Iran Newspaper

منافع ملی با برداشت شخصی!؟

- ابراهیم بهشتی

دادستانی تهران بر اساس شکایت دبیرخانه شورای عالــی امنیــت ملی مبنــی بر اقــدام روزنامــه کیهان برخــالف سیاســتهای اصولــی و بیّــن جمهــوری اســالمی ایــران در مســائل و امنیت منطقــهای، این روزنامه را برای ٢ روز (شنبه و یکشنبه) توقیف کرد.

کیهــان در اوج تحــوالت اخیر منطقه و همزمانی اســتعفای نخســت وزیر لبنان و شلیک موشکی از یمن به فرودگاهی در شهر ریاض، تیتر زد: «شلیک موشــک انصــاراهل­ل به ریاض، هدف بعدی دوبی» ایــن روزنامه 16 آبان هم با اصــرار بر رویــه خود دوباره در تیتر یک نوشــت: «مصالح ملــی در حمایت از مظلومان یمن است نه نگرانی برای برجهای دوبی.»

انتخاب این تیترها در شــرایطی بود که مخالفان ایران در حال جمعآوری اســناد و شــواهدی برای اثبات ادعاهای همیشگی خود مبنی بر دخالت ایران در امــور داخلــی کشــورهای منطقــه بودنــد. بیــراه نبود کــه از ترامــپ، رئیس جمهــوری امریــکا گرفتــه تا مقامات عربســتان و امــارات و برخی رســانههای خارجــی در مواضعی همســان و در راســتای تقویت رویکرد «ایران هراســی» دســتهای ایران را در پشــت پرده حمله موشــکی یمنیها به فرودگاه ریاض دانســتند و همزمان استعفای سعد حریری نخســت وزیر لبنان را نیز با آنچه خود زیاده خواهی و دخالت تهران در لبنان میخوانند، ارتباط دادند.

بــا این حــال گذشــته از تحلیلها و گمانههــای مختلفی که دربــاره توقیف دو روزه کیهان منتشر شده، اقدام مدیر مسئول این روزنامه در دفاع از کار خود قابل تأملتر است. حسین شریعتمداری در واکنش به این تصمیم، مجموعه شورای عالی امنیت ملی و دادستانی را متهم به ناآگاهی نسبت به مصالح و منافع ملی خواند و گفت: «بسیار بعید میدانم که شورای عالی امنیت ملی حمایت از جنایتکاران کودککش آل سعود و اماراتیها را بر حمایت از مردم مظلوم یمن ترجیح بدهد و از دادســتانی هم انتظــار نمیرود که کیهان را به خاطر دفاع از مسلمانان مظلوم یمن توقیف کند.» آقای شریعتمداری اگر چه حق دارد از برداشت خود در این باره دفاع کند، اما اینکه شورای عالی امنیت ملــی و دادســتانی را متهم به حمایت از آل ســعود و امــارات کند، قابل دفاع نیســت. بخصوص که در چند روز گذشته هیچ رسانه دیگری رویکرد کیهان را در پیش نگرفته اســت. بر اســاس منطق روزنامه کیهان، هیچ رســانه و نهاد و مقام مســئول دیگری در جمهوری اســالمی مدافع مردم یمن نیستند و همه در خط حمایت از آل ســعود هســتند! بدون تردید ممکن است برداشتها و راههــای متفاوتی درباره کیفیــت حمایت از مردم مظلوم یمن وجود داشــته باشــد. اما اعالم مواضع رسمی یک کشــور اقتضائات خاص خودش را دارد و آنچه در مورد روزنامه کیهان نیز بحث برانگیز شده، اتفاقاً این گمانه [درست یــا نادرســت] اســت که در خــارج از مرزهــا این روزنامه را همســو بــا مواضع و سیاســتهای نظام قلمداد میکنند. بنابراین شایستهتر آن است که مدیران این روزنامه هم در اعالم مواضع خود برداشتهای شخصی از منافع ملی را بر مکانیسمهای تعریف شده و مواضع رسمی موجود ترجیح ندهند.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran