Iran Newspaper

راهپيمايي اربعين: جلوهگاه وحدت احسان و حماسه

- محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهوری

رنگين كمــان دل انگيزي كه پرتو خورشــيد حســيني، اربعين هرســال، درخشــانتر از ســال پيش، در مســير كربــا ميآفرينــد، پديــده بينظير جامعه بشــري در زمــان ماســت. هيــچ جــاي ديگــر جهــان نداريــم كه بيــش از بيســت ميليــون نفــر از كشــورهاي مختلــف، هرسال در زمان واحد، با احساسي مشترك، اينچنين پرشــور و در هم تنيده، همگام مســيري واحد شــوند و هريك به زبان خود، ســرودي در اين حماســه عظيم انســاني بســرايند و در يك نمايش چنــد ميليوني، در جغرافياي اين دشت كوچك، تاريخ ۴۱ قرن پيش را بازخواني كنند.

۱- اربعيــن، جلــوه گاه وحــدت، بــا مغناطيــس حســيني اســت. وحدتي كه تنوعنــژاد و زبــان و تفاوت ســليقه سياســي را هضم ميكند و نه فقط آشــنايان، كــه ناآشــناها را هم گرد هم مــيآورد و پيوند ميدهد. در اين مدار همبســتگي، كانون وحدت، حسين بن علي است و شعار وحدت بخش، حماسه مظلوميت و حقجويي و ستم ســتيزي اوست. خوشبختانه در راهپيمايي امسال، با درايت مراجع بزرگوار و هوشياري نهادهاي ذيربط، اين وحدت، تجلي بيشتري داشت و كمتر نشاني از تنازع عكسها و تعرضات ناپسند ديده ميشد. و چه زيبا ميشد اگــر ما در داخل كشــور هم، از ســرمايه ايــن آهن رباي عظيم احســاس و اخاق ديني بيشــتر بهــره ميگرفتيــم و برادههاي كوچكمــان را در پيوند بــا آرمانها و ارزشهاي مشترك، به فوالدي پر صابت و سازنده تبديل ميكرديم.

۲- راهپيمايــ­ي اربعيــن، جلــوهگاه روح نيك انديشــي، نيكخواهــي و نيكوكاري پيروان اهل بيت است. صحنههاي شورانگيز ازخودگذشتگ­ي مالي و جاني ميزبانان در خدمــت به ميهماناني كــه حتي نام آنها را نميدانند، هريك نشــانه اوجهايي اســت كه روح بشــري ميتواند به آن نائل شــود. دهها ميليون انسان از چهارگوشه جهــان در حركتي صلح آميــز، در قطعه كوچكي از زمين، درهم ميجوشــند و در اين جوشش انساني، آنچه اتفاق ميافتد، احسان است و مهرباني و اشك شوق و لبخند سپاس. عظمت اين پديده بينظير بشري را جامعه شناسان و روانشناسان بايد به توصيف و تحليل بنشينند و درسها بياموزند. در اين صدها ميليون تماس انساني، من جاي خود را به ما ميدهد. همه سفره براي ديگري ميگشايند و براي خدمت به ديگري، كمر خم ميكنند و بار ديگري را به دوش ميكشــند. حادثهها همه شــكفتن است نه شكستن. آرامش دادن است نه آزردن و ديگرخواهي است نه خودخواهي. مســلمان شــيعه نشــان ميدهد كه از امامانش، كرامت و احسان و گذشــت را آموخته است و سالگرد مظلومانهتر­ين شــهادت و اسارت تاريخ را در كريمانهتري­ن تجمع بشري گرامي ميدارد.

۳- راهپيمايــ­ي اربعيــن، جلــوهگاه حماســه اســت؛ حماســه عاشــورا و تــداوم حماسه در زمان ما. در سالهاي اخير، زنده داشتن ياد حماسه حسيني با حمايت از ايســتادگي در برابر ظلم تروريسم تكفيري و تفرقه افكني دشمن صهيونيستي بوده اســت. نــام و عكس شــهيدان مقاومت عراق عليه تخريــب وطن و تحريف دين، نشاني از زنده بودن مكتب ذلت ستيزي حسيني است. تركيب زيباي حالت صلحآميــز راهپيمايــ­ي آرام با روح حماســي حركت، جلوه تمام نمايــي از روح و تاريخ و فرهنگ اســام شــيعي اســت كه با پرچم عقل و عدل و اعتدال، هميشــه از زبان عالمان و حكيمانش، آرام و مستدل و منطقي سخن گفته است و با همه احســاس خود، در زنده داشــت مظلوميت شهيدان كربا گريسته و فرياد برآورده است و هرجا فرصت يافته است نيز، به اصاح و عدل برخاسته است.

۴- اربعين، گرچه حســيني اســت و از آن همه عاشقان حسيني است، ولي ســفره گســترده خدمت به زائران كربــا، بهطور خاص، ميــدان نمايش فتوت و ايثــار ســاكنان كربــا و نجــف و حلــه و بصــره و سراســر اين ســرزمين گلگون اســت. اگرچه خادمان ايران و لبنان و جمهوری آذربايجان و پاكســتان و ديگر كشــورها هم به صــف اين خدمت بيمنــت پيوســتهان­د و موكبهاي ضيافت گســتردهان­د، ولي افتخار ميزباني از آن مردم كريم عراق است و همچنان بايد بمانــد. ميهمانانــ­ي كه به كمك ميزبان برمي خيزنــد، قدر و حرمت ميزبان را ميشناسند و خلوص خدمت بينام و نشان را به خودنمايي نميآاليند.

ادامه در صفحه 4

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran