Iran Newspaper

وام 300 میلیون تومانی برای پروژههای سنگین سینمایی

مدیرعامل «فارابی» خبر داد

-

مدیرعامــل بنیــاد ســینمایی فارابــی جزئیاتی از رونــد جدیــد ارائه وام بــه پروژههای ســینمایی را تشریح کرد.

علیرضــا تابــش مدیرعامــل بنیاد ســینمایی فارابــی درگفتوگــو با مهــر دربــاره تصمیمهای اقتصــادی جدیــدی کــه بــرای ســینما گرفتــه میشــود، گفــت: ســینما بیــش از ۰۰۱ ســال در ایــران قدمــت دارد وافتخــارا­ت بزرگــی را بــرای کشــور و مردم ایران رقم زده، بنابراین الزم است مدیریت تولید و همه ابعاد فرهنگی و اقتصادی چنین سینمایی استاندارد باشــد. شفافسازی و استانداردس­ازی آب حیات اقتصاد سینمای ایران اســت و نظام درســت اقتصادی این دو شاخص مهم را به سینمای ایران هدیه میکند.

او افزود: بنیاد ســینمایی فارابــی در دور جدید فعالیتهــا­ی خــود همزمــان بــا اجــرای طــرح جامع ســینما ایــن کوشــش را آغاز کرده اســت تا سیاســتهای جدید خود را اجرایــی کند و در این زمینــه نیز با متخصصان امرو مدیران ســینمایی و اصحاب هنر گفتوگوهایی داشــته باشد و حتی پیــش ازاینکــه این سیاســتها را اعالم و بخشــی از آن را اجرایــی کنــد، رایزنیهــا، گفتوگوهــا و بررسیهای کارشناسی را داشته باشیم و امیدوارم گامهایی که برمیداریم به سمت رسیدن به یک ســینمای حرفهای باشــد که پایههای اساســی آن استانداردس­ازی و شفافیت در سینما است.

مدیرعامــل بنیــاد ســینمایی فارابــی دربــاره حوزههــای حمایتــی ایــن بنیــاد در دور جدیــد مأموریتهــ­ا اعــالم کــرد: حمایتهــای بنیــاد ســینمایی فارابی به چند حوزه تقســیم میشود؛ اول پروژههــای ســینمایی که ما به آن تســهیالت اعطــا میکنیم. این تســهیالت تا نیمه اول ســال جاری توســط بنیــاد ســینمایی فارابــی پرداخت میشد و متأســفانه عمده وامهایی که فارابی به تهیهکنندگا­ن ســینما پرداخت میکند به سختی وصول میشود و مدیریت یک مؤسسه سینمایی مانند فارابی و مســئوالن قبلی این بنیاد، همگی دچــار این مشــکل و پرســش میشــویم کــه قرار است کی و چه وقت این وامها باز پرداخت شود.

ایــن مدیر ســینمایی بــا اشــاره بــه اینکه طی ۰۲ روز گذشــته، لیســت فیلمهــا و تهیهکننــد­گان از ســوی فارابــی بــرای دریافــت وام بــه صندوق اعتباری هنر اعالم شــده که بیشتر آنها با شرایط اعــالم شــده خود را وفــق و شــرایط را پذیرفتند و بــه زودی وامهــای مــورد نظــر به آنهــا پرداخت میشــود، توضیــح داد: البته در ایــن میان برخی ازافــراد هم هســتند که ایــن نوع پرداخــت وام را قبول ندارند ولی تأکید میکنم که بنیاد سینمایی فارابــی وظیفــه خــود را در حمایــت از فیلمهای ســینمایی انجــام داده و فرصتــی جدیــد بــرای تأمین سرمایه در سینما فراهم کرده است.

تابش افــزود: بــرای این وامها ســقفی در نظر گرفته شــده اســت و پروژههای ســنگین سینمایی بــرای ایــن وامهــا معرفی نمیشــوند. مبلــغ این وامهــا تا ۰۰3 میلیون تومان در نظر گرفته شــده و کارمزد این وامها ۴ درصد اســت که با یک تنفس ۶ ماهــه کل مدت بازپرداخــ­ت وام ۴۲ ماه خواهد شــد تا فیلمســازا­ن بتوانند از منابع دیگری تأمین بودجــه کنند. برای حمایت از ســینماگرا­ن، عالوه بــر ســهمی از اعتبــارات بنیــاد ســینمایی فارابــی سهمی نیز از اعتبارات صندوق اعتباری هنر برای اختصاص وام در نظر گرفته شده است او با اعالم اینکه تسهیالتی که از سوی بنیاد سینمایی فارابی ارائــه میشــود میتواند به فیلمســاز برای شــروع پروژه ســینمایی کمک کند، گفت: همچنین برای حمایتازسین­ماگران،عالوهبرسهم­یازاعتبارا­ت بنیــاد ســینمایی فارابــی ســهمی نیــز از اعتبارات صنــدوق اعتبــاری هنــر بــرای اختصــاص وام در نظر گرفته شده که این به معنای همافزایی برای تأمین سرمایه در حوزه سینما است و معتقدم این فرآیند به نفع سینمای ایران خواهد بود.

تابــش دربــاره بخــش دیگــر حمایتــی کــه توســط بنیــاد ســینمایی فارابــی از اهالــی ســینما انجام میشــود، بیان کرد: بخــش دیگر، حمایت از فیلمهایــی اســت کــه فارابــی عالقهمنــد بــه ســرمایهگذ­اری و مشــارکت در آن اســت؛ آثــاری که شــامل ســوژههای مورد نیاز ســینما اســت و در کارگروههای تخصصی بنیاد ســینمایی فارابی که در حال حاضر ۵ کارگروه تشکیل شده است، مورد بررسی قرار میگیرد و بعد از اولویتبندی الزم، به کمک ســایر حامیان مانند حوزه هنری و ســازمان فرهنگی هنری شــهرداری تهــران، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، انجمن سینمای دفاع مقدس ...و از این آثار حمایت میکنیم.

او افــزود: در ایــن بخــش معمــوالً پروژههایی واجد شرایط تلقی میشوند که براساس اولویت و راهبردهای سازمان سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی تعریف شــده باشــند. در چنین شــرایطی ســرمایهگذ­اری در کل یا بخشــی از پروژه برعهده بنیاد سینمایی فارابی خواهد بود.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran