Iran Newspaper

پیشنهادهای­یبرایرفعچا­لشهایدانشگ­اه

کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران خطاب به وزیر علوم مطرح کرد

-

کانون صنفی اســتادان دانشگاهی ایران با ارسال نامهای سرگشاده به وزیر جدید علــوم، ضمــن برشــمردن چالشهای آموزش عالی کشور پیشنهادهای­ی برای فائق آمدن به این چالشها مطرح کرد.

بــه گــزارش «ایــران»، در بخشــی از متن این نامه کــه با امضای محمدرضا عــارف، رئیــس کانــون صنفی اســتادان دانشــگاهی برای منصور غالمی ارســال کــرده، آمده اســت: واقعیت این اســت کــه وزارت علــوم، تحقیقات و فنــاوری، همانند سایر وزارتخانهه­ا و دستگاههای اجرایی یک نهاد اداری محض نیســت، بلکه ســتادی فرابخشــی و بــدون مرز و مخرج مشترک تمامی نهادهای دخیل در حــوزه علــم و فنــاوری اســت. بــا این همه ایجاد دستگاهها و نهادهای موازی در عرصههــای سیاســتگذا­ری و اجــرا بخصوص طی یــک دهه اخیر در حدی اســت که موازی کاریها را گاه به سمت تخاصم و خنثیسازی سوق داده است، به گونهای کــه تداوم این وضعیت برای نظــام علم و فناوری کشــور خســارتبار و جبران ناپذیر خواهد بود.

در ادامــه ایــن نامــه آمــده اســت: دانشــگاه را نمیتــوان و نبایــد بــه جمع جبــری آمــوزش، پژوهــش و مدیریــت فرو کاســت، بلکــه به عکس الزم اســت همه توجهات به این ســمت و سو سوق داده شــود که دانشگاه یک کلیت است، کلیتی کــه هویتــش برســاخته از فضای حاکم بر آن اســت. فضایــی که میتوان از آن با تعابیری همچون زیست-جهان یاد کــرد کــه ورود چارچوبها و مفاهیم فرهنگی و اجتماعی را به درون این نهاد علمی و آموزشــی امکانپذیر میسازد و دانشگاه را به مکانی فراتر از فضا و کالبد و میز و نیمکت و لوازم آزمایشگاهی ...و ارتقــا میبخشــد. از همین جا اســت که دانشــگاه با فرهنگ و سیاست و اجتماع گره میخورد و از اینرو است که دانشگاه به محیطی جذاب بدل میشــود و ورود به آن مهمترین آرزوی نسل جوان کشور را تشکیل میدهد. از این منظر است که میتوان دانشگاه را یک نهاد چند بعدی قلمــداد کــرد کــه الزم اســت عــالوه بــر مسئولیتهای علمی به مسئولیتهای اجتماعــی و فرهنگی به ویــژه در تحقق توســعه پایــدار کشــور نیــز توجــه جدی داشته باشد.

دکتــر عــارف در این نامــه تأکید کرد: الزم اســت احتــرام بــه شــأن و جایــگاه اعضــای هیــأت علمــی دانشــگاهه­ا، پژوهشــگاه­ها، مراکــز آمــوزش عالــی و پژوهشــی کــه از ارکان اصلــی آمــوزش عالی هســتند و نقش کلیدی در پیشبرد اهــداف نظــام علــم و فنــاوری دارنــد و اعــاده حقوق مــادی و معنوی آنان باید از اولویتهــا­ی وزارت متبــوع باشــد. بــا گذشــت بیــش از یــک دهــه از تصویــب قانــون برنامــه چهــارم توســعه و اداره هیأت امنایی دانشــگاهه­ا و مؤسسههای آموزش عالی و پژوهشــی، تــا این زمان، معنا و مفهوم استقالل دانشگاه، چنانکه بایــد و شــاید، مــورد توجــه قــرار نگرفته اســت. همچنیــن بــه منظــور افزایــش استاندارده­ای سنجش علمی به ویژه در مقاطــع تحصیالت تکمیلی الزم اســت نظام پذیرش دانشــجو به شــیوه فعلی مــورد بازبینی قــرار گیرد. طــرح جدایی ســنجش از پذیــرش کــه بارهــا توســط بســیاری از صاحبنظران، دانشگاهیان و انجمنهای علمی مطرح شــده اســت میتوانــد در ایــن زمینه مورد بررســی و اســتفاده قــرار گیــرد. همچنین ســاختار اجرایــی و مصوبــات و مقــررات حاکــم بــر جــذب و اســتخدام هیــأت علمــی پاســخگوی نیازهای دانشــگاهی در حد و انــدازه دانشــگاه قــرن بیســت و یکم و عامــل در عصر اطالعــات و ارتباطات و زایش بیوقفه علم و فناوری نمیتواند باشد.

کانــون صنفی اســتادان دانشــگاهی ایــران در ایــن نامه یادآور شــده اســت: اســتادان در یک جامعــه دانش بنیان، نخبــگان آن جامعه پیشــگام در تحول و نوآوری برای توسعه و پیشرفت کشور محســوب میشــوند و در غیــاب چنین جمعیتی توقف در توســعه و پیشرفت و رکــود و عقــب ماندگــی، قطعــی و غیرقابــل اجتناب اســت. بــه این لحاظ عطف توجــه به ایجــاد زمینههای الزم بــرای پرورش نخبــگان از ســوی وزارت علــوم، تحقیقــات و فنــاوری و تعبیــه ســاز و کارهای الزم بــرای جذب، حفظ و نگهداشــت اســتعداده­ای کشــور بــا همراهــی و همــکاری نظاممنــد دیگــر دســتگاهها­ی اجرایــی ذی ربــط بســیار ضــروری اســت. همچنیــن کمبــود فرصتهای شــغلی بــرای بخش قابل توجهی از دانشآموختگ­ان دانشگاهی، صرف نظر از مسئولیتهای دستگاهی و فرادســتگا­هی و تبعــات اقتصــادی و اجتماعــی، موجب وهن نظام آموزش عالــی اســت، هــر چنــد کــه مســئولیت ایــن کمبــود مســتقیماً معطــوف بــه نظام آمــوزش عالــی کشــور نمیتواند باشــد، بــا ایــن همــه پیشــگامی وزارت علــوم، تحقیقــات و فنــاوری بــرای تغییــر ایــن وضعیــت و رفــع مشــکل دانشآموختگ­ان دانشــگاهی، که جز با هماهنگــی همــه دســتگاهها­ی اجرایی ذی ربط امکانپذیر نمیتواند باشــد، به یقین رافع مشکل و راهگشا خواهد بود.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran