Iran Newspaper

پرداخت 400 میلیون دالر برای مجوز استفاده از نام <لوور>

موزه بزرگ ابوظبی با حضور رئیس جمهوری فرانسه افتتاح شد

-

شــعبه مــوزه معــروف لوور فرانســه پــس از پنج ســال تأخیر در کشــور امارات و با ســرمایهگذ­اری بالغ بر یک میلیارد دالر روز چهارشنبه با حضور «امانوئــل ماکــرون» رئیــس جمهــوری فرانســه افتتــاح شــد. اســتفاده امــارات از عنــوان «لوور» مشــروط به پرداخت رقمــی در حد ۰۰4 میلیون دالر به فرانسه مجاز شد.

این موزه از امروز شنبه (۱۱ نوامبر) برای دیدار عموم مردم گشــایش مییابد و امیدوار است با نمایش صدها اثر هنری و ارزشمند، گردشگرانی از سراسر جهان جذب کند.

موزه لوور ابوظبی که از ســه طرف محصور به آب اســت، میزبان نمایش ۰۰۶ اثر هنری اســت کــه ۰۰3 قطعــه از آن از 3۱ مؤسســه مهم هنری در فرانســه به امانت گرفته شــده و در 3۲ گالری دائمی این موزه به نمایش گذاشته میشود.

«محمد المبروک» رئیس دپارتمان فرهنگ و گردشگری امارات گفت این مکان چیزی بیش از یک موزه است و مرکزی برای صلح، پذیرش، تحمل و آموزش نیز است.

آثــاری از «پــل گوگن»، «ونســان ونگــوگ» و «پابلو پیکاســو» از جمله مهمترین نقاشیهایی اســت که در ایــن موزه در معــرض نمایش قرار میگیــرد و از جملــه چیدمانهــا­ی دائمی موزه لــوور ابوظبــی نیــز میتــوان بــه مجســمهای اثر «آگوســت رودن»، درختی عظیــم از جنس برنز با برگهــای آینهای اثر «جــوزژه پنونه» هنرمند ایتالیایــ­ی و ســه حکاکــی روی ســنگ از «جنــی هولمــز» از امریــکا اشــاره کــرد. یــک مجســمه ابولهــول کــه قدمــت آن بــه قــرن ششــم قبل از میــالد میرســد، 3۱ قطعــه از کتیبــهای با ســوره «حشــر» قــرآن کریــم و یــک مجســمه نیمتنــه مرمرین از اسکندر مقدونی، نقاشی «تصویری از یک زن ناشــناخته» اثر «لئوناردو داوینچی»، نیز آثار بسیار ارزشمند این موزه به شمار میروند.

مــوزه لــوور ابوظبی توســط معمار فرانســوی ژان نــوول ‪)Jean Nouvel(‬ طراحی شــده اســت و هــدف آن تبدیــل کــردن ابوظبــی بــه مرکــز فرهنگی منطقه است. مرکزی که مسافران را به خــود خوانده و شــهر را از یک محل گــذر به یک «مقصد» تبدیل خواهد کرد.

کلیت این ســاختار در الگــوی پیچیدهای قرار دارد کــه نور را به شــکلی از خود عبــور میدهد و ســایه روشــنهایی ایجاد میکنــد که یــادآور نور خورشیدیســ­ت کــه از میــان برگهــای درخت نخــل میتابــد. در لــوور ابوظبــی آثــار هنــری نه براســاس منطقــه جغرافیایــ­ی کــه بــر اســاس زمان خلقشــان دســتهبندی شــده و به نمایش در میآینــد، بــه عنــوان مثــال اشــیای باســتانی تمدنهای اولیه آســیای مرکزی، مصر و اروپا در کنار هم دیده خواهند شــد، چنیــن رویکردی به بیننــده کمک خواهد کرد تا شــاید تصویری کلی از فرهنگ و تاریخ بشــر در نقاط مختلف دنیا به صورت همزمان به دست آورد.

آثــار بــه نمایــش در آمــده در ایــن مــوزه از موزههــای مختلفی در دنیا امانت گرفته شــده اســت، در ایــن مجموعــه کارهــای هنرمندانی چــون داوینچــی، ونگــوگ، رودن و جیاکومتی دیده میشــود. خود موزه تقریبــاً ۰۰۶ اثر دارد که نخســتین خریدهای آن به شــمار میروند، از جملــه یــک کار از پیــت موندریان که پیشــتر متعلــق بــه ایو ســنت لــوران و پیر بــرژه بوده و مــوزه آن را در حراج کریســتیز ۹۰۰۲ به قیمت ۱۲ میلیــون یــورو خریــده اســت. لــوور ابوظبی امــروز شــنبه ۱۱ نوامبر ۷۱۰۲ افتتاح می شــود و کار خود را از ۱۲ دســامبر و با نمایشگاه From« ‪»One Louvre to Another‬ آغــاز خواهد کرد. هزینــه ورودی ایــن مــوزه ۰3.۶۱ دالر اســت و از پیــش ۵ هــزار بلیــت بــرای روز افتتاحیــه به فروش رفته است.

این در حالی است که نهادهای حقوق بشری بهدلیــل وضعیــت نامناســب کارگــران دوبــی و تبعیــض علیــه آنهــا اختصاص مبالــغ هنگفت برای افتتاح این موزه را مورد انتقاد قرار دادند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran