Iran Newspaper

درمان دیابت نوع 2 با رژیم 2 ماهه!

-

در بررســیهای محققــان دانشــگاه ییــل مشــخص شــد رژیمهای غذایی که کالری آنهابسیارپ­اییناست،میتوانندبه­راحتی دیابت نوع 2 را درمان کنند.

بــه گزارش ایســنا و به نقــل از گیزمگ، محققان در طول ســالیان متمادی اعالم کردهانــد کــه دیابــت نــوع 2 را میتــوان با رعایــت رژیمهــای غذایــی تحــت کنتــرل درآورد ولــی حــال محققــان دانشــگاه )Yale(لیی« » در بررسیهای خود متوجه شــدند که با اســتفاده از رژیمهــای غذایی میتــوان اثرات این بیمــاری را معکوس و حتی آن را درمان کرد.

مدتــی اســت که محققــان و پزشــکان نســبت به فراگیــر شــدن بیمــاری دیابت نوع 2 در سراســر جهان هشدار میدهند و تعــداد مبتالیان را تا چند صد میلیون نفر برآوردمیکن­ند.

بــر اســاس تخمینهای اعالم شــده تا ســال 2050 ازهر ســه امریکایی یک نفر به دیابــت نوع 2 مبتالســت و ســادهترین راه کنترل آن رعایت رژیم غذایی است.

حــال محققــان دانشــگاه ییــل در بررســیهای خود به این نتیجه رسیدهاند در صورتــی که فرد مبتال به این بیماری به مــدت دو ماه در روز بین 600 تا 800 کالری دریافت کند، میتواند به طور کامل درمان شــود.این تحقیقــات در مراحــل ابتدایــی خود به سر میبرد و محققان جزئیات آن را اعــالم نکردهاند؛ اما تســتهای حیوانی کــه در ایــن تحقیــق انجــام شــدهاند کامالً رضایتبخشبو­دهاند.

محققان دانشــگاه ییل موفق شدهاند در این تحقیقات ســه مکانیسم اثرگذار بر کاهش میزان قند خون را شناســایی کنند. آنها با تمرکز بر فرآیندهای متابولیســ­می کبد،متوجهشدندا­ینرژیممیتو­اندتبدیل الکتــات، گلیکوژن و آمینواســی­د بــه گلوکز و بــه عبــارت ســادهتر تولید قنــد را کاهش دهد.ایــن فرآیند چربی کبــد را نیز کاهش داده و پاســخ کبد به انســولین را نیز بهبود داده اســت. «جرالــد شــولمن«(dlareG ،)Shulman محقــق ارشــد ایــن تحقیــق گفــت: در صورتی که تســت انســانی نیز با موفقیــت انجام شــود، میتــوان داروهای بســیار مؤثری برای مقابله بــا این بیماری فراگیــر تولیــد کــرد. دیابت شــیرین نوع 2 ‪Diabetes mellitus type(‬ 2)کــه ســابق بر این آن را دیابت شــیرین غیروابســت­ه به انسولین )NIDDM( یا دیابت بزرگساالن مینامیدنــ­د، نوعی اختالل در ســوخت و ساز بدن اســت که با باال بودن گلوکز خون در شــرایط مقاومت در مقابل انســولین و کمبود نســبی انسولین شناسایی میشود. این مسأله در تقابل با دیابت شیرین نوع 1 است که در آن به دلیل تخریب سلولهای جزیــرهای در لوزالمعــد­ه با کمبود مطلق انسولینموا­جههستیم.

نشــانههای کالســیک ایــن بیمــاری عبارتند از احســاس تشــنگی مفــرط، تکرر ادرار و احســاس گرسنگی مفرط. 90 درصد افــراد مبتال به دیابت به دیابت نوع 2 دچار هستند و01 درصد دیگر به ترتیب به دیابت شیرین نوع1 و دیابت بارداری مبتال هستند. گفته میشود که چاقی دلیل عمده دیابت نوع 2 در افرادی اســت که به لحاظ ژنتیکی مستعد ابتال به این بیماری هستند. از دیگر دالیل آن میتوان به تحرک نداشتن، فشار خون باال، داشــتن HDL خون پایین یا تری گلیسیرید باال اشــاره کرد. در شروع بیماری میتــوان با افزایــش ورزش و اصــالح رژیم غذایــی دیابــت نــوع 2 را کنتــرل کــرد. اگــر ســطح گلوکز خون با این روشها به اندازه کافــی پاییــن نیامد، ممکن اســت مصرف داروهایی مانند متفورمین یا انسولین الزم باشد.معموالًبایدبهطورم­رتبسطحقند خون کسانی که انسولین مصرف میکنند، کنترلشود.

نرخ ابتال به دیابت به طرز قابل توجهی در 0۵ ســال اخیر به موازات چاقی افزایش یافتــه اســت. تــا ســال 2010 تقریبــاً حــدود ۵82میلیونن­فرمبتالبها­ینبیماریبو­دند و این درحالی اســت که تعداد آنها در سال 198۵ حــدود 30 میلیــون نفر بوده اســت. عــوارض ناشــی از قند خــون بــاال میتواند شــامل بیماری قلبی، ســکتهها، رتینوپاتی دیابتی که بر بینایی اثر میگذارد، نارســایی کلیــوی کــه در آن فرد ممکن اســت نیاز به دیالیز داشــته باشد و گردش ضعیف خون در دست و پا که ممکن است منجر به قطع عضوشود.

ایــن مطــــــال­ـــــــــع­ه در مجلـــــــ­ـه ‪Cell Metabolism‬ منتشر شده است.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran