Iran Newspaper

مزایای تخفیف پلکانی در خوراک پتروشیمی

استراتژی قیمتگذاری در قبال واحدهای تولیدکننده چگونه باید باشد؟

- سید حسین میرافضلی مدیرعامل پتروشیمی جم

بر اســـاس مصوبـــه اســـفند ٣٩٣١ مجلس شورای اسالمی، اختیار قیمتگذاری سه گاز متان، پروپان و بوتان برعهده دولت گذاشته شده است. اســـتراتژ­ی قیمتگذاری هر یک از گازهای یادشده اگر با درنظرگرفتن شرایط زیر طراحی و تدوین شـــود، حتمـــاً میتواند نـــگاه مثبـــت وزارت نفت و شـــخص وزیر را نســـبت به این صنعت مهم کشور، تقویت کند. گاز متان با کشتی قابل صادرات نیست مگر اینکه با اســـتفاده از تکنولوژی LNG آن را بـــه مایع تبدیل کنند حتـــی در این صورت نیز هزینه احداث کارخانههای LNG بســـیار سنگین است و کشـــتیهای حمل LNG نیز بسیار گرانقیمت هســـتند. گاز طبیعی را از طریق خط لولـــه نیز میتوان به کشـــورهای اطـــراف صـــادر کرد امـــا تقاضا بـــرای خرید گاز طبیعی بیشـــتر در فصل ســـرما اســـت و میزان گازی که در شـــرایط واقعـــی از طریق خط لولـــه میتوان صـــادر کرد حـــدود ٠٢ تا ٠٣ میلیارد مترمکعب در ســـال پیشبینی میشود درحالیکه میزان تولید گاز متان در ایران بیـــش از ٠٥٢ میلیـــارد مترمکعب در سال اســـت. بعد از بخش خانگی و تجاری، نیروگاههــ­ـا بزرگتریـــ­ن مصرفکننـــ­ده گاز متان در کشـــور هســـتند. فـــروش گاز متان با قیمتهای کنونی به نیروگاهها هیچ توجیه اقتصادی برای وزارت نفت نـــدارد. از طرف دیگـــر اگر قیمـــت گاز تحویلی بـــه نیروگاهها نیز همســـطح پتروشـــیم­یها شـــود، غالب نیروگاهها ورشکست خواهند شد و آزادسازی قیمـــت بـــرق نیـــز زمانبر اســـت و نیـــاز به فرهنگســـا­زی دارد.درمجمـــوع حدود پنج درصد گاز متان کشور در صنعت پتروشیمی اســـتفاده میشود که با قیمت چهار برابر گاز مصارف خانگی و تجاری و نیروگاهی تحویل واحدهای پتروشیمی میشـــود. درحالیکه همه پتروشـــیم­یها بـــا هم پنـــج درصد گاز طبیعی کشـــور را مصـــرف میکنند و ضمن ایجاد اشـــتغال مولد و درآمد مالیاتی اعتبار کشورراارتق­ادادهاندام­اموردبیشتر­ینهجمه از طرف برخـــی نمایندگان مجلس و برخی رســـانهها قرار گرفتهانـــ­د که چنین هجمه به مجموعه گستردهای که فقط پنج درصد گاز کشور و کمتر از٥١ درصد گازی که هدر میرود راباگرانتر­ینقیمت(چهاربرابرق­یمتسایر مصرفکننـــ­دگان) خریـــداری میکند. جای تعجب و تأمـــل دارد. با پتـــک رانتخواری فضـــای مســـمومی علیـــه ایـــن مجموعـــه عظیم ایجاد کردهاند که ریشـــه آن را باید در عالقهمندنب­ودن برخی جریانات به توسعه کشوردردولت­روحانیارزی­ابیکرد.

اســـتراتژ­ی وزارت نفت دربـــاره گاز متان تحویلیبهپت­روشیمیهاتا­حدودیمشخص است هرچند تدوین اســـتراتژ­ی وزارت نفت دربـــاره مصـــرف رو بـــه تزایـــد گاز در بخش خانگـــی و تجـــاری و نیروگاهی ضـــروری به نظر میرسد؛ بویژه جایگزینی سایر انرژیها ازجملـــه انـــرژی خورشـــیدی بـــه جـــای گاز طبیعی در برخی مناطق کشـــور کـــه نیاز به بررسی و ســـرمایهگ­ذاری دارد. از گاز طبیعی در واحدهـــای GTL میتـــوان محصـــوالت ارزشمندبنز­ینوگازوئیل­تولیدکرد.همچنین با اســـتفاده از گاز متان در واحدهای GTPP و GTO میتوان محصوالت ارزشـــمند اتیلن و پروپیلـــن تولیـــد کـــرد. ســـرمایهگ­ذاری در واحدهای یادشـــده در کشـــوری چـــون ایران با نرخ بهـــره بانکی باال و ســـایر موانع زمانی توجیهپذیر خواهد بود که قیمت گاز تحویلی به ایـــن واحدها حداکثـــر دو برابـــر مصارف خانگی و تجاری و نیروگاهی باشـــد نه چهار برابـــر. دربـــاره گاز پروپـــان و بوتـــان شـــرایط پیچیدهتر است چراکه فرمول قیمتگذاری قابلقبولی جهت اختصاص این دو خوراک به واحدهای پتروشیمی تدوین نشده است. منابـــع این مـــواد خـــام محـــدود و تقاضای جهانـــی بهدلیل قابلیت صـــادرات از طریق کشـــتی و نیاز جهانی فعـــ ًال باالســـت. از گاز پروپان میتوان در واحدهای PDH محصول ارزشـــمند پروپیلن تولید کرد و گاز بوتان نیز خـــوراک کورههـــای مایع واحدهـــای الفینی است.(واحدهایالف­ینیکارخانه­هاییهستند که در آنها اتیلن و پروپیلن تولید میشـــود). حال باید به یک سؤال اساسی پاسخ داد و آن اینکه مصرف داخل منابع محدود پروپان در واحدهایپای­یندستسیاست­درستیاست یا صادرات پروپان؟ متوســـط قیمت جهانی پاییندستیم­حصوالتبسیا­رمتنوعیتول­ید میشـــود که از جمله آنها عبارتاند از: انواع لولههـــا، بخش قابل توجهـــی از مصنوعات پلیمری درون و بیرون خودرو ازجمله ســـپر خـــودرو، باک خـــودرو، داخل خـــودرو، انواع پالستیک، انواع اسباببازیه­ا، انواع وسایل آشپزخانه، انواع گونیها و کیسهها و زنجیره بسیارگسترد­هوغیرقابلش­مارش.

٤-مالیات:واحدهایتول­یدهرسالمبا­لغ کالنی تحت عنوان مالیات بـــر ارزش افزوده و مالیات ســـود به دولت پرداخت میکنند. کارخانههای پتروشـــیم­ی معموالً ٠٤ ســـال عمر مفید دارنـــد و در این مدت همانند گاو شیردهدرآمد­پایدارمالی­اتیبرایدول­تتولید میکنند؛ مثالً شرکتی که هزار میلیارد تومان ســـود میکند، ســـاالنه ٠٥٢ میلیـــارد تومان مالیاتنصیب­دولتمیکند.

٥- بیمـــه و مالیاتـــی کـــه کارکنـــان در واحدهای باالدستی و پاییندستی به دولت پرداختمیکن­ند.

٦- گردش مالی باال در بانکها ناشـــی از ارزشافزوده­چندبرابری. در امریـــکا و روســـیه از ایـــران ارزانتر تحویل واحدهایپتر­وشیمیمیشود.سرمایهگذار­ان در آن کشورها وام با بهره کمتر از پنج درصد با شـــرایط بسیار آســـانتر دریافت میکنند، فشارهای تحریم و مشکالت مقررات قانون کار ایران و ســـایر مســـائل گریبانگیر صنعت در ایـــران را ندارنـــد، با وجـــود این، صنعت پتروشیمیای­رانهمچنانس­رپاایستاده­است، امابرایتحو­یلوشکوفایی­بایدمهمترا­زرفع تحریمها،نوعنگاهمسئ­والنوتصمیم­گیران، همچنان بر تقویت این صنعت دارای ارزش افزوده متمرکز شـــود. یک مطلب اساســـی دیگـــر هم وجـــود دارد و آن اینکه آیـــا وزارت نفت نماینده دولـــت و حاکمیت در فروش گازاستیایک­شرکتغیردول­تیکهصرفاًبه درآمد خود میاندیشد، نه منافع کالن ملی و زنجیره ارزش؟ پاسخ به این پرسش بسیار اساسی است. چنانچه وزارت نفت خود را در نقشیکشرکتغ­یردولتیقرا­ردهد،چنین نگرش و نوع نگاهی با نگاه ملی و توسعهای وهمهجانبهب­هزوایایمخت­لفحکومتدار­ی فاصله زیادی دارد و منجر به ازدســـتدا­دن تمامی مزایایی میشـــود که در متن فوق به آنها اشـــاره شـــد. این نوع نگرش در راستای منافع کالن ملی، ایجاد اشـــتغال، توسعه و آینده روشن برای کشور نیست. خوشبختانه وزارت نفت در دوران مهندس زنگنه، چنین نگاهی ندارد و استراتژی روشن و مؤکد وزارت نفتحمایتاز­توسعهصنعتپ­تروشیمیو کاهش خامفروشی است. مهندس زنگنه در دور دوم وزارت خود تأکید ویژهای بر توسعه صنعت پتروشیمی دارد و با این نوع نگرش انتظارمیرو­دملتشاهدتح­والتارزشمن­دو ماندگاریدر­صنعتپتروشی­میدرسالهای آتیباشدکها­نشاءاهللمح­ققخواهدشد.

انتظار میرود در راســــتای قانون مصوب مجلــــس برای تخفیف پلکانی تــــا ٠٣درصد برایخوراکم­ایعوگازواح­دهایپتروشی­می، دستورالعمل­متناسببااس­تراتژیکالن­ایران در سرمایهگذار­ی در این صنعت تدوین شود. در ایــــن اســــترات­ژی میتوان بــــرای واحدهای پتروشــــی­می که محصــــوال­ت خــــود را در بازار داخل با تخفیفهــــ­ای مدنظر دولت عرضه میکنند، تخفیف بیشــــتری در نــــرخ خوراک پتروشـــیم­ی داخلی که محصوالت میانی و نهایی تولید میکنند استفاده شده و زنجیره ارزش افزوده را افزایش دهند. در این قرارداد بنگاههایی که در مناطق کمترتوســـ­عهیافته راهانـــدا­زی میشـــوند، از تخفیف بیشـــتری برخوردارمی­شوند.

در آییننامه اجرایی ایـــن قانون بهجای تخفیف پلکانی تا ٠٣ درصد بـــرای خوراک مایع، تخفیف تا ســـه درصد اعمـــال و ابالغ شـــد کـــه احتمـــاالً یک صفـــر آنجا افتـــاده و الزم اســـت هرچهســـری­عتر اصالح شـــود تا جذابیت الزم بـــرای جذب ســـرمایهگ­ذاری داخلی و خارجی فراهم شود. داشتن منابع عظیم گاز پروپان زمانـــی امتیاز برای جذب ســـرمایهگ­ذاری محسوب میشود که قیمت خرید آن با کشورهایی که از این منابع محروم هستند یکسان یا دارای فاصله اندک نباشد. نمیتوان فرامـــوش کرد که ســـرمایهگ­ذاری در ایران دافعههای متعـــددی دارد و جاذبه قیمتخوراکب­ایددرحدیبا­شدکهباوجود معـــدل دافعهها و عوامـــل بازدارنده باز هم برایسرمایه­گذارجذابوا­میدبخشباشد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran