Iran Newspaper

حضورمیلیون­یمردمدرارب­عینپیامجدی­بهتوطئهآفر­یناندرمنطق­هاست

رئیس جمهوری در جلسه هیأت دولت: روحانی خطاب به سران عربستان: بزرگتر از شماها نتوانستند علیه ملت ایران کاری از پیش ببرند

-

رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه حضور باشــکوه و میلیونــی مــردم در مراســم اربعیــن حســینی پیــام جــدی بــه همه آنهایــی اســت کــه تفکــرات نادرســت و بعضاً توطئه آمیزی را در منطقه دنبال میکننــد، اظهــار داشــت: قدرتهــای بزرگ جهانــی و غربی همواره به دنبال ایجاد شــکاف و اختالف در بین ملتها و کشــورهای منطقه بودهاند و امیدوارم حاکمان برخی از کشــورهای منطقه نیز با درک این واقعیت، در مسیر وحدت و همگرایی ملتهای منطقه قرار بگیرند.

بــه گــزارش پایــگاه اطــالع رســانی ریاســت جمهوری، حســن روحانی روز چهارشــنبه در جلســه هیــأت دولــت، لــزوم وحــدت و همدلــی کشــورهای منطقــه را مــورد تأکید قــرار داد و گفت: درخصــوص توطئــه گــری و دشــمنی امریــکا و رژیم صهیونیســت­ی نســبت به منطقــه تعجبــی وجود نــدارد؛ چــرا که اینهــا همــواره و در طــول ســالیان دراز بدخواه ملتهای منطقه بوده و پیوسته بــرای حضــور و ســلطه خــود در منطقه بهانه تراشــی میکردند تا بدین وســیله نفــت و ثــروت منطقــه را غارت کــرده و در مقابل تســلیحات خــود را به فروش برســانند و دولــت اخیــر امریــکا مهارت خاصی در این زمینه و جیببری نسبت بــه کشــورهای منطقــه بویژه عربســتان سعودی دارد.

رئیــس جمهــوری تصریــح کــرد: ســلطهگران نفــت و ثــروت منطقــه را چپــاول میکنند و در مقابل تســلیحات مختلــف خود را بــه فروش میرســانند تــا آتش شــعله را همچنان روشــن نگه دارنــد. روحانــی بــا ابــراز شــگفتنی از اقدامــات برخــی کشــورهای منطقــه، اظهــار داشــت: امروز ســؤال اینجاســت که دشــمنیهای­ی که عربستان سعودی نســبت به مردم منطقه آغــاز کرده، چه فایده و خاصیتی میتواند برایش داشته باشــد و چگونــه افکار ســران این کشــور راضی به این دشمنیها شده است.

رئیــس جمهــوری بــا بیــان اینکــه جمهوری اسالمی ایران بجز خیرخواهی نیــت دیگــری بــرای ملتهــای منطقه نداشــته و هیــچ گاه نخواهــد داشــت، گفــت: در طــول تاریــخ روابط دوســتانه و برادرانــه­ای بیــن ملــت ایــران و ملت عربســتان وجود داشــته اســت. روحانی اضافه کرد: حاال بر فرض که عربستان با ملت ایران دشمنی میکند، چرا با ملت یمن خصومت میورزد و ملتی را که در همسایگیاش قرار دارد، مرتب بمباران میکند.

رئیــس جمهــوری خاطرنشــان کرد: ملــت یمــن در مقابــل ایــن حجــم از بمبــاران کشــورش چــه عکسالعملی میتواند نشان دهد؟ میگویند از سالح خــود اســتفاده نکننــد؟ خــب شــماها بمبــاران را متوقف کنید، ســپس ببینید آیــا ملــت یمــن بــه آن پاســخ مثبتــی نمیدهد؟ شما اجازه ارسال دارو، غذا و کمکهای ســازمان ملل را هم به ملت یمن نمیدهید؛ آیا این کار شما درست، معقول و اسالمی است؟

رئیــس جمهــوری خطاب به ســران عربســتان ســعودی گفــت: بــا مــردم ســوریه و عــراق چرا دشــمنی میکنید و چــرا داعــش را تقویت کــرده و بــه جان مــردم منطقــه انداختیــد؟ چــرا در امور و حکومت لبنــان دخالت میکنید؟ در تاریخ موردی را سراغ نداریم که کشوری بــرای دخالــت در امــور کشــور دیگــر، مســئول آن کشــور را آنچنان کــه به نظر میرسد، در کشــورش مجبور به استعفا کنــد. ایــن در تاریــخ منطقــه بیســابقه است. با این راهی که در پیش گرفتهاید، به کجا میخواهید برسید؟

روحانی تصریح کرد: اگر در عربستان بــا مشــکالت داخلی مواجه هســتید، به دنبال برطرف کردن آن مشــکل باشــید چرا به خاطر مشکل داخلی خود، قصد داریــد دیگــران را با مشــکل مواجه کنید و علیــه همــه ملتهــای منطقــه حرف بزنیــد؟ رئیــس جمهــوری تأکیــد کــرد: شــما قدرت و جایگاه جمهوری اسالمی ایران را بخوبی میشناسید و بزرگتر از شماها نتوانستند علیه ملت ایران کاری از پیــش ببرنــد. امریــکا و اذنابش تمام امکانــات و قدرت خود را بســیج کردند، اما نتوانستند کاری بکنند.

روحانــی با تأکیــد بر اینکه خواســت ایــران در منطقــه صلح، امنیــت، ثبات و توســعه است، اظهار داشــت: ما برای یمــن، عــراق، ســوریه و حتی عربســتان هم خواهان توســعه و پیشرفت هستیم و همه بدانند، راهی جز برادری، دوستی و کمک به همدیگر وجود ندارد و اشتباه میکنید، اگر فکر کنید ایران دوست شما نیســت و امریــکا و رژیــم صهیونیســت­ی دوســت شــما هســتند. چنیــن تفکــری خطای راهبردی و محاسباتی است.

رئیــس جمهوری گفت: مســیر ما در منطقــه اســتقرار و تقویــت ثبات اســت و میخواهیــم که مرزهــای جغرافیایی تغییر نکند. ملتها برای خود تصمیم بگیرنــد و بمباران و تجــاوز به ملتهای منطقه متوقف شود.

روحانــی خاطرنشــان کــرد: اتهــام دخالــت ایــران در منطقــه در حالــی اســت کــه جمهــوری اســالمی ایــران بــه درخواســت عــراق و ســوریه و بــرای مبــارزه با تروریســم، در مســیر کمک به این کشــورها قــرار گرفته اســت و افتخار میکنیــم که توانســتیم داعــش را ناکام بگذاریم.

رئیــس جمهوری گفــت: قدرتهای بــزرگ غربــی بــه دنبــال ایجــاد اخــالل در مســأله برجــام برآمدنــد، امــا در آن گرفتــار آمــده و افــکار عمومــی جهان با آنها همراهی نکرد، لــذا به دنبال ایجاد شــکاف و اختــالف در بیــن ملتهــای منطقهبرآمد­ند.

روحانــی بــا بیــان اینکــه قدرتهای بزرگ جهانی و غربی همواره با وحدت ملتهــای منطقه مشــکل داشــتهاند و بــرای غلبــه با آن شــکاف و دو دســتگی را دنبال میکنند، اظهار داشــت: از نظر ما شیعه و ســنی و همه اقوام با یکدیگر برادرنــد و در کنــار یکدیگــر قــرار دارنــد و امیــدوارم حاکمــان جدیــد عربســتان ســعودی از دشــمنی بــا ملتهــای منطقه دست برداشــته و مسیر دوستی را انتخــاب کننــد. بدانند کــه از احترام و ادب نسبت به دیگران ضرر نمیکنند و آگاه باشند که نیت ایران در منطقه بجز ایجاد ثبات و امنیت چیز دیگری نیست.

رئیس جمهوری با قدردانی از ملت بزرگ ایران به خاطر حفظ هوشــیاری و بیداری، اظهار داشت: مسیر پیشرفت و توســعه را با قدرت ادامه داده و همواره در مســیر خدمت به مــردم بزرگ ایران خواهیم بود.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خــود بــا گرامیداشــ­ت فــرا رســیدن ایام اربعین حســینی(ع)، اظهار داشــت: در ســالهای اخیر شور و شــوق مردم ایران و همچنیــن ســایر کشــورهای مســلمان نسبت به این مراسم سال به سال بیشتر شــده است و توجهات جهانی را به خود جلب کرده است و اساس این مراسم به عشق مردم مسلمان به امام حسین(ع) و خانــدان رســالت مربــوط میشــود که پیامبر عظیمالشأن اسالم(ص) نسبت به آن توصیه داشتهاند.

رئیس جمهوری تصریح کرد: پیامبر اسالم(ص) توصیه فرمودند که دو گوهر گرانبهای کتاب خدا و راه و روش و سیره اهــل بیــت(ع) را میان مــردم به امانت میگذارنــد و بیتردیــد هر کــس در این مسیر حرکت کند، گمراه نخواهد شد.

روحانی افزود: مظهر عشــق و عالقه ما به قرآن، ماه رمضان است و رابطه ما با اهل بیت(ع) نیز همه روزهایی اســت که به خاندان رســالت تعلق دارد که در ایــن ایام دو روز از اهمیت بســیار زیادی برخــوردار اســت. در روایــات مختلــف تأکید شده که بعضی از حوادث آنچنان مهــم هســتند که عــرش خدا را بــه لرزه در مــیآورد. یکی از این ایام روز عاشــورا اســت کــه در آن امــام حســین(ع) و فرزندان و اهل بیتشــان(ع) خالصانه در راه خــدا بــه شــهادت رســیدند و در ایــن راســتا ابــا عبــداهلل الحســین(ع) از انجــام فرمــان الهــی ابــراز رضایــت و خشــنودی میکننــد. بیتردیــد عاشــورا مانــدگار شــده و روز بــه روز عظمت آن بیشــتر خواهد شــد. رئیــس جمهوری با بیــان اینکــه «روز دیگری کــه بر اهمیت آن تأکید شــده ایام اربعین حسینی(ع) اســت»، گفــت: در ایــن روز اصحــاب و خاندان امام حسین(ع) از سفر سنگین اســارت به ســرزمین کربال بازمیگردند و اولیــن زائران ابا عبداهلل الحســین(ع) در روز اربعیــن در کنــار مزار آن حضرت قــرار گرفتنــد که از آن جمــع میتوان به حضــرت زینــب(س)، امام ســجاد(ع) و جابــر بــن عبــداهلل، پیرمــرد صحابــه پیامبر(ص) اشــاره کرد که با ذکر حبیبی یا حسین(ع) دلها را برانگیخت. آن روز هم عرش خدا یکبار دیگر به لرزه درآمد و روز عاشــورا را دوبــاره در دیــدگان آنان مجســم کرد. روحانی گفــت: در روایات از زیــارت اربعین به عنوان پیــروی از راه حســین(ع) و فرزندان ایشــان نــام برده شــده اســت و به همین دلیل بــر زیارت اربعین ابا عبداهلل(ع) تأکید شده است.

رئیــس جمهــوری تأکیــد کــرد: از دولــت و ملــت عــراق، بــه خاطــر میهماننواز­یشــان در ایــن ایــام صمیمانــه تشــکر میکنــم و از ملــت بــزرگ ایــران نیز بــه خاطــر اهمیتی که برای این روز قائل هســتند، سپاسگزارم. ملــت ایــران نشــان دادنــد کــه عاشــق اهــل بیــت(ع) هســتند و ایــن عشــق نجاتدهنده و هدایتگر است.

روحانــی بــا اشــاره بــه بســیج تمــام دستگاههابر­ایبرگزاریه­رچهباشکوه تر مراســم اربعیــن، اظهار داشــت: از همه مردم و گروههای مردمی و دســتگاهها­ی مختلف که برای خدمتگــزار­ی به زائران امــام حســین(ع) وارد عرصــه شــدهاند، تشکر میکنم. رئیس جمهوری تصریح کرد: تالش برای برگزاری این مراســم به غیــر از اجــر معنــوی، از لحاظ سیاســی و منطقهای نیز اهمیت بسیار زیادی دارد.

رئیس جمهوری: ملت یمن در مقابل این حجم از بمباران کشورش چه عکسالعملی میتواند نشان دهد؟ شماها بمباران را متوقف کنید، سپس ببینید آیا ملت یمن به آن پاسخ مثبتی نمیدهد؟

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran