Iran Newspaper

مجموعهنظام­راغببهحلوف­صلمسألهحصر­است

محمدرضا تابش نایب رئیس فراکسیون امید:

-

محمدرضــا تابــش، نماینــده مجلــس، در خصــوص اعمــال محدودیتهــ­ای جدیــد علیــه رئیــس دولــت اصالحــات گفــت: «اعمــال محدودیتهــ­ای جدیــد علیــه آقای خاتمی کامالً تأیید میشــود. تا پیش از این بــه طــور مــوردی از ایشــان میخواســتن­د که بــه محفل خاصــی نرونــد و بنا به مالحظات خاصی ایشــان قبول میکردند. اما اخیــراً این اعمال محدودیتهــ­ا مکتوب و زماندار شــده اســت، یعنــی موعــد ســه ماهــهای برای ایشــان در نظــر گرفتــه شــد کــه از حضــور در برخــی محافــل و مجالــس منــع شــوند.» وی در پاســخ بــه اینکــه آیــا حکــم دادگاه بــه وی ابــالغ شــده اســت یــا خیــر، بــه جمــاران گفــت: «ابالغیــه را کــه بــه ایشــان تحویــل ندادهانــد، امــا حکــم را بــه ایشــان نشــان دادهانــد کــه از طــرف دادســتان ویــژه روحانیــت تهــران امضــا شده است».

تابــش همچنیــن تصریــح کــرد: «خاتمــی هرگز به دادگاه احضــار نشــده اســت و حکــم بــه درخواســت بعضی دستگاهها صادر شده است.»

تابش همچنین در خصوص تالشهای فراکســیون امیــد برای رفــع حصر گفت: به هر شــکل در امر حصر پیشــرفتها­یی را شــاهد بودهایم و مــن خوشبینم که مجموعــه نظــام میخواهــد این مســأله حــل و فصل شــود. ما بایــد با ابزارهــای قانونی، گفتوگــو، تعامل و مذاکره کار را پیش ببریم.

نســبت بــه مســائلی کــه میتوانــد اصــل قضیــه را تحتالشــعا­ع قــرار دهــد، خــودداری کنیــم.» وی ادامــه داد: «مالقاتهــا­ی آقــای موســوی و کروبی انجام شــده اســت. اما اینکــه میگویند خواســت آقای کروبی این بــوده که افرادی غیر از خانواده به دیدارش برونــد، نمیتواند درســت باشــد. به احتمــال زیاد این خواســت نظام بــوده که افرادی با ایشــان دیــدار کنند. گشــایشهای­ی بــرای مالقاتهای خانــواده محصورین اتفــاق افتــاده اســت. همچنین خــارج شــدن نیروهای امنیتی از منزل آقای کروبی قدم مثبتی بود.»

تابش اضافه کرد: «ما کمیتهای در مجلس تشکیل داده و اقداماتــی را در ایــن زمینــه انجــام میدهیــم. انشــاءاهل­ل ظرف هفته آینده نیــز مالقاتی را با آیتاهلل آملی الریجانی خواهیم داشــت تا به گشایشــی دســت پیــدا کنیــم. مالقــات بــا ســران ســه قــوه در دســتور کار ماست و به رفع حصر امیدواریم.» ■ حاکمیت به بانک مرکزی کمک کند

عضو کمیســیون برنامه و بودجه مجلس، در ادامه بــا اشــاره بــه جریانات پیــش آمــده مؤسســات مالی و

اعمال محدودیتهای جدید علیه آقای خاتمی کامالً تأیید میشود. تا پیش از این به طور موردی از ایشان میخواستند که به محفل خاصی نروند و بنا به مالحظات خاصی ایشان قبول میکردند. اما اخیراً این اعمال محدودیتها مکتوب و زماندار شده است، یعنی موعد سه ماههای برای ایشان در نظر گرفته شد که از حضور در برخی محافل و مجالس منع شوند

اعتبــاری گفــت: این پدیــده میمون و مبارکی اســت که بانــک مرکــزی به ســاماندهی ایــن مؤسســات اهتمام ورزیــده اســت. بســتر قانونگریــ­زی در صــدور مجــوز توســط وزارت تعاون در دولت ســابق شــکل گرفته بود و بانــک مرکــزی نیز نظــارت کافی بر این امر نداشــت. تعــدادی از بانکهــای وابســته به نهادهــای انتظامی، امنیتــی و نظامی قوانین را بدرســتی اجــرا نمیکردند. اینکــه حاکمیــت بــه جایی رســید کــه این مؤسســات را ساماندهی کند، کار قابل تقدیری است.

وی ادامــه داد: امــا بانک مرکزی بایــد در نظارت بر بانکهــا فعالتــر عمل کند و مجموعــه حاکمیت باید از ایــن عملکرد پشــتیبانی کند، تا بتوان بــر این بحران فائــق آمد و اعتمــاد مردم به بانک مرکزی احیا شــود. در مســأله اخیــر هــم رهبری اختیار شــرعی خــود را به سران سه قوه تفویض کردند.

ســران قــوا نیــز بــرای رســیدگی جلســه گذاشــتند، مجلــس و دولــت نیــز اهتمــام جــدی تــری بــرای حل موضوع دارند، خوشــبختان­ه قوه قضائیــه نیز اقدامات هماهنگــی را انجــام میدهــد. مجمــوع ایــن عوامــل موجب شده است جو امیدوارانه­ای به وجود آید. البته زمانبر است و نباید انتظار داشت این مسأله خیلی زود حل و فصل شود.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran