواره در اینگونه جلســات یادآوریشده­است،اظهارداشت:مطابق اینماده،دولتمکلفاس­تطبققوانین مربوطه و مصوبات شــورای اجتماعی به منظــور پیشــگیری و کاهش آســیبهای اجتماعــی، نســبت به تهیه طــرح جامع کنتــرل و کاهــش آســیبهای اجتماعــی با اولویت اعتیاد، طالق، حاشیهنشــی­نی، کودکان کار و مفاســد اخالقی اقدام کند و نخستین محور مورد نظر قانونگذار برای شــکلدهی به ایــن اقدامات، پیشــگیری اولیــه از بــروز آســیبهای اجتماعــی از طریــق اصــالح برنامهها و متون درســی، پیشبینــی آموزشهــای اجتماعــی و ارتقایمهار­تهایزندگیا­ست.

توجهبهنقشآ­موزشیوتربی­تیصداو سیماورسانه­ها

دومین نکتهای که دادستان تهران در کاهش آسیبهای اجتماعی به آن اشاره کــرد، توجه بــه اهمیت نقش آموزشــی و تربیتی سازمان صدا و سیما و رسانهها در موردآسیبها­یاجتماعیبو­د.

وی در ایــن خصــوص با خاطرنشــان کردن مباحث جلســه پیشــین دادستانی تهران در حوزه آســیبهای اجتماعی که به موضوع منــع عرضه قلیــان در اماکن عمومی اختصاص داشــت، اظهــار کرد: اینکهبرخیا­فرادازضررن­اشیازاستعم­ال مواد دخانی و جرم بودن عرضه این مواد در اماکــن عمومــی مطلــع هســتند و باز هم از این امر اســتقبال میکنند، نشان از ضعف اقدامات فرهنگی از سوی مراجع مربوطــه دارد و الزم اســت طرحهــای اجرایی مربوط به آســیبهای اجتماعی دارایپیوست­هایرسانهای­باشد.

وی بــا ذکر اینکــه همواره پیشــگیری مقدم بــر مقابلــه اســت، اظهار داشــت: اگر برخــی دســتگاهها­ی اجرایــی مرتبط از خدمــات مشــاورهای بــه نحــو مطلوب برخــوردار باشــند؛ بــه گونــهای که شــمار طالقها کاهش یابد، راه وقوع بســیاری از آســیبهای اجتماعی مســدود میشود؛ چــرا کــه در پی طــالق، معضالتــی چون زنــان بیسرپرســت، افســردگی و غیــره نمــود مییابد. جعفــری دولتآبادی در توجیه ضرورت تدابیر پیشــگیران­ه در کنار اقدامات ایجابی در موضوع آســیبهای اجتماعی، مثال دیگــری زد که مربوط به وظایف دستگاههای اجرایی در این راستا بود. وی گفت: اگر دســتگاه اجرایی با یک اخطار و تذکر میتواند مشکل را حل کند، مناســبتر از آن اســت که مقابله صورت گیرد و به طور مثال واحد صنفی تعطیل شود؛ چرا که اقدامات مقابلهای متضمن صرف زمان و هزینههای بیشتری است.

لــزوم تقســیم کار میان دســتگاهها­ی اجرایی

دادستان تهران چهارمین نکته در امر مبــارزه با آســیبهای اجتماعــی را لزوم تقســیم کار میــان دســتگاهها­ی اجرایی و انتظامیدان­ستوبایادآو­ریاینموضوع کهاینتقسیم­کارتوسطشور­ایاجتماعی وزارت کشــور به عمل آمده است، از عدم توجــه الزم برخــی دســتگاهها در انجــام وظایف خود در این راســتا انتقاد کرد و در بیان مثال گفت: حســب گــزارش پلیس مــواد مخــدر، اخیــراً یکــی از کمپهــای نگهداری معتادان متجاهر تعطیل شده که چنین اقدامی اجرای طرح جمعآوری معتــادان متجاهــر را بــا مشــکل مواجــه میسازد و الزم است دستگاههای متولی، ادامه فعالیت مراکز مرتبط با آسیبهای اجتماعیرات­سهیلکنند.

توجــه بــه اولویتهــا­ی پنج گانــه در مبارزهباآس­یبهایاجتما­عی

اولویتبندی آســیبهای اجتماعی، ضــرورت دیگری بود که دادســتان تهران بــر آن تأکیــد کــرد و بــا اشــاره بــه مطالبه رهبر معظم انقــالب در این خصوص در جلسات با مســئوالن نظام اظهار داشت: مصادیــق شــمار آســیبهای اجتماعی بســیار اســت و هر یــک زیرمجموعهه­ای گســتردهای را شامل میشــود؛ به گونهای کــه پرداختــن همزمــان بــه تمامــی این مصادیق ممکن نیســت و بر این اســاس اولویتهای پنجگانه باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اعالم اینکه، با تفریحات ســالم و اشتغال مخالف نیستیم، اظهار داشت: اســتعمال مــواد دخانــی و عرضــه آن در اماکنعمومی­راتفریحسال­منمیدانیم.

تبلیغاتغیر­مجازدرفضای­مجازی

در ادامه جلسه، قطبی معاون دادسرا و رئیــس کمیتــه هماهنگی آســیبهای اجتماعیداد­ستانیتهران­باارائهگزا­رشی از اقدامات این کمیته در اجرای مصوبات و برگزاری جلســاتی با حضور نمایندگان پلیــس، وزارتخانهه­ــای فرهنگ و ارشــاد اســالمی و صنعــت، معــدن و تجــارت و همچنیــن رئیس اتحادیههای پوشــاک و آرایشگاهها­ی زنانه خبر داد و در خصوص نتایــج اقدامــات افزود: حســب بررســی، 1373 آرایشــگاه زنانــه در شــهر تهــران دارای مجــوز هســتند و مابقی فاقد مجوز کــه بیشــتر در منــازل فعالیــت میکنند. قطبــی در خصــوص تبلیغــات خــالف موازین اخالقی و اســالمی از سوی برخی آرایشــگاه­های زنانــه در فضــای مجازی، از شناســایی 38 آرایشــگاه کــه در فضای مجازیتبلیغ­اتغیرمجازم­یکنندوارائ­ه تذکــر به آنها خبر داد که منتهی به حذف صفحات مربــوط از فضای مجازی شــد. وی از دیگــر اقدامــات غیرقانونــ­ی در امر آرایشگری را برگزاری همایشهای بدون مجوزدانستو­درذکرمثالا­ظهارداشت: اخیراًهمایشی در برج میالد برگزار شد که 1200 آرایشــگر زن دعوت شــدند و در این همایــش، ســی دی مربــوط بــه آمــوزش آرایشــگری به مبلــغ 550 هــزار تومان به فروش رفت.

شناســایی 15 مرکز آموزشی غیرمجاز آرایشگری

وی به برگــزاری دورههای آرایشــگری در برخی کشورهای همســایه اشاره کرد و افزود: در این راســتا بــا مرکز آموزش فنی و حرفهای و پلیس جلســهای برگزار شــد که منجر به شناســایی 15 مرکز آموزشــی شد که خارج از حیطه صالحیتی فعالیت میکردند.

در این جلســه، خانم عابــدی نماینده اتحادیــه آرایشــگری در خصــوص نحــوه بازرسی از آرایشگاهها گفت: هشت بازرس اتحادیهبهه­مراهمأموری­نزنپلیس،روزانه از03واحدصن­فیبازدیدمی­کنند.

در ادامه ســردار لطفــی رئیس پلیس اطالعاتوام­نیتتهران،تخلفاتصنفی آرایشگاهها­ی زنانه را شامل ارائه خدمات غیر مرتبط مانند ماساژ، سوالریوم، شوی لباس، خدمات درمانی و بهداشتی مانند تتــو و بوتاکس و برخی اقدامات مجرمانه و هنجارشکنان­ه در ایام خاص مانند دهه محرم با ترویج آرایش خاص و تبلیغات نامناســب در فضای مجازی اعالم کرد و صدور کارت خدمتگزاری از ســوی پلیس

را بــرای متولیــان و کارکنــان آرایشــگاه­ها پیشنهادکرد.

تذکرپیامکی­بهمتخلفانا­زمقررات

جعفــری دولتآبــاد­ی تجربه پلیس در مقابلــه با کشــف حجاب راننــدگان در اتومبیــل را از ایــن باب کــه در مرحله اول بــا ارائــه تذکــر از طریــق ســامانه پیامکی اقــدام شــد، موفقیتآمیـ­ـز خوانــد و در اتخــاذ ایــن رویکــرد پیشــگیران­ه در برابــر دیگر مصادیق آســیبها اظهار داشــت: واکنــش در برابر آســیبها بایــد مدبرانه باشــد؛ زیرا آســیبهای اجتماعــی تا حد بســیاری به مســائل فکــری، فرهنگــی یا اقتصــادی بازمیگــرد­د. به عنــوان مثال، حجاب تا حدی مرتبط با مسائل فکری و عقیدتیافرا­داستوفعالی­تآرایشگاهه­ا با مسائل اقتصادی گره خورده که در رفع آسیبهایاجت­ماعیبایدمو­ردتوجهقرار گیــرد. تــالش در جهــت مجــوزدار کردن آرایشــگاه­های زنانه، مصوبه دیگر جلسه بــود و دادســتان تهــران از قطبــی معاون دادســرا خواست منطقه ری و شمیرانات را هم مورد توجه قرار دهد.

جعفــری دولتآبــاد­ی در خصــوص اقدامات پزشــکی مانند تتو و بوتاکس در آرایشــگاه­ها که زمینه آســیب به سالمت افراد را فراهم میسازد، از اتحادیه صنف آرایشــگاه­های زنانــه و وزارت بهداشــت، درمــان و آمــوزش پزشــکی خواســت ضمن برخــورد با این واحدهای صنفی و تعطیلیآنها،مراتبراگزا­رشکنند.

اســتفاده از ظرفیــت شــورای فرهنگــی اجتماعیزنا­ندرامرآسیب­هایاجتماعی

اســتفاده از ظرفیت شــورای فرهنگی اجتماعــی زنان که وظیفه سیاســتگذا­ری در موضــوع زنــان را بــر عهــده دارد، پیشنهاد دیگر دادستانی تهران بود و نکته پایانــی این جلســه، تأکیــد دکتر جعفری دولتآبــاد­ی بــر مقابلــه بــا مــوارد بین و آشــکار در ترویج فرهنگ غربی بود که در ایــن خصوص اظهار داشــت: دادســتانی

در امــر مقابله بــا اقداماتی کــه به وضوح ترویجدهنده فرهنگ غربی اســت تردید ندارد و در این راســتا ضرورت دارد پلیس یا سازمان تعزیرات حکومتی از مصادیق مهمتر شــروع کرده و به جــای اینکه یک آرایشگاه کوچک در منطقه جنوب شهر را تعطیل کند، در خصوص مراکز بزرگی که در حال فرهنگسازی غلط هستند اقدام کند؛ چــرا که نتیجه ایــن تجملگراییه­ا، تقسیمبندیج­امعهبهغنیو­فقیراست.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran