Iran Newspaper

نبض ناکوک علم

«نظام ارزیابی دانشــگاهه­ا» در گفتوگو با دکتر غالمرضا ذاکرصالحی

- مهسا رمضانی

«رتبهبندی دانشـــگاه­ها» این روزها از دغدغههای جدی سیاســـتگذ­اران فرهنگی و اهالی دانشـــگاه­ها است که میکوشـــند تا با نزدیک کردن خود به اســـتاندا­ردهای «نظـــام رتبهبندی»، به نوعی کســـب هویت کنند. اما براســـتی چقدر این نـــوع از نظام ارزیابـــی میتواند بازنمایی درســـتی از عملکرد علمی دانشـــگاه­ها بهدســـت دهـــد؟ برای بهدســـت آوردن این پاســـخ با دکتر غالمرضا ذاکرصالحی، عضو هیأت علمی مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی، به گفتوگو نشســـتیم. او در زمینه مطالعات مربوط به آمـــوزش عالـــی دارای دیدگاههای قابل تأملی اســـت و آثاری همچون «دانشـــگاه ایرانی: درآمدی بر جامعهشناسـ­ــی آموزشعالی»، «مهاجرت نخبـــگان»، «تقلب علمی: جنبههای اجتماعی و حقوقی» در کارنامه علمی او به چشم میخورد.

جنابذاکرصا­لحی،رتبهبندیدا­نشگاهها، اینروزهادغ­دغهبســــی­اریازاهالی­دانشگاه شده است تا خود را در این ارزشیابی هرچه باالتر بکشند. چقدر با این شیوه از ارزشیابی دانشگاههام­وافقهستید؟

«رتبهبندیدا­نشگاهها»نظامیاستکه به ارزیابی اجمالی نظامهای آموزش عالی بهعنوانیکک­لمیپردازدو­ابزاریمناس­ب برای مقایســـه آنها فراهم میکنـــد. در این تعریف نکاتی قابل توجه اســـت؛ نخست آنکه، رتبهبندی، یک نوع ارزیابی اجمالی اســـت و ارزیابـــی تفصیلی بـــه آن معنایی نیســـت که ما از evaluation یا assessment انتظار داریم. نکته دوم اینکه، ابزاری است درکنارابزا­رهایدیگر،پسرتبهبندی­هدف نیست. نکته ســـوم این است که رویکرد آن مقایسهای اســـت. یعنی ما اگر بگوییم دو نوع ارزیابی «مقایسهای» و «پسخوراند یا فیدبک»داریم،رتبهبندیدا­نشگاههاازن­وع «روشمقایسها­ی»است.

ایــــنرتب­هبندیهاچقد­روضعیتعلمی دانشگاههار­ابازنماییم­یکند؟

در این خصوص مناقشـــه وجود دارد؛ چـــون رتبهبنـــد­ی بیشـــتر به «بـــرونداد» توجـــه میکنـــد و ممکن اســـت لزومـــاً به درونداد و فراینـــد توجه نداشـــته باشـــد. هرچند که بـــرونداد خوب قطعـــاً زمانی حاصل میشود که از پیش، دروندادهای خوبی داشته باشـــیم. به هر حال، هر نوع رتبهبندی، تقلیلگرایا­نه اســـت و سطحی از تقلیلگرایـ­ــی در آن وجود دارد. بهعنوان مثال شناســـنام­ه یا کد ملی شـــما نشـــان نمیدهد که شما فرد خوب یا بدی هستید، اما ضروری اســـت که آن را داشـــته باشید. رتبهبندی از جمله عرفهای علمی است که الزم به نظر میرســـد؛ مثل اینکه شـــما میتوانید لباس فاخر بپوشـــید میتوانید نپوشـــید. اگر هم نپوشـــید خیلی مشـــکل جدیای پیش نمیآید. به هر حال، نوعی «فشنشو» اســـت، اما فشنشویی که جزو لوازم و مقتضیـــات زندگی در جهان امروز علمی است به طوری که اگر از آن فرار کنید شک میکنند که گویا از میدان رقابت فرار میکنید. بر این اساس، در هر صورت شما باید با همه ضعفهـــا و قوتهایتان بازی کنید و دیده شوید.

آیــــا معیــــاری بینالمللــ­ــی بــــرای رتبهبندیها­ی دانشــــگا­هی وجــــود دارد؟ استاندارده­اچگونهتعیی­نمیشود؟

بیشتر بر اساس توافق است؛ بهعنوان مثال عرف دانشـــگاه­ی در سراسر جهان میپذیرد کـــه «درآمد صنعتی» میتواند شـــاخصی از میـــزان ارتبـــاط دانشـــگاه با صنعـــت باشـــد یـــا تعـــداد دانشـــجوی­ان بینالمللی، تعداد اســـتادان بینالمللی که در دانشـــگاه تدریس میکننـــد ...و این شـــاخصها بتدریج شـــکل گرفته است. بنابراین، کامل و جامع نیستند و اشکاالتی دارند، خود مؤسساتی که کار رتبهبندی را انجام میدهند، هم بهطور مرتب خود را تکمیل و اصالح میکنند و متوجه شدهاند که بعضـــی جاهـــا ضعفهایـــی دارند و بیش از حـــد کار آنها تقلیلگرایا­نه شـــده است و نیاز به اصالح دارند.

رتبهبنــــ­دی ISC از جملــــه تالشهایـــ­ـی اســــت که در ایــــران بــــرای رتبهبندیها­ی علمی انجام شده است. این شیوه ارزیابی چقــــدر میتواند بــــرای جامعــــه علمی ما راهگشاباشد؟

برای ایران «ســـطحبندی دانشـــگاه» را مقـــدم و ضروریتـــر بـــر «رتبهبنـــد­ی دانشـــگاه­ها» میدانـــم. هماکنـــون دانشـــگاه­ها بـــه تیـــپ ‪،A B‬ و C تقســـیم شـــدند و هر تیپـــی هـــم در درون خود باز تقســـیمات­ی دارد. نکتـــه دوم ایـــن اســـت که نمیشـــود یک دانشـــگاه شهرســـتان­ی تازه تأســـیس را با یک دانشـــگاه جامع با پیشینه 80 ســـاله مقایســـه کرد. بنابراین ما پیشـــنهاد کردیم که اینها به چند تیپ تقســـیم شـــوند؛ دانشـــگاه­های جامـــع، دانشـــگاه­های صنعتـــی و دانشـــگاه­های غیرانتفاعی جداگانه رتبهبندی شوند. این تفکیک اکنون در شیراز انجام گرفته است. پلیتکنیکها باید در ســـطح خودشـــان رتبهبنـــد­ی شـــوند؛ همیـــن رتبهبنـــد­ی را همچنیـــن میتـــوان بـــه دانشـــگاه­های خصوصی/دولتـــی، بـــه دانشـــگاه­های آموزشمحور/ پژوهشمحور تفکیک کرد یا مرتباً لیستهای متفاوت عرضه کرد تا واقعنمایی بیشتری داشته باشد.

رتبهبنـــد­ی دانشـــگاه­ها نبایـــد بـــا تخصیص بودجه آنها گـــره بخورد. چون اگر گـــره پیدا کنـــد در حقیقت مســـأله به گونـــه دیگری مطرح میشـــود، دیگر یک کار بیطرفانـــ­ه علمـــی نخواهد بـــود و به جدلهـــای خســـتهکنن­ده میانجامـــ­د. معمـــوالً در ایران رتبهبندی بســـرعت به یک مقوله سیاســـی تبدیل میشـــود و با دعواهای روزمـــره و محلی گره میخورد. چون در بعضی از شهرستانهای کوچک دانشـــگاه را بهعنـــوان بخشـــی از عمران شهری میبینند؛ همانطور که شهر آنها پـــل دارد، ســـد دارد، میـــدان دارد و پارک دارد یـــک زمانی هم دانشـــگاه­ی در آنجا تأسیس شده است که جزو داراییهای آن شهر و ناحیه شـــده است و آنها با چنگ و دندان از این دانشـــگاه دفاع خواهند کرد. اکنون ما 2900 مؤسســـه آموزش عالی در شهرســـتان­های مختلف داریـــم که فقط ســـی یا چهل تعداد از آنهـــا را میتوانیم بهعنـــوان «دانشـــگاه معتبـــر علمـــی» معرفی کنیم و بقیه، مؤسســـات آموزش عالی یا پلیتکنیکها­ی کوچکی هســـتند کـــه آموزشهای متنوعی را در محل ارائه میدهند. بنابراین توصیـــه ما این بود که کار به صورت سطحبندی انجام شود.

دانشــــگا­هها چطور میتوانند رتبه خود را افزایشدهند؟

دانشــــگا­هها برای باال بردن رتبه واقعی خود ابتــــدا بایــــد روی آمــــوزش و پژوهش ســــرمایه­گذاری پایدارکننـ­ـــد. دوم، تعهــــد بــــه ارتقای کیفیت داشــــته باشــــند. ســــوم، مقرراتزدای­ــــی کنند تــــا بتواننــــ­د چابک و بالنــــده شــــوند، چهارم، بــــه خاطــــر اینکه بتوانند دانشجوی بینالمللی جذب کنند شــــهریهه­ای خود را کاهش دهند و پنجم، مدیریتورهب­ریمنسجموهد­فمندداشته باشند. دانشگاههای­ی که این پیششرطها را رعایــــت کردند توانســــت­ند در رقابتهای بینالمللی جزو001 دانشــــگا­ه برتر باشند. برای آنهایی که در حال رتبهبندی هســــتند هم توصیه ما این اســــت که از تقلیلگرایی پرهیز کننــــد؛ چون به هر حال مــــا در ایران یک نظــــام رتبهبنــــ­دی تحت عنــــوان ISC داریــــم و توصیــــه میکنیــــم که روز بــــه روز ضعفهــــای این رتبهبندی را شناســــای­ی و تالش کنند که این ضعفها برطرف شود. گاهی مؤسســــات­ی هســــتند که از رتبهبندی سودجویی میکنند و به دانشگاهی که رتبه پایین آورده، اعــــالم میکنند که چون روی شاخصهامسلط­هستند،حاضرندبهآن­ان مشــــاوره دهند. از این رو، معتقدم به جای حساســــیت روی رتبهبندی، تالش کنیم از مزایــــای رتبهبندیها بــــرای تحرک علمی دانشــــگا­هها اســــتفاد­ه کنیم. چــــون آنهایی که مخالف رتبهبندی دانشــــگا­هها هســــتند دو گروه هســــتند؛ یک گروه آنهایی هستند که از هر نــــوع ارزیابی گریز و هــــراس دارند و زیر بار هیچ نــــوع ارزیابی نمیروند، گروه دیگر آنهایی هســــتند که بــــا رویکرد علمی آسیبشناسی میکنند و نواقص آن را تذکر میدهند.

اتفاقیکهدر­پسهمینرتبه­بندیمیافتد، این است که اقتصاد جهانی به سمت یک سریازدانشگ­اههایخاصکش­یدهمیشود، کهآسیبهاید­یگریراخواه­دداشت؟

بلهاینمیتو­اندآسیبباش­د،همانطور کهمنگفتمنو­اقصیهستاما­همینهایی کهمخالفرتب­هبندیهستند­میتوانندیک نظام رتبهبندی برای دانشگاههای آسیایی طراحـــی کنند و همت به خـــرج دهند و به جای اینکه صرفاً انتقاد کنند هر ســـال رتبه دانشگاههای آســـیایی یا خاورمیانها­ی را با رویکردبومی­اعالمکنند.

رتبهبندی دانشگاهها نباید با تخصیص بودجه آنها گره بخورد. اگر این اتفاق بیفتد دیگر یک کار بیطرفانه علمی نخواهد بود و به جدلهای خستهکننده میانجامد

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran