Iran Newspaper

ضرورت‌بازاندیشی‌در‌مفهوم«هویت‌جمعی»

-

اســـتاد علومسیاســ­ـی دانشـــگاه عالمهطباطب­ایـــی، معتقد اســـت که «ملت» یک مفهوم سیاســـی است و قبـــل از آنکه یک مفهـــوم تاریخی، فرهنگی، دینی یا جغرافیایی باشـــد، انگشت اشـــاره را از تاریخ و فرهنگ و زبان به ســـمت «تنوعـــات موجود در زمـــان حـــال» میبـــرد و وقتی از ملـــت ســـخن میگوییـــم، یعنی از امکان همزیستی این تنوعات سخن میگوییم.

دکتـــر محمدجـــوا­د غالمرضـــا کاشـــی، اخیراً یادداشــــ­تی بــــا عنوان «فهــــم سیاســــی از ملــــت» در کانال تلگرامــــ­ی خود منتشــــر کرده اســــت و میپرســــد کــــه «آیــــا زمــــان آن فرا نرســــیده که بههویــــت جمعی خود دوبــــاره بیندیشــــ­یم؟» بــــه زعــــم او، پیشــــتره­ا هویت جمعــــی ما، همان بود که مطبوعات و رسانههای مرکز میگفتند.

دولت مرکزی یک صدای کانونی بــــود و هیــــچ امکانــــی بــــرای تولیــــد صــــدای دیگــــر وجــــود نداشــــت. اما امروز صدای مرکــــز در میان صداها باید جایی برای خود دست و پا کند.

هرکس اگر احساس کند در نظام شمارش دولت شــــمرده نمیشود، میتوانــــ­د «تولید صدا کنــــد» چنان فریــــاد بزند که صداهــــای دیگر را به حاشیه ببرد.

او معتقد اســــت که ذیل ســــقفی که همه در آن زیســــت میکنیم و بر ایــــن قلمــــرو ســــرزمین­ی، دور تا دور، طیفهــــای گوناگونـــ­ـی بــــا تنوعــــات مذهبی، قومی، زبانی نشســــتها­ند و در ایــــن قلمــــرو بــــزرگ، حکومتها خدمتگــــز­ار هســــتند و صاحبخانـــ­ـه نیستند.

به زعم او، فهم سیاسی از ملت، بیــــش از هــــر فهــــم دیگــــر از ملت، ظرفیت دارد میکروفون را از دســــت متولیان مرکزی بگیرد و به صداهای مختلف امکان ظهور و بروز دهد.

«فهــــم سیاســــی از ملــــت» نــــه چندان برای گذشــــته از دســــترفت­ه اندوهنــــ­اک اســــت نه بــــرای آینده و فردای درخشان، عجول.

به «زمــــان حــــال» و بــــه نیازها و خواســــته­ای فــــوری و ضــــروری که به ملزومــــا­ت زندگی امــــروز مربوط هستند، اولویت میدهد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran