Iran Newspaper

نرخ سود تسهیالت مسکن مهر تک رقمی ماند

با موافقت دولت و بانک مرکزی

-

گـــروه اقتصـــادی / چندی پیـــش بانک مرکـــزی در بخشـــنامه­ای بـــه بانـــک مســـکن اعالم کـــرده بود که نرخ ســـود تســـهیالت متمـــم بانک مســـکن باید افزایش پیدا کنـــد. چراکه تضمیننامه و مصوبـــهای در خصوص یارانه ســـود تسهیالت مســـکن مهر برای آن بخش از تسهیالت که ســـقفش از 25 میلیون تومان به 04میلیون رســـیده، از ســـوی دولت دریافت نشـــده اســـت. قـــرار بر این شـــد که بانک مسکن از متقاضیان مسکن مهر بر اساس نرخهای مصوب شـــورای پول و اعتبار ۱۱و 2۱ درصد سود به ازای مابه التفاوت تسهیالت دریافت کند که با این حساب متقاضیان مسکن مهر در تهران و مراکز اســـتانها باید به ترتیب 3 و 5 درصد ســـود بیشتر برای مابه التفاوت و افزایش سقف تسهیالت ایـــن طـــرح از 25 میلیـــون تومـــان بـــه 04میلیون تومان را پرداخت میکردند. میزان این سود برای متقاضیان مسکن مهر «ســـایر شـــهرها» 8 درصد بیشتر خواهد شـــد. بـــه عبارت دیگر در ســـایر شهرها سود تسهیالت مسکن مهر سه برابر میشد.

اما طی یک نامه از ســـوی وزیر راه و شهرسازی خطاب به مدیر عامل بانک مســـکن سرنوشت این بخشنامه تغییر کرد. به طوری که بانک مســـکن رســـماً اعالم کرد که هیچ تغییری در نرخ سود تسهیالت متمم ایجاد نشده و محاسبه آن مطابق با همان روال ســـابق است. یعنی نرخ ســـود تسهیالت مسکن مهر در تهران، مراکز استانها و سایر شهرها به ترتیب ۹ درصد، ۷ درصد و 4 درصد محاسبه شده است.

البتـــه بـــا توجـــه بـــه ضوابـــط و مقـــررات مصـــوب در طرح مســـکن مهر، دولت باید نسبت به پرداخت یارانه نرخ ســـود برای اعمال ســـود تک رقمی این تسهیالت اقدام کند. ■ موافقتدولت با تضمین یارانه مازاد

در ایـــن رابطه بانـــک مرکزی اعالم کرد: «تضمین یارانه ســـود تســـهیالت مسکن مهر در دستور کار دولت است. براســـاس مصوبـــات هیـــأت دولـــت، تســـهیالت پرداختی بابت مسکن مهر تا ســـقف 25 میلیون تومان، مشـــمول تضمین یارانه نرخ سود بوده که بر این مبنا، نرخ سود این تسهیالت برای شهر تهـــران معـــادل ۹ درصد، بـــرای مراکز استانها ۷ درصد و برای سایر شهرها و روستاهای کشور معادل 4 درصد است. پس از افزایش سقف تسهیالت مسکن مهر از 25 میلیون تومان به 40 میلیون تومـــان طـــی دو مرحلـــه و تصویب آن در شـــورای پول و اعتبار، نرخ ســـود این تســـهیالت نیازمند طرح و تصویب در جلســـه هیـــأت وزیران بابـــت تضمین یارانه سود تسهیالت بوده تا این بخش از تســـهیالت نیـــز مشـــمول نرخهـــای ســـود یارانهای قبلی شـــود. بـــه عبارت دیگر، پرداخت مابه التفاوت نرخ سود تســـهیالت مســـکن مهر از 25 میلیون تومان به 40 میلیون تومان تا نرخ های مصوب شـــورای پـــول و اعتبار به عهده دولت است.»

بانـــک مرکـــزی در ســـایت خـــود از موافقـــت دولـــت بـــا تضمیـــن یارانـــه مـــازاد خبر داده و نوشـــته که پیشـــنهاد بانـــک مرکزی بـــه معـــاون اول رئیس جمهوری مبنی بر تضمین یارانه مازاد تســـهیالت با موافقت مواجه شده و به همین خاطـــر بانک مرکـــزی به بانک مسکن دستور داده که اجرای بخشنامه مربوطه را لغو کند. ■ انعقاد 500 هزار فقره افزایشتسهی­الت

بـــه گزارش بانـــک مرکـــزی از زمان تصویب افزایش ســـقف این تسهیالت و ابـــالغ آن بـــه بانک مســـکن، تاکنون بیش از 500 هزار فقره متمم قرارداد با نرخهای سود یارانهای مطابق گذشته، تعهد و منعقد شده است.

دی ماه سال گذشته شـــورای پول و اعتبار با افزایش سقف وام مسکن مهر از 30 بـــه 40 میلیـــون تومـــان موافقت کرد و با ابالغ بخشـــنامه آن، از اواســـط بهمن ماه 5۹3۱ پرداخت تســـهیالت 40 میلیون تومانی مسکن مهر در تمام شعب بانک مسکن آغاز شد.

قائممقام وزیر راه و شهرســـازی در این باره میگویـــد: رئیس جمهوری به وزارت راه و شهرســـازی دستور داده که پرونده طرح مسکن مهر تا پایان امسال بسته شود. اکنون در استانهای زنجان و یزد واحدهای مســـکن مهر تکمیل و تحویل شدهاند و در 0۱ استان دیگر نیز تا پایان آذرماه مســـکن مهـــر به اتمام میرسد.

افزایش ســـقف تســـهیالت مسکن مهـــر بـــه تکمیـــل آورده متقاضیـــا­ن و تکمیـــل هرچـــه ســـریعتر واحدهـــای بالمعارض کمک میکند. هدف دولت نیـــز از افزایش ســـقف این تســـهیالت تسریع روند خانه دار شدن متقاضیان واحدهای مسکن مهر بوده است.

احمد اصغری مهرآبادی میگوید: در دولت یازدهم 00۹ هزار واحد مسکن مهر در کشور تکمیل و 55درصد اسناد اعیانی آن اخذ شده و تسهیالت بانکی را دو مرحله از 52میلیون به 40 میلیون تومان افزایش دادیم.

به گفته ایـــن مقام مســـئول در این مدت زمان پرداخت اقساط تسهیالت از 5۱ به 02سال تغییر یافت و به علت مکانیابیهـ­ــای نادرســـت بخشـــی از واحدهای مســـکن مهر در کشور بدون متقاضی مانده است.

او اضافـــه کرد: تنها یکهـــزار و 02۱ واحد مســـکن مهر در لرســـتان باقی مانده که جشـــن پایان مسکن مهر را در این اســـتان تا پایان ســـال خواهیم گرفت.

البته در کشـــور 0۱۱هزار واحد فاقد متقاضی وجود دارد که برای تسهیل واگذاری ایـــن واحدها و تکمیل آورده تمام واحدهای هر ساختمان مسکن مهر، دولت شـــرایط تأهل، پنج سال سکونت، نداشتن مالکیت خصوصی و نگرفتـــن زمیـــن از دولـــت را حذف کرد.تاکنـــون بیـــش از یـــک میلیـــون و 06۹ هـــزار واحد مســـکن در کشـــور تکمیل شـــده اســـت و حدود 0۹ هزار واحد در حال ســـاخت تا پایان ســـال بایـــد به بهرهبرداری برســـد تا پرونده مسکن مهر بســـته شود. سعی دولت بـــر این اســـت که هیچ طرح مســـکن مهری بدون زیرساخت افتتاح نشود. زیرساختهای­ی از جنس آب و برق و گاز گرفته تا جاده و مدرسه و مسجد.

علـــت مکاتبات عبـــاس آخوندی وزیر راه و شهرســـازی بـــا وزیر اقتصاد و مدیرعامـــ­ل بانـــک مرکـــزی بـــرای تک رقمی ماندن نرخ سود تسهیالت متمـــم مســـکن مهـــر نیـــز همیـــن نـــگاه ویـــژه دولـــت بـــرای حمایت از متقاضیان مسکن مهر است. جامعه هـــدف ایـــن واحدهای مســـکونی نیز میتواننـــ­د بدون نگرانی از نرخ ســـود از تســـهیالت متمـــم بـــرای تکمیـــل آورده خود اســـتفاده کنند و واحدهای خریـــداری شـــده را در اســـرع وقـــت تحویل بگیرند.

در این باره بانک مسکن نیز اعالم همکاری کرده و گفته اســـت: با توجه به ابالغیـــه بانک مرکـــزی جمهوری اسالمی ایران، بانک مسکن همچون گذشـــته به منظـــور حمایـــت مؤثر از متقاضیان مســـکن مهر و پیشـــرفت ســـریع طرح مســـکن مهر، نسبت به اعمـــال نرخهـــای گذشـــته مبـــادرت خواهد کرد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran