Iran Newspaper

یک گام تا تکمیل کریدور بینالمللی شمال جنوب

«ایران» از گامهای ایران برای توسعه خطوط ترانزیت ریلی گزارش میدهد نوبخت: راهآهن قزوین-رشت در آغاز سال 97 افتتاح میشود/ تکمیل کریدور شمال جنوب و اتصال ریل از رشت به آستارا 3 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

-

از ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم، حسن روحانی تکمیل پروژههای حمل و نقلی نیمـــه کاره را یکی از اصلیترین اولویتهای کشـــور اعام کرد. بهدنبال این دســـتورال­عمل کان و با استفاده از منابع اعتباری حاصل از اجرای اقتصاد مقاومتی، وزارت راه و شهرســـازی پنج طرح ریلـــی را بهعنـــوان اولویت اصلی ایـــن وزارتخانــ­ـه در نظـــر گرفت تـــا کار ســـاخت آنهـــا با ســـرعت بیشـــتری در قیـــاس با دیگر برنامههای زیرســـاخت­ی آغاز شود.

پروژههـــا­ی حمـــل و نقلـــی پیچیدگیهــ­ـای زیـــادی دارنـــد و بـــه ســـرانجام رســـاندن آنهـــا منابـــع و کار زیـــادی را میطلبد. بر اســـاس گزارش ایســـنا، اتصـــال همـــدان، کرمانشـــا­ه، ارومیه و رشـــت به خطوط شـــبکه ریلی و ســـاخت خط دوم راهآهـــن تبریز پنج طرح مدنظر شـــرکت ساخت و توسعه زیربناهـــ­ای حمـــل و نقـــل کشـــور بود و در ایـــن راســـتا اقدامات قابـــل توجهی صورت گرفـــت تا این خطوط یکی پس از دیگری در فهرست افتتاحهای آینده قرار گیرند.

همـــدان در بهار امســـال به شـــبکه ریلی وصل شد، سپس ریل به کرمانشاه رســـید، ارومیـــه در صـــف افتتـــاح قرار گرفت و حاال طبق اعام معاون رئیس جمهـــوری راهآهـــن قزویـــن – رشـــت تنها یک درصد تا نهایی شـــدن فرآیند ریلگذاری فاصله دارد. این پروژه مهم که با توجه به رســـاندن ریل به مرزهای شـــمال غربـــی اصلیتریـــ­ن اولویـــت ریلی راهآهن ایران به حســـاب میآید، میتواند کریدور جنوب به شمال ریلی ایـــران را تکمیـــل کرده و زمینـــه اتصال نهایی به آذربایجان را فراهم کند.

البته این خط ریلـــی ۴۶۱ کیلومتری تنها قطعه نخســـت طرح اصلیاست کـــه بایـــد در آینده به آســـتارا و ســـپس آذربایجان متصل شـــود که طبق اعام معـــاون وزیـــر راه و شهرســـازی بـــرای ســـاخت آن بـــه حـــدود ۰۰۰۳ میلیارد تومـــان منابـــع اعتباری احتیاج اســـت. خیراهلل خادمـــی بخش اصلـــی اعتبار مـــورد نیاز را مربـــوط به نیاز بـــه تأمین منابع مالـــی الزم بـــرای تملک اراضی دانســـته و میگویـــد:«در صورتـــی کـــه اعتبارات الزم به شـــرکت ساخت برسد میتـــوان انتظار داشـــت کـــه این طرح مهم ظـــرف یک برنامه چهار ســـاله به بهرهبرداری برسد.» ■ پـــروژه قزوین-رشـــت عاملـــی برای تحکیم روابط بینالمللی ایران است

محمـــد باقـــر نوبخت، ســـخنگوی دولـــت آخر هفته گذشـــته به بازدید از پروژه راهآهن قزوین-رشـــت پرداخت و اعام کرد که این خط آهن در ســـال ۷۹ افتتـــاح خواهد شـــد. نوبخت، این بازدید را در راستای پیگیری مشکات فنـــی پـــروژه راهآهن بین اســـتانها­ی قزویـــن و گیـــان دانســـت و تأکیـــد کـــرد: امیدواریــ­ـم براســـاس برنامـــه و تعهدات ســـال ۶۹، بتوانیم این قطعه را تکمیل کنیـــم و به انجام برســـانیم و اســـتمرار آن را تـــا انزلـــی و آســـتارا داشته باشیم.

رئیـــس ســـازمان برنامـــه و بودجـــه کشـــور با بیان اینکـــه مســـئوالن وزارت راه و شهرســـازی وعده افتتـــاح راهآهن قزوین - رشـــت را در آغاز ســـال ۷۹ به ما دادهاند، گفت: حاضر نیستم به این دوســـتان بیشـــتر از این زمان بدهم لذا امیـــدوار­م نهایت تاش خود را برای به هرچـــه زودتر به بهرهبرداری رســـاندن این پروژه داشته باشند. خوشبختانه در این بازدید کار را شدنی میبینم.

نوبخت یـــادآور شـــد: همانگونه که آزادراه رشـــت - قزوین به بهرهبرداری رســـیده و خودروهـــا به ســـهولت در آن رفت و آمد دارند، بزودی صدای سوت قطار از این مسیر شنیده میشود تا پیام توسعه را به همگان برساند.

او با بیان اینکه در سال ۶۹، پنج طرح ریلی جزو طرحهـــای اقتصاد مقاومتی هستند، اظهار کرد: نخستین پروژه ریلی مربـــوط به همدان بود که افتتاح شـــد و دومین پروژه مربوط کرمانشـــا­ه اســـت که مقرر شـــده در سالروز میاد حضرت رسول(ص) افتتاح شود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه پروژه ریلی بعدی از مراغه به ارومیه اســـت، افـــزود: راهآهـــن قزوین - آســـتارا یکی دیگـــر از پروژههـــا­ی ریلـــی ماســـت که فراتر از اتصال چند استان و حتی شبکه سراسری محسوب میشود و با تکمیل کریـــدور شـــمال – جنـــوب، کشـــورهای همسایه را به همدیگر متصل میکند.

وی بـــا بیـــان اینکه قطعـــه قزوین - رشـــت با توجه به تاش همه مسئوالن جزو برنامههای امســـال است، تصریح کرد: این پروژه باید همزمان به ســـمت بندرانزلی نیـــز برود، زیرا از یکســـو برای بنادر و دریانوردی گیان و از ســـوی دیگر برای منطقه آزاد انزلی و مجتمع بندری کاسپین بسیار دارای اهمیت است.

وی ادامـــه داد: رئیـــس جمهـــوری بـــه جهـــت توافقهایــ­ـی که با رؤســـای جمهوری روسیه و جمهوری آذربایجان طی روزهای گذشته داشتند، بر تکمیل کریدور شمال – جنوب از طریق راهآهن گیـــان تأکید کردند و از ایـــن بابت باید بتوانیم از ظرفیت های فنی پیمانکاران داخلی استفاده کنیم.

ســـخنگوی دولـــت بـــا بیـــان اینکـــه ســـازمان برنامه و بودجه موظف شـــده نیازهای اعتباری پروژه مذکور را تأمین کند، متذکر شـــد: پیشـــرفت کار بخوبی احساس میشود و امیدواریم شاهد به ثمر نشستن تاش مهندسان کشورمان در بخـــش وزارت راه و شهرســـازی و پیمانـــکا­ران راهســـازی باشـــیم و همه مســـاعی برای این اســـت که مردم ما از رفاه بیشتری برخوردار شوند.

نوبخـــت افـــزود: تاکنـــون حـــدود ۸۷درصد از اعتبارات مورد نیاز امسال مربوط به پروژه راهآهن قزوین – رشت براســـاس گزارش هفتماهه پرداخت شـــده و از نظر مالی هیچ مشکلی برای این پروژه نداریم. همچنین تخصیص ۰۹ میلیارد تومانی نیز انجام گرفته است

لذا توصیه میکنم ذهن جامعه درگیر موارد مالی نشود. وی خواستار توجه به آثار راهآهن قزوین - رشـــت در راستای توســـعه روابط جمهوری اسامی ایران با کشـــورهای همســـایه و منطقه شـــد و

خاطرنشان کرد: تکمیل این پروژه حتی از نظر سیاست بینالمللی نیز موجب تقویت کشور میشود و میتواند عاملی برای تحکیم روابط سیاسی بین ایران و کشورهای همسایه باشد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran