Iran Newspaper

آقای تلویزیون به خودت بیا!

- فریور خراباتی

ابتدای یادداشت امروز را با یک خاطره شخصی آغاز میکنــم تا به اصــل مطلب برســیم.چند ســال پیش گروهــی قصد تولیــد یک برنامــه تلویزیونی داشــتند، بنــده هم قــرار بــود نویســنده آیتمهــای طنــز همین برنامــه باشــم، در دوران پیــش تولیــد با مدیر شــبکه جلســهای گذاشــتند و نفرات را معرفــی کردند، مدیر شــبکه کــه واقعــاً اســتعداد بزرگــی بود، وســط همین معرفیهــا گفــت: «خوبــه برنامههــا­ی تلویزیونی ما، نویســنده ...و نــدارن، اگــه نــه چند نفر میشــدین؟!» خالصــه نوبت به معرفــی بنده که رســید، تهیهکننده خطاب به مدیر شــبکه گفت:«ایشون فریور خراباتی هستن، اومدن گلدوناتون رو آب بــدن و بــرن!». ببینیــد اینها را ما به شــوخی میگیریم اما صدا و ســیما خیلــی جدی میگیرد. حاال که به جای ناصر ملکمطیعی و ســعید کنگرانی، دابســمش ســازهای حرفــهای و بدلیجاتهــ­ای شــبیه اصــل تولیــد میکنیم، نتیجه همین سیاست های کالنی است که صدا و سیما بخشی از آن است. اما تلویزیون این روزها چند مدل برنامهســا­زی را مدنظر خود قرار داده که اشــاره مختصری به آنها میکنیم؛

چالشــت تو حلقم: برنامهای چالشــی که دو موافق همزمان در یک برنامه چالشی حضور پیدا میکنند، به صورت دیالوگ، فحش را میکشند به افرادی که با آنها مخالف هستند.

زنبسونید:برنامههایی­کهبدونارائ­هراهکاریخا­صومشخص،همینطورکیل­ویی بــه جوانان میگوینــد که ازدواج کنند، یعنــی از مزایای ازدواج میگوینــد اما از روش فراهم کردن شــرایط ازدواج، ما را بینصیب میگذارند و یک پســر بچه را میآورند جلویدوربین تا به یک پسر بچه دیگربگوید: «درس نخواند و زن بسوند».

مســابقات ورزشی: درگیریهای میان ســازمان لیگ و صداوسیما بر سر حق پخــش تلویزیونــ­ی، کار را به جایی رســانده که در تابلوهــای تبلیغاتی کنار زمین ناگهان نوشته میشود:«فحش گذاشتم هرکس این بازی رو پخش کنه» یا«آقای صداوسیما به خودت بیا، مال مردم خوردن نداره» یعنی به جای مذاکره و نامه نــگاری، حرفهــا را در تابلوهای تبلیغاتی کنار زمین به یکدیگر میزنیم، شــاید بزودی مثالً ببینیم روی تابلوی تبلیغاتی نوشته«شــاپور! یادت نره سر راه زغال و تنباکو بخری».تلویزیون هم پیشدســتی کرده و هنگام پخش بازیهای فوتبال خارجــی، بــا نرم افزار، تبلیغات خــودش را روی تابلوهــای تبلیغاتی میگذارد، مثالً وسط بازی بارسلونا و والنسیا ناگهان روی تابلوهای تبلیغاتی کنار زمین در نیوکمپ مینویسند: «فروش پاییزی ویژه اطلس پود آغاز شد!».

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran