Iran Newspaper

مثلث شوم علیه محور مقاومت

-

مقدمــات آن هــم در اعــالم محــور شــرارت توســط بــوش فراهــم شــد، اما تحوالت بعدی در عراق ، سوریه و لبنان و پیروزی محور مقاومت این توطئه را نقش بر آب کرد.

در حال حاضر تحوالت داخلی عربســتان و نیاز ســعودیها در یافتن شــریک قدرتمند بــرای نیات توســعهطلب­انه خود، فرصت خوبــی را برای رژیم صهیونیســت­ی فراهــم آورده تا با کمک ائتالف عربی به رهبری ســعودی، ضربات ســختی را به لبنان و ســوریه و محور مقاومت وارد کند. اســرائیل به دنبال نابــود کردن حزباهلل لبنان است و البته میداند که به تنهایی قادر به حذف این جنبش نخواهــد بــود به همین دلیــل برخی کشــورهای عربی پرنفــوذ در منطقه به رهبری عربســتان را به طرف خــود جذب کرده تا بتواند به این هدف شوم دست یابد. به همین دلیل این روزها بیش از هر زمانیشاهدف­عالشدنالبی­اسرائیلدرا­رتباطباعرب­ستانهستیم. وزیــر خارجه رژیم صهیونیســت­ی با همین رویکرد بــود که به تمام سفارتخانهه­ای این رژیم دستور داد دست به البیهای گسترده در جهتدفاعازا­ستعفایسعدح­ریریوحمایت­ازعربستاند­ربرابر حزباهلل بزنند. در پیام وزیر خارجه رژیم صهیونیســت­ی به سفرای ایــن رژیم بر تمرکز بر توصیــف خطر ایران و حزب اهلل برای ســایر کشورهاتأکی­دشدهاست.

به نظر میرســد، این مثلث شــوم ســه پــالن را بــرای تحوالت دوران گــذار منطقــه کــه از بحــران ســوریه کلیــد خــورد، درنظــر گرفتهانــد: مــوج اول بــا اســتفاده از جنگهای نیابتی فرسایشــی و تجهیز تروریستهای تکفیری به مجهزترین سالحها و پشتیبانی همه جانبــه اطالعاتــی و لجســتیکی از آنان به منظور نابــود کردن تأسیساتزیر­بناییکشوره­ایحامیمقاو­متوایجادنا­امنیوهرج و مرج در آن کشــورها رقم میخورد. این پالن در شــرایط فعلی از نظر نظامی شکست خورده و رو به پایان است. اما معلوم نیست به طور کلی تمام شده باشد. از نظر ایدئولوگی و فکری آنها همچنان فعال بوده و برای تجدید قوا در حال سربازگیری هستند و چنانچه

بتوانندمجد­داًسازماندهیا­لزمراخواهن­دداشت.

مــوج دوم بــا دومینــوی تحریــک قومیتهــا وایجــاد آشــوب و تجزیه طلبــی در منطقــه بخصوص کشــورهایی کــه دارای اقلیت هســتند، ایجاد میشــود. این موج فعالً در قضیه اقلیم کردســتان شکست خورد ولی معلوم نیست به پایان رسیده باشد. موجسوم که به نظر میرسد بسیار تعیین کننده و در عین حال دارای ریسک بســیار بــاال برای امنیت منطقه و جهانی باشــد، ایجــاد جنگهای رودررو و مســتقیم با محور مقاومت اســت که حلقه اول آن حمله مشترکهوایی­سعودی-اسرائیلی وباپشتیبان­ی امریکاعلیه­حزب اهللبهشکلس­نگیناست.مثلثسعودی-اسرائیلی-امریکاییدر وهلهاولقصد­دارند بایکضربهمو­قتی،جنگیمهارشد­هوتحت کنترلهوشمن­د رارقمبزنند­وبعدبهدنبا­لاهدافسیاس­یآنرفته و به نتیجه دلخواه خود برســند. امــا در نظر دارند اگر دامنه مقابله به مثل طرف مقابل (محور مقاومت) فراتر از حد تصور آنان باشد، وارد یک جنگ تمام عیار شوند که طبعاً نتایج وخیم ژئو پلیتیکی و ویرانی گســتردهای برجای خواهد گذاشــت که کنترل حــوادث را مشــکل و نتایــج را غیرقابل پیشبینی خواهد کــرد. البته تردیدی نیست که عربستان و رژیم صهیونیستی بیشترین خسارت را در این جنگ متحمل خواهند شــد. این جنگ بــرای طرفین نزاع جنگ مــرگ و زندگــی و تعیین سرنوشــت اســت و طبیعی اســت طرف پیــروز میدان نظــم جدید خاورمیانه را بــر ویرانههای نظم قدیم، بنا میکند. از همین زاویه منطقه با خیرهسریهای جوانک ناپخته ســعودی ناخواسته به ســوی یک بیگبنگ بزرگ در حال حرکت است که بشدت اثرات سلبی برای صلح و ثبات و امنیت منطقه و اقتصادجهان­یخواهدداشت.

ازاینمنظر بعضی تحلیلگرانم­عتقدندتهدی­داتاخیرمثل­ث شوم جدی و واقعی است. گرچه برخی تحلیلگران بر این باورند که عربستان بهخاطرچالش­هایدرونخان­دانیونزاعق­درتوانتقال حاکمیت از نســل اول به نســل دوم و سوم و اصالحات بی محابا و گستردهای که در حال انجام است، آبستن حوادث مهمی در آینده نزدیک اســت که میتواند بهای نفت خام را بشــدت دچار نوسان کــرده و روی روندهــای اقتصاد انــرژی و معامالت بــورس جهانی اثرگذارباش­د.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran